Publicerat Oktober 26, 200520 yr Hej! Jag heter Sebastian Westman, är 16 år, bor i norra dalarna. Närmare bestämt Idre. Just nu så går jag första året på St:Mikaels skolan i Mora på el-programmet, det är ganska intressant och roligt. Jag bor själv nere i Mora om veckorna eftersom det är ganska tröttsamt att åka 30 mil om dan . Tyvärr, så kom jag in på el-programmet först, men om jag inte skulle komma in där så skulle jag just nu ha gått på skog och jakt i Älvdalen. Men det kanske var lika bra, man vill ju inte ha ett av sina främsta fritids intressen som jobb (ELLER?) . Jag och några klass kompisar tog jägarexamen nu i sommras, har läst sedan förra hösten och averkat proven allt eftersom tiden gått. Vi hade sådan tur så vi slapp göra den Nya jägarskolan eftersom vi redan hade börjat hösten 2004, så vi fick dispens. Det tackar vi allra ödmukast för. Jag började ganska sent med att följa Pappa ut i älgskogen. Första gången var jag 12 år. Men det var väldigt spännande, jag och Pappa satt på pass vid en lok då vi hörde att det small, Pappa såg på mig och sa: nu ska vi bli blodiga om fingrarna, det var inget jag var rädd för eftersom jag sedan vaggan varit med pappa och styckat flera gånger, vi fick en ko den dagen. Sedan dess har jag varit med och jagat varje år, men inte mer än vad skolan tillät (tyvärr). Det är tyvärr inte så lätt att få vara med och jaga i veckorna eftersom jag bara får ta ledigt 3 dagar/termin. Så jag lyckades inte skjuta någon Älg (Fick aldrig något bra läge) i Höst eftersom vi har skjutit fullt, eftersom vi bara har 3 vuxna djur på tilldelningen så går det ganska fort, vi jagar med bandhund, det är en väldigt rolig jaktform eftersom du går hela tiden och får se djuren i helt andra situationer än som dem brukar se ut på pass. Har man en jäkla tur så får man skjuta dem i legan. Pappa sköt en udda sex taggare i lega nu i höst (Jag gick då i skolan, så jag hade inte turen att få uppleva det) Grattis Pappa!. Nä, jag får satsa på nästa höst, och kanske jag då har turen med mig, Fast jakt kompisarna har sagt att jag måste dricka älg blod från min första älg för att inviga mig i Jakten. Ja, det blir nog en upplevelse, ni som har druckit rent älg blod någon gång kan väl berätta hur det smakar. Ursäkta att det blev lite mycket skrivet men det bara rinner ur fingrarna när man pratar om jakt. Vi hörs Mvh Sebastian Westman (Nybörjare i jakten)
Publicerat Oktober 26, 200520 yr Hej och välkommen till Jaktsidan! Jakten består inte enbart av älgjakt, tassa ut i markerna i vår och titta efter bäver! Det finns rätt bra med bäver där du bor så det torde inte vara några problem tycker jag. Mvh!
Publicerat Oktober 26, 200520 yr Välkommen Glöm inte att skaffa en hagelbrakare å ge kråkor och annat en å annan svärm.
Publicerat Oktober 27, 200520 yr Jag har fått ha nöjet att ge grabben jägarexamen. Sebastian var en av dom som satsade hårdast på att få den. Nu har han några år innan han får bära vapen själv och jag är säker på att han kommer att vara ute mycket. Välkommen hit ska Du vara också!
Publicerat Oktober 27, 200520 yr Välkommen hit! Jag är också ny här och vi tillhör väl den "yngre skaran" jägare på sidan, vilket är bra eftersom det finns mängder att lära sig bara genom att lyssna på andras erfarenhertet och tips. Så gör det så kommer du bli en ännu bättre jägare än vad de redan är! //Erik
Publicerat Oktober 29, 200520 yr Välkommen! Fråga och lär men glöm inte att ifrågasätta också för då lär sig andra att tänka till. Det är lätt att fastna i rutiner vi behöver alla ruskas om ibland så att vi inte stagnerar. Där har yngre jägare en viktig funktion
Publicerat Oktober 29, 200520 yr Kul att yngre jägare blir uppskattade. Känner mig väl mottagen. Sebastian W