Publicerat Juni 5, 200916 yr Gratis ballistiskprogram Har gjort en snabb översättning till svenska, norska. Har inte provkört/validerat allt men det verkar stämma ganska bra jmf QL, jbm. Har även skickat lite förslag på förbättringar till Igor http://strelok.borisov.mobi/
Publicerat Juni 6, 200916 yr Någon som provat detta? Får det inte att funka på min HTC. Kan tänka mig fixa en till telefon om någon fått programmet att fungera . /P
Publicerat Juni 6, 200916 yr Fungerar klockrent i min Nokia N95 satt på bockpasset och frös igår kväll när jag provade det, har dock inte kollat att allt stämmer. Andreas
Publicerat Juni 6, 200916 yr Någon som provat detta? Får det inte att funka på min HTC. Kan tänka mig fixa en till telefon om någon fått programmet att fungera . /P Din HTC kör förmodligen operativsystemet Windows Mobile, du får leta upp en som kör symbian så ska det nog fungera =)
Publicerat Juni 6, 200916 yr http://handheld.softpedia.com/get/Business...-PC-75643.shtml Där kan man ladda ned en gratis Ballistic Calculator som fungerar på Windows Mobile/Pocket PC (HTC med flera). Inte testat det själv dock så skyll inte på mig om det är skräp
Publicerat Juni 16, 200916 yr Jag "Beta testar" ett litet ballistikprogram som fungerar på olika mobiltelefoner. Grunden för detta program är den data som Lapua nyligen kom ut med, alltså deras "radardata". Denna data är alltså ingen teoretisk tabell för kulans flykt, utan riktig data som Lapua har mätt med hjälp av radar på deras testbana.. Programmet ger "garanti" på under 5 cm träffsäkerhet upp till 1000 meter.. Dvs. ifall skytten är tillräckligt bra! Man skjuter alltså in vapnet på något kännt avstånd i kända förhållanden (temperatur och lufttryck) och efter detta så räcknar programmet fram dom justeringar du behöver göra på kikaren (programmet tar hänsyn till vind, höjd, temperatur, "skjutvinkel", correolis, projektilens fart vid inskjutningen och självklart alla dimensioner på vapnet och man kan enkelt välja mellan olika kulor) på nämnda avstånd.. Jag ska testa programmet ute i den stora världen, men i Finland så har man testat programmet upp till 2008 meter, och det funkar! Det kommer ut till försäljning inom när framtid..
Publicerat Juni 16, 200916 yr Ifall du menar programmet jag testar, så tror jag inte det har ett officiellt namn ännu.. Som sagt, det kommer ut på marknaden inom snar framtid och jag kommer att posta länk till programmet direkt när det är till salu. Vill ännu en gång säga att detta är inget gratis program, utan kommer att kosta X euro.. Hur mycket, det har jag ingen aning om! Jag bara testar programmet! Har dock i förra veckan fått lov att börja tala om programmet i allmäna drag! Iom. att det kommer bli officiellt snart! Det jag vet, och kan intyga, är att själva grunden för "ballistik räkningarna" är mycket mer exakta när man använder radardata jämfört med olika teoretiska formler.. Annars är ju dessa program bara avancerade räknemaskiner med en skytts behov i tankarna! Alltså skillnaden i dom olika programmen kommer från grunddatan angående kulans riktiga flygbana.. En del använder nyare info och en del använder lite äldre info..
Publicerat Juni 16, 200916 yr Ifall du menar programmet jag testar, så tror jag inte det har ett officiellt namn ännu.. Som sagt, det kommer ut på marknaden inom snar framtid och jag kommer att posta länk till programmet direkt när det är till salu.Vill ännu en gång säga att detta är inget gratis program, utan kommer att kosta X euro.. Hur mycket, det har jag ingen aning om! Jag bara testar programmet! Har dock i förra veckan fått lov att börja tala om programmet i allmäna drag! Iom. att det kommer bli officiellt snart! Det jag vet, och kan intyga, är att själva grunden för "ballistik räkningarna" är mycket mer exakta när man använder radardata jämfört med olika teoretiska formler.. Annars är ju dessa program bara avancerade räknemaskiner med en skytts behov i tankarna! Alltså skillnaden i dom olika programmen kommer från grunddatan angående kulans riktiga flygbana.. En del använder nyare info och en del använder lite äldre info.. Spännande, kommer att följa detta!