Publicerat Juni 3, 200917 yr jag ska skaffa en hundförar bössa och har bestemt mig för 9,3x62. nu till mina funderingar jag vet inte om jag ska köpa en blaser eller köpa en beg och modifiera den. alla som har blaser här vad tycker ni om era vapen har ni hittat några saker som ni tycker är dåligt med vapnet?
Publicerat Juni 4, 200917 yr Till Blaserns fördelar hör ju inte priset... och jag gillar inte magasinet som är fippligt och bara tar 3 skott tror jag. En modifierad Hva 640/1640 får man för en bråkdel av pengarna och skulle få min röst, om du nu inte hittar en äldre beggad sako som tyvärr är svåra att hitta i 9,3x62 (så jag byggde mig en sån...)
Publicerat Juni 4, 200917 yr Fippligt magasin är väl endast vid tömning i så fall. Det är inte hela världen tycker jag.. Bara pilla upp dom med fingrarna.. Som hundförarbössa är den perfekt med sin korta totallängd. Jag har en 1640 med 56cm pipa och den är ca 7cm längre än min Blaser med 57cm pipa. Jag skulle aldrig välja en 1640 före blasern om nu inte priset är en stor fråga.. Sen är ju kolven på 1640 INTE bra... Trycket är väl inget att hurra för heller men spelar ju inte så stor roll på en hundförarbössa... Vad gäller priset så kan inte ens du Mr fiberclass påstå att Sako är speciellt mycket bättre? Däremot är andrahandsvärdet högt.. Jag personligen är supernöjd med min Blaser i 9,3*62. Jag har ett Leupold VX-III 2,5-8*36 på denna. Ett tips om du ska ha kikarmontage. KÖP BARA SKENAN!! och sen köper du ringar från MAK fästet (Classic vapen säjer dessa).. Bytte mina 1" Blaserringar mot MAK igår och sänkte montaget ca 4mm!!! På 6,5pipan jag precis köpt skulle jag montera ett VX-L och då köpte jag bara blasers skena och MAK ringar och monterade dessa.. Dessutom blir det lite billigare också (om man nu inte köper hela blasermontaget och byter ringar senare som jag gjorde på 9,3an.. )!! Blasers LÅGA ringar räcker gott och väl till att montera en 56mm glugg på... Den enda modifikationen var att man måste använda Blaser skenans skruv att fästa ringen med (det följer med 2 skruvar med skenan) och korta av dessa med ca 1mm för att de inte ska komma genom ringen och klämma på tuben.
Publicerat Juni 4, 200917 yr Just det - en annan nackdel med Blaser är de dyra, tunga och fula montagen som dessutom är väldigt höga. Och när jag menar begagnade sako menar jag modellerna innan sako 75 och de får man för mellan 3-7000 i standardutförande och det får du ingen blaser för.
Publicerat Juni 4, 200917 yr Hundförarbössa = Blaser offroad prof? Nåt som inte har varit uppe är viftigheten med en Blaser. Har ägt en dylik skapelse i 3 månader innan jag sålde igen (ej prof). Det fristående skyttet var uselt, trots att jag fyllde på med 300g bly i framstocken blev det aldrig bra. I 9,3 var den dessutom riktigt jobbig med att skjuta mycket med. Professional stocken är ett lyft mot den första plastpaddeln, den stocken är värdig ett vapen i 3 prisklasser lägre, detsamma gäller magasinet. Sedan finns det väldigt mycket som är bra med Blaser, men det kan ju andra "frälsta" berätta om. Själv har jag en Heym SR30 i 9,3x62 och 50cm pipa som hundförarpang. Nackdelen är ju stocken som är lite för prydlig för att vara optimal. Annars är jag oerhört nöjd med detta vapen och dess balans och skytteegenskaper.
Publicerat Juni 4, 200917 yr Jag använder en Sako 75 Hunter 9.3x62. Köpte den beggad men nästan nyskick (47 skott) för under tiotusen och är mer än nöjd. Visst den väger litegrann och det kan bli en del barr och annat skräp som man får blåsa bort ur magasinet efter avslutad jaktdag men på det hela taget så är den kalas. Skulle inte alls vara främmade för att testa en Blaser OM inte magasinet sett ut som det gör, jag har lånat en bössa flertalet gånger och kan fan få spunk på magasinet. Som redan påtalats är det i mina ögon ett rejält högt pris för nåt som man ska slänga runt med i skogen. Sen rakrepeteringen, hur ofta har man nytta av den? Visst man kanske skjuter nån tusendels sekund snabbare men det ska träffa också... Plus från min sida är väl kikarmontaget, oöm samt att lådan är täckt och inte lika benägen att fånga upp barr å grejjer. Kan jämföra med vad jag köpte, Bössa 9500:-, fäste Leupold QR 1600:- samt en Zeiss 1.5-6x42 som jag bytte till mig mot lite annat. Jag har alltså fått en bra bössa med fäste och kikare för mindre pengar än vad bara bössan kostar om man köper en ny Blaser. Nypriset på Sako är inte heller å leka med, men måste man köpa nytt?
