Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

bygga fasan voljär

Featured Replies

Publicerat

Tänkte byggan en voljär för lite uppfödning av fasan, vad ska jag ha för material som golv i buren? Ska jag lägga plåttak eller ska det vara nät som tak? letat lite på nätet men hittar inga direkta tipps om fasaner, lämplig storlek på buren? tänkte 2x3m?? för litet?

Publicerat
Tänkte byggan en voljär för lite uppfödning av fasan, vad ska jag ha för material som golv i buren? Ska jag lägga plåttak eller ska det vara nät som tak? letat lite på nätet men hittar inga direkta tipps om fasaner, lämplig storlek på buren? tänkte 2x3m?? för litet?

Har för mig att Jordbruksverket brukar ha lite riktlinier för diverse djur?

kolla upp det vet ja? :rolleyes:

MVH//Kent

Publicerat
  • Författare

kollar det

Publicerat

Utanför Bålsta finns en gård som släpper ut fasaner årligen (var nyfiken )knacka på,Vem vet!!! :rolleyes:

Publicerat

Storleken beror säkerligen på hur många du tänkt föda upp.

Ska du köpa eller kläcka ägg och föda upp småttingar eller ha vuxen fågel o plocka ägg från är ju oxå nått o ta ställning till.

Ska du bara föda upp kycklingar så är det lite mindre jobb än att ha fågel året runt.

Har pysslat en del med sånt o de där småttingarna dör hur lätt som helst...

De dör av parasiter, fryser ihjäl, drunknar i 1cm vatten o råtter tar dem o så kommer mården/minken in o så är de tomt i voljären... :rolleyes:

Har lagt många tusen på sånt här... har fortfarande ingen vildfågel på mina marker....

Har polare som kört utsättning enl danskarnas modell med stoora voljärer där fåglarna kan flyga ut o går in för att äta.

Rovviltsfällor överallt, mycket fågel i markerna på hösten men tomt året efter...

Enklast i liten skala är om man kan få en tamhöna o lägga sig på köpta fasanägg.

Hönan värmer och skyddar kycklingarna, lär dem träa under natten osv.

Finns säkert ritningar på nätet ang voljärer o hur man går tillväga med tamhöns osv.

Publicerat
  • Författare

har fått tipps om pärlhöns som ruvare av äggen, tänkt mig kanske 10-15fasaner. idag köper vi vuxen fågel och sätter ut, och vist ökar det men vi mister oxå många till räv och säkert mink och rovfågel oxå.

ska bygga med troax galler och sedan klä med hönsnät, borde räcka tycker jag. osäker på underlaget bara, kanke ska lägga nät i botten oxå, och sedan grus på det

Publicerat
har fått tipps om pärlhöns som ruvare av äggen, tänkt mig kanske 10-15fasaner. idag köper vi vuxen fågel och sätter ut, och vist ökar det men vi mister oxå många till räv och säkert mink och rovfågel oxå.

ska bygga med troax galler och sedan klä med hönsnät, borde räcka tycker jag. osäker på underlaget bara, kanke ska lägga nät i botten oxå, och sedan grus på det

Matte Holst här på sidan är riktigt duktig, tyvärr har väl hans burk havererat f.t men han kommer väl åter. Han föder upp rapphöns och fasaner storskaligt och har byggt det mesta själv.

• 1 month later...
Publicerat

Ska försöka fatta mig kort innan jag svimmar av trötthet..

Nu vet jag inte hur stort du tänkt dig och hur många fåglar du tänkt dig.

Ska du kläcka fram själv eller köper du 1 dagars?

Har du nån som helst erfarenhet du fågel sen tidigare?

Om du inte har det så skulle jag inte råda dig till att börja med att kläcka fram fasaner eller rapphöns.

Förmodligen så kommer du att tröttna på att kläcken blir dåliga, fler och fler kycklingar dör utan att du vet varför, sen när hösten kommer och dina fåglar är stora och fina så börjar de helt plötsligt att dö igen utan att du vet varför.

Därför att mitt tips till dig att bygga en voljär, storlek är helt beroende på hur mycket fågel du har. mina största är 40-45 m långa och ca 25-30 m breda medans mina förgårdar är ca 3x3 m.

Förgårdarna är en mindre voljär som är under tak och i anslutning till den övriga voljären den såkallade löpgården.

Förgården har man för att man enkelt ska kunna ta ut och in kycklingarna när de är små, vanligtvis om vädret tillåter så tar jag ut mina fasankycklingar i förgården när de är ca 5 dagar och skulle det komma in ett oväder så måste man på ett snabbt och smidigt sätt kunna få in dem igen.

Jag kan ta lite bilder så småning om och lägga upp om du vill.

