Publicerat Juni 5, 200916 yr G Gardner på G.A. Precision tillverkar några av de trevligaste vapen jag har sett för det skytte som vi allt som oftast sysslar med, det aktuella vapen är så vitt jag har förstått framtaget i samarbete/ på beställning med Frank på SH, varför jag lägger upp det här som en tråd är för att jag verkligen gillar "tänket" bakom vapnet! Nåväl det är ju ögongodis också. Ha en bra Nationaldagsweekend/Christian
Publicerat Juni 5, 200916 yr Extremt trevlig pjäs. Manners T2A kolven skulle jag mycket väl kunna tänka mig att sätta på Remington,den kolvtypen är nog den bästa kompromissen för min jakt och skytte. /Mike
Publicerat Juni 5, 200916 yr Författare Instämmer fullständigt, vidare är det så trevligt ordnat att det finns en flamdämpare till pangen som alternativ för dem som inte vill/kan eller känner för att använda ljuddämpare. Vid test har man provat pangen ut och förbi 1 K strecket och det skall "tydligen" gå att skjuta bra på så långt håll även med en 18 tums pipa, enligt den gemena uppfattningen skall det inte gå att med bra precision skjuta på 1 K med en 18 tummare, men det har ju uppenbarligen mer med föraren än med längden på pipan att göra, Titta, njut och gå hem och skjut. /Christian
Publicerat Juni 5, 200916 yr Alla som verkligen pysslat med prickskytte eller för den delen jakt inser rätt snart vikten av någorlunda anständiga mått på bössorna. Vapen på 1.5m och 7-8 kg fungerar alldeles utmärkt på skjutvallen eller för annat stationärt skytte men om man skall förflytta sig med sitt vapen inser man rätt snabbt att "Less is more". Kontentan är givetvis att det är positivt om man kan hålla ned storleken på vapnen utan att kompromissa med prestandan i allt för stor grad. Gladius har en i mina ögon i det närmaste optimal formfaktor med sin korta pipa som tillsammans med ljuddämpare ändå blir väldigt välbalanserad. Om det går att skjuta ut till 914m eller inte med en 308win beror egentligen bara på 3 saker nämligen den ballistiska koefficienten, de yttre meterologiska förutsättningarna och kulans Vo men det är alla redan rätt väl medvetna om "Tricket" med Gladius är att man på något sätt lyckats få betydligt högre utgångshastigheter ur den korta 18" pipan än vad som är att betrakta som normalt. Den huvudsakliga anledningen tiull detta är att man satt på en bartleinpipa som är betydligt tightare än vad som standarden föreskriver vilket givetvis leder till högre tryck och därmed högre hastighet än normalt. Någonstans i bakhuvudet ringer det också en klocka om att LL satte en gain twist pipa på sin Gladius men jag är långt ifrån säker. Vilket som är det ett paket som jag mycket gärna hade testat i verkligheten Henrik
Publicerat Juni 7, 200916 yr Författare Instämmer med föregående talare, Henrik, det är ju framför allt som så att LL har en användning/bruk av sina prylar på ett sätt som gör att om man bara följer honom i den conceptuella delen av vapnet/skyttet har man enormt mycket gratis, jag låg i tre omgångar á typ 15 min, hemma igår och tränade att bara avlossa skott/avfyra i botten av andningscykeln, det gör enorm skillnad bara den torrträningen. Ja det skulle verkligen vara roligt att få göra sig en vecka på RO och ta en av deras intro kurser.. /Christian