Publicerat Juni 4, 200916 yr Hej. Tänkte fråga er kunniga här om import av kikarsikten från USA respektive Kanada. Jag har gått igenom forumet och sett att det verkar väldigt svårt med import från USA, kikarsikten klassas väl som säkerhetsrisk tydligen. Till detta kommer ju även tullens avgifter och moms om man har otur och tullen öppnar paketet. Allt verkar har skärps sedan halvårs skiftet talar många om. Men vad gäller från Kanada? Någon som vet? Jag har vänner i både USA och Kanada, men tänkte höra med en vän i Kanada och undrade om deras regler är något lättare än i USA vad gäller att skicka ett kikarsikte hit till Sverige. Min vän beställer gärna från USA till sig i Kanada, frakten blir då bara $15 för att skicka från USA till Kanada, sedan är tanken att min vän skulle skicka det som privatpaket till mig. Kanske att man ska ta ut siktet ut paketet när det kommer, sedan linda in det i typ tidningspapper och ned i kartongen igen utan kvitto och kalla det begagnat när det skickas som gåva. Kvitto kan min vän sedan skicka som brev separat. Hur tror ni att det går???? För siktena är otroligt mycket billigare i USA, det jag kikar på är Trijicon Accupoint 2.5-10x56 amber dot för endast $625. Otroligt billigt. http://www.manventureoutpost.com/outdoor/i...1e71c62c6639fc7
Publicerat Juni 7, 200916 yr Författare En fråga till eller rättare sagt fundering: Några har skrivit i forum att man har god chans att slippa tullavgiften!! Dvs att många paket inte öppnas. Jag förmodade att alla paket från USA öppnades, man har ju hört att de är ytterst noggranna med allt i tullen numera. Gränsen är som sagt 500:- enligt vad som sägs för "gåva". men om en person från USA skickar en födelsedagspresent till mig och den är värd mycket mer är 500:-, i detta fall 5000:-, måste jag då som skall få denna present "gratis" vara tvungen att betala moms och tullavgift fast det bara är en gåva som min vän i USA vill ge till min födelsedag??( jag fyller faktisk 40 år den 23 juni så det är inget konstigt att försvara iofs). Om min vän, som bor i USA, har även vänner i Kanada som skrivs i ovan inlägg, tar ut kikarsiktet ut förpackningen, virar runt lite tidningspapper, dvs så det ser ut som begagnat, skriver ett grattis kort och där det framgår att det är begagnat på något sätt, och sedan skickar kvittot separat som brev, då kan väl inte tullen göra något??? Om de skulle ringa mig från tullen så har ju inte jag någon aning om vad det är i paketet. Det är ju bara en present!! Som någon skrev också så är det tullen som måste bevisa att du skall betala tull och moms, och hur skall de kunna bevisa det om det inte finns något kvitto och kikarsiktet ser begagnat ut??? Hur låter detta tankesätt????
Publicerat Juni 7, 200916 yr Ja du måste betala skatt och tull på din gåva, om den kollas, Canada eller USA det är sak samma, de flesta paket kollas idag och det kostar att åka dit, dvs om man försöker att luras. Det är dock din vän som begår brottet i USA är det postal fraud att inte sätta ut rätt värde, förmodligen samma sak med Canada, varför inte göra det "ärligt" skriva det fulla värdet skicka det som gåva, du fyller ju år, och om det fastnar, så tar man den smällen. Du kommer ju trots allt att komma undan, väsentligt mycket billigare. /Christian
Publicerat Juni 7, 200916 yr Jag har beställt fästen och baser från Canada och har aldrig åkt på moms/tull för dem.
Publicerat Juni 7, 200916 yr Författare Jag har beställt fästen och baser från Canada och har aldrig åkt på moms/tull för dem. har du någon länk till sidor i Canada som säljer sikten m.m?
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Hej Ringde tullen i sverige en gång fast då angående import av en begagnad havsfiske rulle modell NORGE. Enligt henne så menade hon att jag skule få skatta på denna rulle oavsett och hade jag otur så lägger de även på det svenska värdet med. Jag sa då åt henne att då kan jag ju lika gärna köpa en helt ny i sverige av samma sort då priset nästan blir det samma. Hennes svar var då typ - Ja det kan låta konstigt med sådana är tyvärr reglerna.... Samma var det när jag köpte ett nikon objektiv från USA som även var såkallad lagat och sedan sålt från en ebay butik i usa. Det slutade med att det kostade 200 kr mer än på expert... Hur tänker man då på tullen? Nu har jag kollat på opticswarehouse i england och undrar hur det funkar därifrån? Vet någon vad ett sikte för 3000 kr kostar totalt med frakten samt skatter?
