Publicerat Juni 3, 200916 yr Tjenare jaktmästare! Jag har ett problem. Har en massa fiskmåsar som attackerar och hackar sönder grabbens pool, och gör stora hål som gör att jag tvingas stjäla hem gaffatejp från jobbet och laga den. Börjar se ut som ett gammalt tält från sommarn '86 nu, och det vet vi alla att det inte är något att ha. Dessutom känner jag att jag utsätter grabben (på 8 vårar) för fara när jag låter honom plaska omkring. Fåglarna håller sig inte borta ens när han är där, och blir närgångna likt sjuksköterskedamer (50Å) på Harrys en fredagnatt. Det är inte heller en trevlig upplevelse, vill jag lova. Därför undrar jag om det är okej, att jag åker och hämtar gammelgubbens bössa, som han använt för att likvidera rådjur, och mosa ner dessa förskräckliga varelser? Vad säger lagar och regler? Det är trots allt min mark (baksida i villaområde), och jag säger åt grannarna att ta betäckning innan. Är riskerna stora att åka in på kåken om det är olagligt? PS. Någon som vet om potatismos funkar bra till fiskmås? DS. MVH Vaktmästar'n - Verksam sedan tidigt 80-tal
Publicerat Juni 3, 200916 yr Finns väl mycket att ta hänsyn till, Jägarexamen, lånelicens på din pappas gevär, samt skottlossningstillstånd från kommunen om det är så att du bor inom detaljplanerat område.
Publicerat Juni 3, 200916 yr Tack för svar! Har tyvärr ingen jägarexamen, även om jag väldigt gärna skulle vilja ta en - det får bli ett senare projekt! Krävs det en sådan för att få låna gammelgubbens bössa, eller kan man få använda den ändå? Är trots allt bara 5-6 skott om jag träffar rätt, och i ärlighetens namn ganska obetydliga fåglar. Och de hotar min grabb, vilket jag vägrar acceptera. Hur är det med att få tillstånd att gå loss med vapnet i bostadsområdet, vad krävs för att kommunen ska acceptera denna önskan? Ett annat alternativ vore om jag hämtade in gammelgubben med pickupen, eftersom han har både jägarexamen och licens att använda vapnet. Då borde det väl vara mer okej med kommunen? Kan det bli ett problem i och med att han sitter i rullstol? Hur säkert är det att avlossa en gammel bössa från en sådan? Om han gör det åt mig är det väl bara tillstånd som fattas? Hur är det med en luftpistol eller soft-airgun? Tar måsarna så mycket skada av dessa att de inte kan flyga? I så fall skulle jag kunna tänka mig att köpa en billig variant på exempelvis Teknikmagasinet, sedan avlossa och skada fåglarna, för att låta själva likvideringen ske med kökskniven i garaget. MVH Vaktmästaren - Med hopp om en fridfull sommar
Publicerat Juni 3, 200916 yr Tack för svar!Har tyvärr ingen jägarexamen, även om jag väldigt gärna skulle vilja ta en - det får bli ett senare projekt! Krävs det en sådan för att få låna gammelgubbens bössa, eller kan man få använda den ändå? Är trots allt bara 5-6 skott om jag träffar rätt, och i ärlighetens namn ganska obetydliga fåglar. Och de hotar min grabb, vilket jag vägrar acceptera. Hur är det med att få tillstånd att gå loss med vapnet i bostadsområdet, vad krävs för att kommunen ska acceptera denna önskan? Ett annat alternativ vore om jag hämtade in gammelgubben med pickupen, eftersom han har både jägarexamen och licens att använda vapnet. Då borde det väl vara mer okej med kommunen? Kan det bli ett problem i och med att han sitter i rullstol? Hur säkert är det att avlossa en gammel bössa från en sådan? Om han gör det åt mig är det väl bara tillstånd som fattas? Hur är det med en luftpistol eller soft-airgun? Tar måsarna så mycket skada av dessa att de inte kan flyga? I så fall skulle jag kunna tänka mig att köpa en billig variant på exempelvis Teknikmagasinet, sedan avlossa och skada fåglarna, för att låta själva likvideringen ske med kökskniven i garaget. MVH Vaktmästaren - Med hopp om en fridfull sommar Skojar du eller? Du kan ju inte skjuta fiskmåsar med soft eller luftpistol. Ska man ta bort djur som stör så ska man göra det på rätt sätt. Ta och kontakta kommunen så får dom lösa det. Finns folk som jobbar med just såna här problem. lycka till och gör inget dumt
Publicerat Juni 3, 200916 yr Hehe, det där med luftpistol var mest på skämt, och inget alternativ om det inte blev en riktig akutsituaiton. Lite vett har man i kroppen, åtminstone innan man har sänkt några whisky ;-) Jag har varit på kommunen X antal gånger, men de säger bara "låt dem vara, så ordnar de sig", och därför jag har tvingats ta saken i egna händer. Min mark, inte fåglarnas. Min sons (och i förlängningen hela familjens) välbefinnande måste trots allt gå i första hand. Det hoppas jag att ni förstår. MVH Vaktmästar'n - Med luftpistolen i högsta hugg ;-)
Publicerat Juni 3, 200916 yr Fiskmåsarna ger sig inte på badbasängen utan skäl, min gissning är att de har ett bo i omedelbar närhet. Riv väck boet så försvinner problemet. Mvh!
