Publicerat Juni 4, 200916 yr Råbock, råget och killing kallar jag familjen rådjur och tycker väl att det är rätt men kan väl också till nöds acceptera att man kallar killingen för kid även om jag inte förstår varför. Jag väljer alltså att behandla familjen rådjur som om de vore getter. Stöter ibland på de som kallar bocken för bock men väljer att kalla geten för tacka och killingingen för lamm i vissa fall och frågar mig då alltid, varför kallas inte bocken för bagge om nu både frun och ungen lånat sina namn från fåren? Därav denna alldeles triviala, helt onödiga och inte alls vetenskapliga studie... Vad kallar Du rådjursfamiljen för och tror Du att namnen är regionala?
Publicerat Juni 4, 200916 yr glöm inte smaldjur och eller gallget, men bock, get och kid är de av förbunden sanktionerade namnen, tacka och lam känns helt apart att kalla dem men det är ju som alltid orts/bruks betonat. jag har haft en jaktparlör på svenska/engelska/tyska/franska ett helt faschinerade stycke litteratur, särsklit den tyska delen, kan tänka mig att JMK mfl som har koll på det germanska skakar på huvudet åt det torftiga språkbruket i Sverige, för egen del har ju en mer definitiv nomenklatur uppenbara fördelar. /Christian
Publicerat Juni 4, 200916 yr Bock/råbock, get och kid är de mest använda benämningarna här. Men ofta varierar det från person till person har jag märkt, speciellt när det gäller kid. Vissa av de jägare jag umgås med pratar ofta om kid i singular som "kidde".
Publicerat Juni 4, 200916 yr då ingen annan vågar säga det högt måste jag väl... Pappa brun , Mamma Brun och Baby brun
Publicerat Juni 5, 200916 yr bock, get, smaldjur o killing. Sen finns det markägare o övriga som jag har hört kalla dom "Domdär satans djuren." . "Asen". "Jävlarna"..
Publicerat Juni 5, 200916 yr Författare Sen finns det markägare o övriga som jag har hört kalla dom "Domdär satans djuren." . "Asen". "Jävlarna".. Dom namnen och flera andra inte fullt så smickrande har jag ju också hört.
Publicerat Juni 6, 200916 yr Bock get och killing men när Jansson kommer på besök envisas han med att kalla dom Tacka, getabock och råkalv..
Publicerat Juni 6, 200916 yr Bock get och killing men när Jansson kommer på besök envisas han med att kalla dom Tacka, getabock och råkalv.. Åsså Reeven föståss
Publicerat Augusti 24, 200916 yr bock, get, smaldjur o killing. Sen finns det markägare o övriga som jag har hört kalla dom "Domdär satans djuren." . "Asen". "Jävlarna".. Jag tror det är så på hela Åland
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Fattar väl alla att de heter bock, get å kid. Jag bestämmer så är det bara. Tyvärr tror många när ja säger bock att jag pratar om mig själv
Publicerat September 22, 200916 yr inga som kort och gott kallar geten för rå? Personligen brukar jag säga bock, get och kid. De infödda i laget säger oftare kidde än kid
Publicerat September 22, 200916 yr Enligt en databas över syd och västsvenska dialektord kan kid kan kallas tji (Blekinge) http://130.235.143.139/dialekt/dialekt.aspx