Publicerat Juni 3, 200917 yr Tror inte det finns ngr modeller innan Sako 75 med den här korta pipan.. De här bössorna är inte vanliga, känner till 3 tror jag.. Jävligt bra hundförarvapen, korta och smidiga. Mvh!
Publicerat Juni 4, 200917 yr Jodå - det fanns i den gamla Finnbear/Forester/Vixen-serien samt Hunterserien modeller som hette Handy med 47cm pipa. Samma piplängd för övrigt som Helstocksmodellen som inte har tillverkats sedan 75:an kom. Även Fiberclass fanns i en handy-variant. Jag har tom sett .375:or med korta pipan men vanligast är standardkalibrarna naturligtvis - jag har själv haft en 6,5x55. De växer dock inte på träd! Undrar om inte kortpipemodellen hette lady ett tag, men det blev nog inte en storsäljare...
Publicerat Juni 4, 200917 yr Jodå - det fanns i den gamla Finnbear/Forester/Vixen-serien samt Hunterserien modeller som hette Handy med 47cm pipa. Samma piplängd för övrigt som Helstocksmodellen som inte har tillverkats sedan 75:an kom. Även Fiberclass fanns i en handy-variant. Jag har tom sett .375:or med korta pipan men vanligast är standardkalibrarna naturligtvis - jag har själv haft en 6,5x55. De växer dock inte på träd! Undrar om inte kortpipemodellen hette lady ett tag, men det blev nog inte en storsäljare... Jag börjar nästan ångra vad jag gjort med min Battue 9,3x62, den är numera i princip förvandlad till oigenkännelighet. Det perfekta jakt- och eftersöksvapnet - utan motstycke - men det är inte mycket kvar av dess ursprungliga format.