Publicerat Juni 4, 200916 yr SÅ JÄVLA BRA! Eskil är ju en klippa! Lagen om tillsyn över hund och katt §7.. "Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får avlivas av jakträttinnehavaren eller av någon som företräder denne. Inom tättbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndighet." Just detta.. "med hänsyn till deras natur" är så kass.. Katterna är inte knutna till människan på samma sätt som hundarna och följden av detta är att katterna har fritt fram att ställa till förtret i en galet hög utsträckning. Haft hur många såna här grejer som helst och det är totalat omöjligt att komma till rätta med det.. Bara en sån sak att om man vill ha sin altandörr öppen under sommarhalvåret så riskerar man att få in kissar i huset/lägenheten som väl inne kan revirmarkera och äckla sig. Har man sedan pälsdjursallergiker så kan man ju bara gissa hur illa det kan bli.. Och detta är då skitsvårt att komma till rätta med då katterna med hänsyn till deras natur går sina egna vägar och ägaren har ett ansvar för vad de gör.. Men att få ägaren att ta ansvaret är jävligt svårt. Krävs i princip att katten filmas och fångas in i omedelbar anslutning till skadan/problemet för att man möjligen ska kunna ta sig vidare rent juridiskt med ersättningar från ägaren. Så detta behöver definitivt göras något åt! Givetvis ska katterna som står utan ägare avlivas, katthemmen är smetfulla av kissar som ska omplaceras och jag har själv vid ett antal tillfällen försökt omplacera infångade katter. Inte någon gång har jag lyckats då det varit fullt, alltså har katterna skjutits. Uppenbart förvildade katter avlivar jag direkt när rekvicitet förefaller uppfyllt för det, de som ger ett tamt intryck och verkar hanterbara är då de katter som jag misslyckats med att omplacera.. Finns inget som helst egenvärde i att katterna ska vara talrika, de blir ju isf som vilket vilt som helst. Så länge de finns i djurskyddslagen så ska de betraktas som tamdjur och står de då utan ägare så är det bara att avliva. Way to go Eskil!! Mvh!
Publicerat Juni 4, 200916 yr Jag hoppas Eskil pallar trycket som uppstår nu, men det tror jag nog för detta ligger redan som ett förslag, det är inget som han kläckt ur sig på en fika paus. Instämmer med Hipshot iövrigt. /C
Publicerat Juni 4, 200916 yr Om folk också kunde ha vett att inte skaffa sommarkatt och, för de som har katt som permanent husdjur, kastrera/sterilisera sina katter så kan man nog slippa många problem med förvildade katter och "tjuvparningar".
Publicerat Juni 4, 200916 yr Försöker logga in på aftonpisset men det verkar inte funka.. Värsta jag haft är i ett villaområde i Norrtälje där två-tre katter gick vind för våg. De gick bland annat in hos en familj och tog tupplurar i familjens korg med ren tvätt. Två av de små barnen i familjen var pälsdjursallergiker.. De kunde alltså inte lämna varken fönster eller altan öppet... katterna tog sig iaf in och jag vet att detta genererade sjukhusbesök för barnen. Fick jag ta bort katterna? Inte en chans! Att polisanmäla är en väg, dilemmat med det är att det tar så galet lång tid många gånger så inte sällan tvingas familjerna faktiskt överväga flytt. Hur kul är det då? Dessutom så är det på intet sätt givet att en polisanmälan löser problemet.. Det finns tillfällen där jag rekomenderat dem att "lösa problemet" själva samt givit dem tips och råd mot att jag i gengälld garanterats att hållas utanför hanteringen helt och hållet. Finns även tillfällen där jag själv övervägt att "lösa problemet" och möjligen så har det hänt även kanske någon gång.. Det ska vara ett lika strikt ansvar för katter som det är för hundar oavsett deras natur! Mvh!
Publicerat Juni 4, 200916 yr Om folk också kunde ha vett att inte skaffa sommarkatt och, för de som har katt som permanent husdjur, kastrera/sterilisera sina katter så kan man nog slippa många problem med förvildade katter och "tjuvparningar". Japp, katten gör rätt enligt sin natur, men för många ägare fattar inte sitt ansvar. Katten får betala det yttersta priset för att ha puckade ägare. Det skulle vara körkort på djurinnehav.
Publicerat Juni 4, 200916 yr Att det ska vara fullständigt otänkbart att avliva en halvvild katt som i många fall helt uppenbart inte mår bra . Jag har verkligen försökt att förstå detta men klarar det bara inte. Det är HELT och hållet obegripligt Det är varje vecka annons från djurskyddet om katter som behöver hem i lokaltidningen här. Det är alltid fullt av villkår som måste uppfyllas för dessa katter, det får inte finnas barn i närheten, de får inte gå ut, det får inte finnas andra husdjur, de behöver få vara ifred(klarar inte närkontakt) etc etc etc, Mao katter som av någon anledning inte klarar att socialicera sig och inte mår bra. På dessa stackars djur läggs det enorma resurser från volontärer och donatorer. Ge pengarna till röda korset i stället!
Publicerat Juni 4, 200916 yr Det jag gillar med Eskil är att han säger vad han tycker, ingen fullblodspolitiker kanske men ett hjärta på 1m2. Läste Expressen häromdagen. Lotta Gröning, den gamla ärkekommunisten har konverterat till Expressen, en s.k liberal tidning Hade dom hoppats på att bredda sin publik via den rekryteringen kan dom nog tänka om. Undrar om hon fick sparken på Aftonbladet?
Publicerat Juni 4, 200916 yr Har själv katter som springer både inne och ute. Båda är stereliserade. Visst är det bra för mig och familjen när de tar råttor och annat, mindre kul när de bär in fladdermöss och småfåglar Sen o andra sidan om jag träffar på katter ute på min mark, inte i anslutning till hus då som jag har settett fler tal ggr så åker de tveklöst ner i jorden. jag vill inte ha katter som stryker kring flera kilometer från bebyggelse och ställer till förtret för småviltet. Dubbelmoral kanske, men det funkar för mig. /Lasse
Publicerat Juni 4, 200916 yr Japp, katten gör rätt enligt sin natur, men för många ägare fattar inte sitt ansvar.Katten får betala det yttersta priset för att ha puckade ägare. Det skulle vara körkort på djurinnehav. +1 på den!
Publicerat Juni 4, 200916 yr Äntligen en minister som tar lite kuling! Killen vågar prata vargjakt, avskjutning av vildkatter, säger nej till kriminalisering av sexuellt utnyttjande av djur. Ryggrad det har han. inte alltid PK. /H