Hur som, tillbaka till mitt tips, bygg en voljär med hus, förgård och löpgård och börja med att köpa 3-6 v. (De är utsättningsklara vid 6 v) och ha dem tills de blir ca 10-12 v gamla och sätt då ut dem, behåll gärna ett fåtal till nästa år för att få lite erfarenhet utav dem,

Vill du prova att kläcka fram själv så börja med att kläck fram hönskycklingar, de är lätta att kläcka fram och otroligt lätta att driva upp.

Fyll på med frågor så tittar jag in vid ett senare tillfälle,

/M

• 3 weeks later...
Publicerat

Några tips om vart man kan köpa fasanägg i skåne?

Tack på förhand

/m

Publicerat
  • Författare

Hej, Jag och pikehunter ska hämta en bur hos en bekant som vi ska montera upp, vet inte vilken storlek men nog är den 8-10meter lång och iaf 5 meter bred. tanken är att köpa dom små, inte att kläcka, det blir ett senare projekt. Vi har tidigare bara köppt vuxna fåglar och satt ut, ca 25 / år men räven och kråkorna tar nog dom mesta. Håller på med en norsk kråkfälla och så jagar vi ju en del, ska försöka knäppa några kråkor nu under semestern. Håller även på med en andflotte som ska ligga i en kanal här på marken, lite fodring och ev köpa några änder och sätta ut.

Räv fälla blir nästa projekt...

Tipps om hur buren ska inredas kan jag behöva, bilder tack

mvh Rickard

Publicerat

/M

Ja, posta gärna bilder på dina konstruktioner, det vore mycket intressant!

Publicerat
  • Författare

Nu är andflotten klar och sjösatt, blev en stor en... typ 3m lång och 1-1,5m bred, har inte måttat den. då är nästa fundering, kan man föda upp änder på samma sätt som med fasaner? det blir ju inget i år men nästa år tror jag det ska gå.

Ska köpa lite korn och börja fodra nu, får se om de kommer till flotten. Igår satt en bäver på flotten, bra att någon iaf tycker om den..

Publicerat
  • Författare

Har skickat ett mail till länsvet ang detta, det är ju konstigt om ett sådant litet projekt skulle behöva anmälas. får se om jag får nått svar

• 3 weeks later...
Publicerat

Ny erfarenhet för mig: Hönsnät räcker INTE för att hålla fasaner inne. Efter ett antal timmars pysslande med min utsättningsvoljär idag satte jag in tiotalet fasaner - och märkte efter en stund att fåglarna även fanns på utsidan. Jag tätade mer noggrant längs marken, kunde inte så några hål, och satte i resterande 20 st. Och ser att de pressar sig igenom hålen i nätet. Säljaren på Granngården hävdade att det var prima voljärnät, jag trodde att jag hade beställt kycklingnät men fick det här. Som tur var hade fåglarna hunnit bli 12 v gamla hos uppfödaren.

• 5 years later...
Publicerat

Ska försöka fatta mig kort innan jag svimmar av trötthet..

Nu vet jag inte hur stort du tänkt dig och hur många fåglar du tänkt dig.

Ska du kläcka fram själv eller köper du 1 dagars?

Har du nån som helst erfarenhet du fågel sen tidigare?

Om du inte har det så skulle jag inte råda dig till att börja med att kläcka fram fasaner eller rapphöns.

Förmodligen så kommer du att tröttna på att kläcken blir dåliga, fler och fler kycklingar dör utan att du vet varför, sen när hösten kommer och dina fåglar är stora och fina så börjar de helt plötsligt att dö igen utan att du vet varför.

Därför att mitt tips till dig att bygga en voljär, storlek är helt beroende på hur mycket fågel du har. mina största är 40-45 m långa och ca 25-30 m breda medans mina förgårdar är ca 3x3 m.

Förgårdarna är en mindre voljär som är under tak och i anslutning till den övriga voljären den såkallade löpgården.

Förgården har man för att man enkelt ska kunna ta ut och in kycklingarna när de är små, vanligtvis om vädret tillåter så tar jag ut mina fasankycklingar i förgården när de är ca 5 dagar och skulle det komma in ett oväder så måste man på ett snabbt och smidigt sätt kunna få in dem igen.

Hur som, tillbaka till mitt tips, bygg en voljär med hus, förgård och löpgård och börja med att köpa 3-6 v. (De är utsättningsklara vid 6 v) och ha dem tills de blir ca 10-12 v gamla och sätt då ut dem, behåll gärna ett fåtal till nästa år för att få lite erfarenhet utav dem,

Vill du prova att kläcka fram själv så börja med att kläck fram hönskycklingar, de är lätta att kläcka fram och otroligt lätta att driva upp.

/M

Hej. håller du fortfarande på med fasan uppfödning skulle du inte kunna lägga upp lite bilder på anlägningarna