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Från england är det ingen skatt eller tull pga att englan är ett eu land!
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Från england är det ingen skatt eller tull pga att englan är ett eu land! Tack Tänkte inte längre helt enkelt... De har schengen men det har ju inte med import att göra.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Författare Tänkte bara informera om att jag nu har köpt ett kikarsikte från USA genom min kusin som jobbar i kalifornien. Det blev ett Trijicon Accupoint2.5-10x56, mildot, för $625, ca 4500:- Min kusin beställde från butiken online och inom 2v hade jag det i min hand som privatpost, jag åkte på tull och moms med sammanlagt 1500:- , men det kändes ändå som en strålande affär då det är skillnad på 6000:- och priset här hemma på minst 10.500:- Jag är otroligt nöjd och kan starkt rekommendera att importera. kan sägas att allt skedde öppet, dvs skrev rätt värde på paketet m.m
Publicerat Augusti 5, 200916 yr importerade mina swivel bukkits, som i princip är bara 2 plast ämbare. men dom får jag betalla tull och skatt på , men som första gången sa dom att dom skickar ränking på det
Publicerat Augusti 6, 200916 yr En fuling är att posten tar ut en avgift på 100 kr för att du skal få betala tull och moms! Dessutom måste man tänka på att om man blir tvungen att reklamera tex kikarsikte så åker man på tull och moms igen!!! Dock om man gör reklamationen inom 3år så kan man i efter hand få tillbaka momsen om man kan bevisa det med kvitton hos tullverket!
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Det där går åt båda hållen dock, detta med import/export/tullar. . En kompis till mig i USA som hade beställt en del krypteringshårdvara från Holland hade fått ett defekt kretskort, så han returnerade det. Det tog hus i helvete, det var export av "dual use technology" och man skulle minsann göra en utredning av om detta skulle innebära att främmande makt - Holland - skulle få kunskap om kryptoteknik som ju bara amerikanarna begriper Att han förklarade att jo, den kunskapen har nog holländarna eftersom de har byggt dessa prylar och jag har importerat eftersom det är vi amerikanare som inte kan bygga prylar som duger... var det ingen som brydde sig om. Utredningen lades dock ner efter ett par år.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr lägg med ett handskrivet kvitto på ca 3000 kr för begagnat kikarsikte från din kompis. betala momsen på 900 för de tre tusen om de öppnar paketet, det blir väl billigt iaf eller? man ska iaf inte vara dumsnål. /kalle
Publicerat September 18, 200916 yr Någon som har köpt sikten på eBay? Är jävligt sugen på att lägga händerna på ett trijicon som de har där
Publicerat September 18, 200916 yr har du någon länk till sidor i Canada som säljer sikten m.m? Jag förespråkar alltid Ebay.com när dessa frågor dyker upp. där kan man ibland andra butiker på Ebay söka på tex: outdoor4sale som saluför sikten till hyggliga priser jämfört med Svergie. Att Be dem skicka det eventuella köpet som en "gåva" gör bara att det blir mycket misstänksamt eftersom det är väldigt många som handlar på Ebay och gör samma sak och det drar till sig onödig uppmärksamhet. Men om de som säljer produkten tex ett kikarsikte och värderar det till dryga 100 dollar ( ingen annan än du och säljare vet i princip vad köpeskillingen är ) och skriver det i varuspecifikationen för tullmyndigheten, så får du naturligtvis skatta på de 100 dollarna!! Det gör att du kan komma undan väldigt billigt. Det är värt att prova! Lycka till!
Publicerat September 19, 200916 yr Frågade en säljare på eBay om han gjorde leveranser till Sverige och det här e svaret jag fick: "Dear Customer, Thank you for your interest in our product. We are so sorry that this item belongs to weapon series. And restricted by import and export regulation, we could only provide domestic shipping. But we wonder if you could provide us with a US address so that we could ship it to that place for you. Thanks. May you have a nice weekend! " Är det olagligt att exportera sikten från USA eller gäller detta bara den här säljaren? Nu förstår jag ingeting. Nån som kan förklara?
Publicerat September 28, 200916 yr Från england är det ingen skatt eller tull pga att englan är ett eu land! Hmmm, kan man inte välja i vilket EU land man vill betala skatt? opticswarehouse.uk annonserar med o utan Vat (moms?) och stämmer det att tullen inte bryr sig om paket från EU så kan man ju i princip (rymligt samvete?) välja att köpa från opticswarehouse.uk UTAN moms och skita i att betala in momsen vilket man såvitt jag förstår betala in i efterhand??? Allternativ är att betala momsen i england då den ligger på 13% vilket är lägre än i Sverige...