Publicerat Juni 4, 200917 yr Det var nypriserna jag jämförde. 1600:- för QR fäste? lät riktigt billigt.. Kusinen köpte nyss ett och det gick på kring 2900:- till en Tikka T3. Alla får ju ha sina synpunkter om magasinet och plundringen kan väl vara lite gormig. Men det är för mig 2 ggr/dag på älgpasset och tar då kanske 10sek längre än med 1640n. Matningen har jag aldrig haft problem med. Montaget är inte högt med MAK ringar. Dock dyrt och kanske tungt, det har jag inte reflekterat över... Att den är lite viftig kan jag hålla med om. Beror nog mest på att den är kort och vikten sitter långt bak. Det är väl inget jag lagt märke till direkt. Skjuta med Professionalstocken är ungefär som att skjuta med T3a rekylmässigt. Det är helt klart att Sako åxå är en bra bössa, även HVA är väl bra bössor men jag tycker att man hör extremt mycket skitsnack om blasern trots att den är otroligt poppulär samtidigt. Vet inte varför men många tycker nog till utan att ha testat.. En fördel med Sako är ju trycket. Dom är riktigt bra från fabrik, Hade en Tikka T3 förut och den var riktigt fin i trycket. Blasern har åxå bra trycke tycker jag som gammal skidskytt. 5hg tryckvikt är jag van med så Blasern känns rätt lagom.
Publicerat Juni 4, 200917 yr Det var nypriserna jag jämförde. 1600:- för QR fäste? lät riktigt billigt.. Kusinen köpte nyss ett och det gick på kring 2900:- till en Tikka T3. För ett citera vår vän Borat; U S and A Baser plus två uppsättningar ringar 2270 inkl frakt. Dock var det i höstas just då dollarn började resa iväg.
Publicerat Juni 4, 200917 yr En av de största anledningarna till att jag skaffade Blaser är säkerheten! Kan gå med kula i loppet utan uppspänt slagstift,kan ramla utan att vara rädd att det smäller, visst det kan man med andra också men då krävs mantelrörelse ( oväsen ) innan skott. Visst säkringen/ spänningen av slagstiftet kunde vara smidigare. Viftigheten tycker jag försvann med ljuddämpare. / ekebo
Publicerat Juni 5, 200917 yr Jag är nöjd med min Blaser, går som hundförare på älgjakt. Den är lätt, smidig och oöm. Jag skjuter bra med den och den passar mig bra. Skulle dock ljuga om jag säger att det är det sista som lämnar mitt skåp, den är inte oersättlig, finns oerhört många bra gevär. Men den är helt okej. Rakrepeteringen är överskattat och absolut inget köpargument enligt mig, det som däremot är ett köpargument är att prof. kolven är grymt härlig och att det är säkert med spänntangenten. Ska jag vara helt ärlig så hade jag hellre haft en KR1, men den finns tyvärr inte med syntetstock och då gick det bort, less på att förstöra fina kolvar i slybuskage. Som relativt vapenointresserad är det ett bra köp, den bara funkar. Pipbytessystemet är lättsamt och fästena skottfasta. Man kan lita på den känns det som! /jonas
Publicerat Juni 5, 200917 yr Jag har Blaser 9,3x62 med 52cm pipa och prof kolv när jag går som hundförare, den är i mitt tycke det bästa man kunde köpa när jag köpte den. Om jag skulle köpa idag så hade jag även tittat närmare på Mausers vapen de verkar vara på gång... /Håkan H
Publicerat Juni 5, 200917 yr Nu finns också Merkel KR1 tracking - grymt smidig, med laminatkolv. Hur ligger denna i pris jmf. med dito Blaser/Mauser? För det är väl cirkus runt 30 kkr de andra... /Må
Publicerat Juni 5, 200917 yr Nu finns också Merkel KR1 tracking - grymt smidig, med laminatkolv. Ja, NU finns den. Grymt fina vapen dessa merkel... En Blaser m träkolv kostar 30300 för den billigaste. En Blaser med plastkolv kostar 19600 för den billigaste (den är dock grymt plastig, 22600 kostar proffessionalen och det är GRYM skillnad mellan dessa kolvar) + kikarfäste som jag inte minns vad det kostar, men runt 3500 lär de väl ligga på nu... Det är upp till var och en om man anser det vara värt pengarna, för älgen dör lika bra för blasern som för morfars gamla bössa...Är trots allt placeringen av skottet som är det avgörande... Det som är positivt i kråksången är att de inte direkt är svårsålda som begagnade, så man kan ju köpa och pröva utan att förlora alltför mycket... Jag går nog tom plus minus noll om jag skulle sälja mitt paket idag iom de ökningar som skett nu på slutet... /Mvh Jonas
Publicerat Juni 6, 200917 yr Blaser är nog en av de populäraste bössorna de senaste åren, inte bara mode även om den är speciell, bra precision och plastkolven är som den är men oöm, kort och smidig då lådan försvinner, har en tracking som mäter 94cm i strumplästen, med std pipa blir den 101cm känns kort och smidig, att den är säker med sitt system råder inget tvivel om, det tog ett bra tag innan jag köpte en, men trivs bra med den, har inte släpat på den i skogen än men erfarenheten säger att det kommer bli en fröjd.
Publicerat Juni 14, 200917 yr Hur ligger denna i pris jmf. med dito Blaser/Mauser? För det är väl cirkus runt 30 kkr de andra.../Må Har sett en prisuppgift på 22400:- på en Merkel KR1 Tracking i 9,3x62