Publicerat Juni 4, 200916 yr Tjena grabbar, Har suttit och läst på andra fora och funnit detta citat "My own philosophy is somewhat stressed here; I want to help, and yet I don't want to detract from the training forum. I have a personal approach that addresses this issue. I employ a slack sling attached to the lugs at both ends of the stock. The non-shooting hand is inserted between the sling and forend, and the hand reaches back to hold the bag/butt as usual. the shooter leans down with their upper body weight onto the elbow that is atop the sling, with the sling length adjusted to support that elbow just slightly clear of the ground. In this manner, the body weight is used to eliminate bipod hop, allowing the shooter to (usually) observe the round's impact, and perhaps, even catch some of the trace. Other approaches exist, with Shane/Montana Marine's inventive sling technique being one of the better ones I've been privileged to learn." Är det någon som har provat detta, jag kan givetvis göra det själv så snart jag har kommit hem men funderingen sitter som en pil i pannan om det är bra/rätt en god metod och så vidare. Skall man undvika detta då det är svårt att få till i fält/vid jakt? /Christian
Publicerat Juni 5, 200916 yr Författare Att svara på sina egna frågor får en alltid att ifrågasätta om det ens var rätt att ställa frågan men jag kom att göra ett snabbt test igår kväll. Efter en snabb injustering av min TIS sling så kände jag att det blev en mycket bekväm position att skjuta från, vapnet känns som som det verkligen strävar efter att ligga still. Följdfrågan som jag kom att inse är att detta "cheat" kommer att maskera eventuella fel i skjutställningen och då kan man ju verkligen fundera på om man skall använda sig av tekniken? Jag är lite ambivalent i frågan och upplever att jag först måste hitta en bättre skjutställning vid benstödskyttet innan jag går vidare. Nåja nu vet ni andra hur illa jag tänker.. /Christian
Publicerat Juni 5, 200916 yr Skjut 10 skott med "remstöd" och 10 skott utan och se om du får märkliga flyers eller liknande.
Publicerat Juni 5, 200916 yr Författare Ja men det är klart att jag skall, iofs tror jag att du nu talar om något annat än vad jag avser men det är ju ändå tänkvärt och helt klart viktigt att genomföra. /Christian
Publicerat Juni 5, 200916 yr alltså skjuta i still som denna gubbe ? att man lindar in remmen i armen ? brukade göra så när jag sköt med min gamla 22lr, men inte provat med nåt annat, kanske river lite i armen efter en stund ?
Publicerat Juni 5, 200916 yr Författare Nej Radium, inte med ett vanligt slingstöd, det är en annan variant att skjuta med men det är inte det vi/jag talar om här, remmen ligger rakt under vapnet och när man då lägger an och laddar på benstödet med axeln så trär/lägger man underarmen på remmen och trycket ner den, dvs man har justerat in remmen till rätt längd innan, såldes skapar man en kraft som håller ned framstocken i rekylen och man undviker i del det så kallade "bipod jump" eller på svenska benstödshoppet, som resultat ser man sina egna träffar och det skapar större förtroende i skyttet. Det var en trevlig film du länkade till men den var som sagt var inte beskrivade för vad jag avsåg. /Christian
Publicerat Juni 5, 200916 yr jag har svårt att döma ut något jag inte prövat men jag själv tycker inte om att belasta förstocken alls eller så lite som möjligt måste man väl säga. jag tycker det är lättast att få likadant träffläge från en dag till en annan om jag bara koncentrerar mig på axelkontakten, om jag håller förstocken ser jag inte lika lätt om jag fuskar lite heller. tycker inte att mina bössor slagit så mycket att det är ett problem men då har jag också bakkappan ganska högt och rekylen är låg.
Publicerat Juni 5, 200916 yr Författare Maddog- rimligtvis borde man som du säger få en träfflägesförändring mellan rem och ingen rem vid denna skjustställning, det är som för mig som började med benstöd för bara två veckor sen, det skiljer 5 klick på 100 meter och sedan är det linjärt mellan benstöd och med framsäck, jag anser att det beror på att jag med att ladda benstöden håller nere rörelsen i höjd lite. Ett plus med benstöden är att nu skjuter min bössa och jag med samma 0, liggande, stående och i bänk, iofs med stöden men ändå. Funderingar, funderingar, har för övrigt gått igenom lektion 1-6 samt extra lektionerna som LL och Jason B bjuder på via SH och Youtube, igen kan jag säga, det är så mycket som man måste påminnas om. /Christian
Publicerat Juni 5, 200916 yr Christian, visst är det så att en del skyttar nått riktigt bra resultat genom att belasta förstocken med remstöd på det sättet du beskriver. Fördelen är att man minskar "The Bipod hop" d v s hur mycket vapnet rör sig i rekylen en del vilket givetvis är en fördel. Tyvärr sker detta till priset av stabiliteten i själva skjutställningen eftersom den ena armbågen inte vilar på marken utan i remmen. För min egen del känns detta som något som det kan vara idé att utforska när allt det övriga sitter som det skall och din ordinarie skjutställning är ordentligt planterat i muskelminnet. Jag som bara är en enkel f.d. knekt ser dessa övningar som en definitiv överkurs, men om du eller någon annan är sugen på att prova och utvärdera detta så vore det verkligt intressant att ta del av resultatet. Henrik
Publicerat Juni 6, 200916 yr Jag antar att det beror på hur mycket rekyl vapnet har om man ska pröva denna övning, nu med min 6br skulle jag inte göra det då det med rätt skjutställning inte är några problem att markera träffar och följa turbulensen från 200 och uppåt. Mitt mantra för skyttet är "keep it simple" av den enkla anledningen att varje extra moment ger en till parameter som är svår att gör exakt lika varje gång. Så rådet blir att först försöka hitta den optimala skjutställningen som ger maximal stabilitet och inte låter vapnet hoppa åt någon sida av rekylen sedan öva in denna så det blir som att cykla innan man börjar laborera med det finstilta som maddog skriver är det axelkontakten jag upplever som viktigast för att få samma träffläge och undvika hoppande bössa.
Publicerat Juni 16, 200916 yr En liten kommentar.. Jag är alltså ganska ny till större vapen (.338LM) och prickskytte. Min åsikt är ändå att ifall man gör allt väl i "grunden" (formen osv. de saker som redan ovan beskrivits) så får man inget problem med "hoppande" gevär.. Se bifogad videosnutt från mitt andra skjutpass (ca. skott nro. 10 någonsin med denna bössa) med en SAKO TRG42 "Short"+folding stock.. Det ligger en sten på marken "till höger" om mynningen av pipan så att man får lite perspektiv på hur pipan "hoppar".. Och rekylen är markant.. Det är alltså en .338 Lapua Magnum bössa med kortare pipa och "folding stock" för att hålla vikten nere och vapnet så enkelt att bära som möjligt. Det är ett testvapen som inte är till salu för tillfället, ifall ni inte råkar vara ÖB vid någon arme!? PS. För att få klippet så kort som möjligt så tog jag bara med ett skott. Alla andra skott är likadana, men hela videon blir över 227 Mb så den går inte att bifoga.. TH_ampuu_trg42_short.mpg