Publicerat Juni 3, 200916 yr hej vaktmästarn en liten sann historia att förtälja: min lilla kusin slog ihjäl en mås med ett avgasrör och gjorde sedan en emil i lönneberga och hissade upp kadavret i flaggstången. det luktade lite illa ett tag men inga fler måsar den sommaren... allvarligt talat-kontakta din kommunala skyddsjaktjägare. vänligen nils
Publicerat Juni 3, 200916 yr Hipshot >> Problemet är att jag inte vet var boet är. Har varit uppe på taket, klättrar med stegar, betalat grannpojken en tia för att gräva i komposten, men ingenstans, INGENSTANS, kan vi hitta boet. :-( Kanske borde be brorsan (jobbar inom Poliskåren) komma över med värmekamera? hallonraden >> Hahaha. Finns det ingen möjlighet att hyra in grabben för ett konsultjobb några timmar? ;-) Flaggstång finns, även avgasrör ;-), så att han kan få skryta med sitt byte. Angående kommunen så är de som jag tidigare nämnt oerhört slappa (typiskt kommunfolk...), och säger att det ordnar sig. En gång när jag var ruggigt irriterad så ringde jag upp, då sa ha något liknande "haha, fiskmåsar, kom igen med en riktig utmaning". Riktigt dåligt, så jag tänker inte lägga min sommar i deras händer igen. :-( MVH Vaktmästar'n - Går ut och hissar flaggstången
Publicerat Juni 3, 200916 yr Testa en ny grej.. Om kommun fungerar som här hemma så ring och säg att du har en grävling som grävt sig in under ett uthus så att hela kåken lutar. Då borde du rimligen få antingen telefonnummer till någon kommunjägare alt bli kopplad till någon inspektör som handhar vilt. Då kanske du kan få hjälp? Har de inga ungar som är ute och knallar i omgivningen? Något är det helt klart, de är i normala fall hyfsat skygga och jävlas de på detta viset så måste det finnas skäl till det. De gånger jag varit ut på såna här grejer så har det alltid funnits ägg eller ungar i närheten. Mvh!
