Publicerat Juni 5, 200917 yr Var ute och tog ett blodspår igår efter en regnig, blåsig och även ett haglande dag. Spåret hade legat ca 18 timmar och "mitt" spår blev ca 1400 meter. Vi går med GPSén för att därigenom kolla hur hunden gått på eller vid sidan om spåret eller rent av tappat det. Efter ca 5-600 meter så drog hunden iväg lite väl snabbt åt höger strax efter jag kommit upp på en liten åskam. Jag visste inte var spåret lagts så jag lät henne hållas, även om jag blev lite misstänksam på farten hon satte upp. Hon drog iväg ca 250 meter från spåret (kollade mot GPSén senare) och rakt in under liten gran med grenar i höjd med marken. Döm om min förvåning när det "pep" till under granen och fram puffar hon ett litet rådjurskid framför sig. Inget bett eller annan åverkan utan bara en vänskaplig puff, så husse kunde se kidet med egna ögon. Tog ett bild på kidet med kameran och spårade vidare. Vi gick tillbaks en bit och hon tog snabbt upp det avklivna spåret igen, och kom upp till cirkeln. Cirkeln är en plats någonstans i skogen där spårläggaren går en stor cirkel och blodar nästan hela cirkeln runt. Efter fullbordad cirkel går sedan spårläggaren ut ur cirkeln och fortsätter som om inget hänt. Enkom för att se hur hunden arbetar vid en kraftig störning. Vi lägger även ut villospår med ex.vis. viltsvinsklöv eller älg tvärsöver spåret för att förvilla. Antingen går då en hjälpspårläggare med och tar den biten eller så har spårläggaren själv en extralina med sig med klöven fastsatt i. Denna klöv kastas ut åt bägge hållen ca 90 grader från det ordinarie spåret, och då får hunden ytterligare en retning som den skall reda ut. Mycket givande för att utröna hur spårnoga hunden verkligen är. Bilden på rådjurskidet finns att beskåda på http://andrummets.se
Publicerat Juni 5, 200917 yr Bra jobbat och vilken fin bild, tack för att vi delta genom din berättelse. /Christian
Publicerat Juni 5, 200917 yr Författare Tack Alltid kul om man kan glädja andra. Det förgyller dagen liksom.