Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förtvivlans avgrund....

Featured Replies

Publicerat

Nu när jag äntligen ersatt kinagluggen med ett anständigt sikte, Bushnell Elite 4200 6-24X40, (tack Skurebo), så visar det sig att lådan är så snedborraad att det inte går att skruva tillräckligt. Det gick på kinagluggen i alla fall :rolleyes:

Jag måste ha sidojusterande fästen, vad ska jag köpa och var? ^_^

Snälla hjälp mig :D

Publicerat
Nu när jag äntligen ersatt kinagluggen med ett anständigt sikte, Bushnell Elite 4200 6-24X40, (tack Skurebo), så visar det sig att lådan är så snedborraad att det inte går att skruva tillräckligt. Det gick på kinagluggen i alla fall :rolleyes:

Jag måste ha sidojusterande fästen, vad ska jag köpa och var? :D

Snälla hjälp mig B)

Bofab, Milett Angle-Loc, funkade perfa för mig. Fast vissa här verkar inte gilla dem ^_^

Publicerat

Skit vad tråkigt Markus, har tyvärr inte något bra tips att ge.......

Kan du inte ha sönder bilen istället :rolleyes:

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Skit vad tråkigt Markus, har tyvärr inte något bra tips att ge.......

Kan du inte ha sönder bilen istället ^_^

/Lasse

Haha, jag kan säkert hitta lite fler rosthål att klaga på :D

Jag som skulle skjuta in bössan i helgen :rolleyes:

Publicerat
Haha, jag kan säkert hitta lite fler rosthål att klaga på ^_^

Jag som skulle skjuta in bössan i helgen :rolleyes:

lämna in bössan och fixa problemet, det kostar inte så mycket och du slipper du millet skiten.

Publicerat

Känner igen problemet...... jag hittar inga fästen som passar på min, så nu står vi båda utan användbara vapen ^_^

Men man får trösta sig med att det kommer att bli bra. :rolleyes:

/Lasse

Publicerat
  • Författare
lämna in bössan och fixa problemet, det kostar inte så mycket och du slipper du millet skiten.

Det är kanske en bra ide. Går det att göra något annat än justerbara fästen?

Publicerat
Nu när jag äntligen ersatt kinagluggen med ett anständigt sikte, Bushnell Elite 4200 6-24X40, (tack Skurebo), så visar det sig att lådan är så snedborraad att det inte går att skruva tillräckligt. Det gick på kinagluggen i alla fall :blink:

Jag måste ha sidojusterande fästen, vad ska jag köpa och var? :P

Snälla hjälp mig :D

Borra om lådan................??????

Publicerat
Det är kanske en bra ide. Går det att göra något annat än justerbara fästen?

smeden lägger igen hålen och gängar nya, tror jag betalade under 500 kr för det.

Publicerat
  • Författare

Ja det låter ju onekligen som en mer stabil lösning att borra om lådan, än justerbara fästen. Nu finns det ingen riktig vapensmed i närheten, jag måste skicka iväg den. Till vem?

Hustrun ska till Gislaved om en vecka, hon kanske kan ta vägen förbi Tommys vapenverkstad i Husqvanra? :blink:

Publicerat

Jag hade det problemet på min 222 o jag köpte dom hör fästena o ringarna

1616116.jpg

Sen nollade jag kikaren o sen justerade skruvarna i bak o när allt var nollat så låste jag dom bakersta skruvarna med Loctite funka klockrent.

Mvh.

Publicerat
Jag hade det problemet på min 222 o jag köpte dom hör fästena o ringarna

1616116.jpg

Sen nollade jag kikaren o sen justerade skruvarna i bak o när allt var nollat så låste jag dom bakersta skruvarna med Loctite funka klockrent.

Mvh.

Ett mycket bra val istälet för Milett Angle-Loc

Jag är inte vän av att svetsa hålen i lådan

Fins risk att man byger in späningar med det

MarkusR om nu kikaren siter så snet tror då att kikaren är späningsfrit monterad

Använd dom fästena som Flex rekomenderade och slipa in ringarna

Så får du ett problemfrit motages. Och en kikare utan klämmärken ^_^:D Kläm märken stör fuktionen på kikaren :D

Viket inte gör någon glad :D

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

OK, vad är det för fabrikat och modell? var köper jag dem? På midway finns massor av liknande montage, jag måste ju få rätt modell. Kanske bättre att gå till en handlare och få dem monterade direkt?

Publicerat

Torsbo har dom Leupold kolla där.

Mvh.

Publicerat

Skulle man inte kunna göra dessa till fattigmans-vridmontage? Om man låser den ena av de bakersta skruvarna med Locktite och vrider loss kikarn med att bara släppa på den andra skruven?!?!?

Har haft Leupold Std på en bössa och tyckte det kändes som det var små toleranser i montaget.

/Må

Publicerat

Det är möjligt att det skulle gå, men jag tycker att invridningen är alldeles för trög för kikarens bästa.

Publicerat

PÅ 222an hade jag det som fattigmans-vridmontage men måste hålla med Ehnebom där mycket trögt o byta från sikte till sikte sen fick de följa med på 243an å då låste jag skruvarna när allt var nollat men det funka klockrent vilket som :)

Mvh.

Publicerat

Det allra största problemet jag tro man kan få är att man får spänningar i kikaren när man monterar. Eftersom att det går så trögt att vrida in kikaren så kanske man inte vrider in sista biten nr det tar stopp mot stoppskruven, utan det är kikaren som böjer sig lite istället. Å sen sitter den böjd i montaget ett par skott kanske innan det rekar till sig.

Publicerat
  • Författare

post-2426-1244387687_thumb.jpg

Blir detta rätt fästen för mig? Jag antar att jag måste ha 2dalad bas när lådan är snedborrad. Jag har inte sett själv på dessa baser "live" men det bakre är justerbart i sidleg om jag fattat det rätt?

En kamrat till mig har erbjudit mig att låna hans 25,4mm tjocka stålstav för inslipning av fästena, detta kan nog bli riktigt bra ;)

Publicerat

Ja det bakre är justerbart i sida och det främre är justerbart i vinkel

Publicerat

Gör om gör rätt....

Det bästa är att göra om det från grunden, lägga igen de gamla & borra nya hål...aldrig bra att bygga på nått som e galet från början.

Publicerat

Träffbilden var det inget fel på när jag hade dom fästena :rolleyes: 4 st 55gr v-max

post-906-1244392182_thumb.jpg

Mvh

Publicerat
  • Författare
Gör om gör rätt....

Det bästa är att göra om det från grunden, lägga igen de gamla & borra nya hål...aldrig bra att bygga på nått som e galet från början.

Suck.... det tar bara så emot att göra det, worst case är ju dessutom att man anliter an smed som inte är tillräckligt duktig så det bara blir pannkaka av allt.

det är ju inte mycket att justera i mm räknat, om man kan justera in fästena och det är skottfast så är jag mer än nöjd.