Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Paralax justering

Featured Replies

Publicerat

Har precis köpt ett sikte med paralax justering.

Har aldrig haft ett sådant förut och funderar lite hur de funkar och varför.

Jag vet att på denna sida finns det folk och fä, som är som levande uppslagsverk när det gäller jakt och vapen.

Publicerat
Har precis köpt ett sikte med paralax justering.

Har aldrig haft ett sådant förut och funderar lite hur de funkar och varför.

Jag vet att på denna sida finns det folk och fä, som är som levande uppslagsverk när det gäller jakt och vapen.

Om det är själva funktionen du undrar över så är det för att ställa skärpan enligt det avstånd du skjuter på. Är avståndet till målet 100m så ställer du den på 100 (om skalan är i meter. är det i feet blir det väl 110 eller ngt sånt).

Hur det funkar däremot och om det finns med invecklade användningsområden överlåter till glasmaffian ^_^

Publicerat

Finns en hel del skrivet om detta antar jag på forumet, men:

Paralax uppstår när bildplan (där målet projiceras) och riktmedel inte hamnar i samma plan. Problemet kommer då man inte har ögat exakt centrerat och ska skjuta på mål på långa eller korta avstånd (hur långa/korta vet jag ej, men det går säkert att räkna på...).

Normalt är jaktkikare "nolllade" m.a.p. paralax vid 100 meter. När du har en justerbar paralax (som återfinns på kikare med hög förstoring eller kikare avsedda på 22lr eller luftgevär), kan du skruva på kikaren så att bildplan och riktmedel sammanfaller.

Testa med att titta på en prick på fönstret med blotta ögat och sikta på något utanför. Så fort du rör på ögat så ligger inte pricken kvar på målet.. Då ser man effekterna av paralax ganska rejält.... ^_^

Sen har jag förstått att det är sällan att de avstånd som anges på paralaxvredet stämmer med verkligheten, utan man måste testa "manuellt". Det görs med att flytta ögat samtidigt som bössan är stilla på ett mål, och se om riktmedlet ligger stilla på målet.

/Må

Publicerat
Är avståndet till målet 100m så ställer du den på 100 (om skalan är i meter. är det i feet blir det väl 110 eller ngt sånt).

och i vilken skola har du gått i ? ^_^ senast jag kollade var det 1 m ~ 3 feet :D men jag förlåter din stora synd om du kysser den kungliga jaktsnack ringen , för jag tror du menade yards :D

Publicerat

för jakt är jag inget fan av paralaxjustering det får stå på 200m bara, på riktigt långa avstånd så är det till nytta.

Publicerat
och i vilken skola har du gått i ? :rolleyes: senast jag kollade var det 1 m ~ 3 feet ;) men jag förlåter din stora synd om du kysser den kungliga jaktsnack ringen , för jag tror du menade yards ;)

Asch, gick lite fort där =) helt klart var det yards =)

Publicerat
  • Författare

Säg att jag jagar kråka i hagar och bondgårdar.

Kan jag ha den inställd på 50m och sedan utan problem skjuta kråkorna på30-60m

eller måste jag justera den hela tiden, för i sådana fall är dej ju värdelös

Publicerat

Absolut kan man det,

men om skärpan i tuben klarar det har jag för mig att det är bättre att den, parallaxen är satt till det längsta tänkta avstånden du skall skjuta på och sen kör du bara på,

Maddog/Big Jim visst stämmer det?

I viss optik har man så litet skärpedjup kring det korrekta avstånden i parallaxen att det blir suddigt på kortare håll exempelvis i min mark 4 Luppie blir det så för de korta avstånden,

typ 20-100 meter, därefter är den mer tolerant.

Förresten hur går/slår bössan?

/Christian

Publicerat
  • Författare
Absolut kan man det,

men om skärpan i tuben klarar det har jag för mig att det är bättre att den, parallaxen är satt till det längsta tänkta avstånden du skall skjuta på och sen kör du bara på,

I viss optik har man så litet skärpedjup kring det korrekta avstånden i parallaxen att det blir suddigt på kortare håll exempelvis i min mark 4 Luppie blir det så för de korta avstånden,

/Christian

Vet ej. Har köpt 500 skott som jag avser göra slut på söndag, spännande som fan

Publicerat
Vet ej. Har köpt 500 skott som jag avser göra slut på söndag, spännande som fan

Kul,

Testa gärna det där med att flytta ögat och se om riktmedlet rör sig vs. inställt avstånd vs. uppmätt avstånd.

Har ingen sådan kikare på min "Five", så jag följer din tråd med spänning... :rolleyes:

Vad har du köpt för plugg?

/Må

Publicerat
Absolut kan man det,

/Christian

ja för mig är det klart vettigare att ha den inställd på högre avstånd då det är där det blir viktigt.

har ändrat en kikare utan justering till 200m och det tycker jag är en bra lösning och det har funkat mycket bra.

Publicerat
  • Författare
Kul,

Testa gärna det där med att flytta ögat och se om riktmedlet rör sig vs. inställt avstånd vs. uppmätt avstånd.

Har ingen sådan kikare på min "Five", så jag följer din tråd med spänning... :rolleyes:

Vad har du köpt för plugg?

/Må

Vet ej ska kolla när jag kommer hem stor silverfärgat ask kan pm:a dig när jag kommer hem