Publicerat Juni 3, 200916 yr Tack så jättemycket för det tipset Hipshot! Ska slå en signal och dra den om grävlingen, eller något annat lite mer otympligt djur. Då kanske dessa arroganta kommunjägare tar det hela på en aning större allvar. De verkade inte se fiskmåsar som någon utmaning. Ringde upp polaren som jobbar uppe på Kolmården - han kan det mesta om djur, lite som Skansen-Jonas, för att höra mig för om fiskmåsar. Han sa att de la sina ägg i mitten på maj, för att sedan ruva en månad. Om detta stämmer så kommer ungarna göra sin "walk of shame" ;-) om några veckor. Då kan jag spana på dessa, för att att sedan oskadliggöra boet i slutet på juni - om inte kommunen gör sitt, det vill säga. :-| Jag skulle gissa att måsarna blir aggressiva om jag försöker förstöra boet. Behöver jag någon sorts skyddsutrustning (kanske kan låna brorsans MC-hjälm?), för att skydda mig om de skulle gå till attack för att försvara sina ungar. Vill absolut inte skada dessa, eller fåglarna över huvudtaget då jag är djurvän i grunden. Hur bör jag gå tillväga? Bara gå dit med skyddsdräkt, ta boet, bära in det, för att sedan stoppa in det i brasan? Eller ska jag kompostera det? ;-) MVH Vaktmästar'n - Att jaga ungar är inte riktigt min grej
Publicerat Juni 4, 200916 yr Är det ett sommarställe eller bor du ständigt på platsen? Jag bor själv strandnära och har alltid häckande skratt och fiskmåsar runt tomten utan problem dem brukar inte bygga bo så det ständigt måste försvaras. Har däremot upplevt dessa problem när man kommer till stugor som stått tomma och då brukar fåglarna vara aggressiva om dem har boet nära speciellt tärnor, men det brukar lösa sig själv på en vecka är dem vana med nya grannar och det är trevligt att följa ungarnas utveckling och runt 1Aug. är den flygfärdiga. Så som jag ser det kanske dem lugnar sig och kvarstår problemen är det kommunen som gäller dina förslag känns lite udda
Publicerat Juni 4, 200916 yr Det är inga kommunskyttar du surrat med utan du har hamnat antingen i kommunväxeln eller på någon kommunal förvaltning. Tricket är att hitta boplatsen så du kan riva boet samt säkerställa att de inte kommer att häcka där nästa år igen. Har gjort detta på några ställen och det fungerar bra, hönsnät är skitbra! Mvh!
Publicerat Juni 4, 200916 yr Det är inga kommunskyttar du surrat med utan du har hamnat antingen i kommunväxeln eller på någon kommunal förvaltning.Tricket är att hitta boplatsen så du kan riva boet samt säkerställa att de inte kommer att häcka där nästa år igen. Har gjort detta på några ställen och det fungerar bra, hönsnät är skitbra! Mvh! Det räknas väl som jakt att riva ned bon också? Alltså jaktbrott i hans fall då
Publicerat Juni 4, 200916 yr Lars >> Det är en permanent bostad, där jag bott i sju år, och hade inga större problem i början. Nu börjar problemen komma, dock. Hipshot >> Jo, så kan mycket väl vara fallet. Kontaktade kommunskytten idag, han ville komma över i början på nästa vecka för att "kolla läget". Får hoppas att det löser sig, tack återigen för all hjälp :-) Kapten Krok >> Är det så? Jag har ingen som helst aning, om det inte är tillåtet att riva ner bon så kanske man kan "råka" trampa på det? ;-) MVH Vaktmästar'n - Det är mycket nu
Publicerat Juni 4, 200916 yr Kapten Krok >> Är det så? Jag har ingen som helst aning, om det inte är tillåtet att riva ner bon så kanske man kan "råka" trampa på det? ;-)MVH Vaktmästar'n - Det är mycket nu Jag tror det är så, vågar inte svara helt säkert. Ställ frågan i Svenska Jägareförbundets area på forumet så får ett bättre svar. Jag tror nog mer på hipshot angående att få kontakt med en kommunjägare (ingen receptionist) för att få ordning på ditt problem och dessutom vara helt säker på att du inte bryter nån lag. //KK
Publicerat Juni 8, 200916 yr Övriga delar av landet: den 1 maj-den 15 aug. 19) Orsakas allvarlig skada eller olägenhet av att en fågel byggt bo i hus eller gård, får boet samt ägg eller ungar avlägsnas trots bestämmelserna om fredning.
Publicerat Juni 9, 200916 yr Testa att köpa en såndär falsk katt, du vet som hänger på en pinne i vissa trädgårdar. Den kanske kan hålla måsarna borta?
Publicerat Juni 27, 200916 yr Testa att köpa en såndär falsk katt, du vet som hänger på en pinne i vissa trädgårdar. Den kanske kan hålla måsarna borta? Eller en riktig katt
Publicerat Juni 29, 200916 yr Om du inte är med i facket också... Då duger det bara med en LO katt, å inget mindre