Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nikko Stirling Nighteater

Featured Replies

Publicerat

Tjena på er :D

Jag satt och kolla runt på nätet och kom över detta märke en Nikko Stirling Nighteater och började direkt att kolla runt efter priser osv jag fick reda på att de är ett Japanskt optik men uppkom tydligen i Australien och var årets bästa kikare i Usa år 2007..mm låter som en fin merit men de som förbluffar mig är dess billiga pris.

Nikko Stirling Nighteater 8-32*60 för 3.190,00:- (en av de dyraste)

Förstoring 8-32

Obj Diameter 60mm

FOV 100 m 11-3

Adj 1/8 tum ca 3 mm

Eye Rel 9 cm

Tub = 30 mm

Längd = 42 cm

Vikt = 790gram

Det stora sidohjulet är till för att underlätta när du justerar "focusen" så att du får en skarp bild, i alla lägen!

Belyst mil dot.

Target rattar ( nollställ, justera för elevation/ vindförändringar )

Ett extrem sikte för extrem skytte!

Nu undrar jag om de är nån som har erfarenhet av detta sikte eller ja av märket eller bara har en åsikt? :) . Är ny jägare så har ingen erfarenhet av sikten men tyckte att de lätt bra på grund av de stora ljusinsläppet, När ja ska till å vaka gris. lite drevjakt där bla älg, vildsvin och hjort är oxå väldigt akutellt.

Nu ska jag iväg men kommer gå in imorrn. B)

Publicerat

Hej,

Det man kom fram till och som också står i Racerbacks annonser är "best value" som sedan blivit översatt till "bästa köp". Enligt mig är det inte detsamma då det i allra högsta grad beror på vad du är ute efter. Best value bland lågprissikten är kanske inte så illa, och enekligen får man mycket finesser för ett litet pris. En tysk kikare med allt detta skulle kosta 20000.

I amerika har alltid funktion permierats mer än skymningsvärde. Men när det gäller optik som så mycket annat gäller du får vad du betalar för. 3190kr luktar inte så djupsittande kvalité kanske. Av foremen att dömma är den kinabyggd.

Just 8-32 är ju en extrem kikare, tillika med mildot som är primärt kopplat till skytte bortom 200 meter. Deras 3-12x56 passar nog din rollbeskrivning bättre. :)

Publicerat

såg en gammal zeiss 3-12x56 på blocket för 3500kr i dag med 30mm tub, där snackar vi best value.

Publicerat
såg en gammal zeiss 3-12x56 på blocket för 3500kr i dag med 30mm tub, där snackar vi best value.

Onekligen, låter nästan lite för billigt?

Publicerat
Onekligen, låter nästan lite för billigt?

den var 25 år gammal så man kan väl säga att han var skuldfri på den.

Publicerat
den var 25 år gammal så man kan väl säga att han var skuldfri på den.

Hahaha, jaa.. det får vi väl hoppas :)

Publicerat

Och jag vet vem som köpte den..

Publicerat

Maddog o mr andersson!!!! :)

Ni skulle ju höra av er till mig om ni hörde eller såg nå klipp inom optik.

Grrrrrr! :lol:

Publicerat
Maddog o mr andersson!!!! :)

Ni skulle ju höra av er till mig om ni hörde eller såg nå klipp inom optik.

Grrrrrr! :lol:[/quote

den annonsen var död minuterna efter den kom ut jag ville ha det själv, gör blocket till din startsida och gå ut ofta.

sådana priser måste man hugga tidigt.

Publicerat

personligen tycker jag inte elit siktena är något att ha , weawer gs eller burris är bra köp om man har rätt inköps kanaler.nu har jag aldrig kollat i en nighteater ,men har glott i deras diaimond serie och dom är, tja si så där..

Publicerat
personligen tycker jag inte elit siktena är något att ha , weawer gs eller burris är bra köp om man har rätt inköps kanaler.nu har jag aldrig kollat i en nighteater ,men har glott i deras diaimond serie och dom är, tja si så där..

intressant vad tycker du är dåligt med elite siktena, har ett 6500 själv och viss kunde det vara bättre men prisvärt tycker jag att det är. dock upplever jag gs serien vara sämre i optiken.

Publicerat

Har tittat som snabbast på 3,4,och 6 serien och tycker att dom är långa osmidiga och har ett visst tunnelseende samt att skärpan inte är helt 100%. Vilket jag tycker är synd då priserna är hyfsade och ögonavståndet är grymt men det är ju bara vad jag tycker. Det finns säkert en jäkla massa folk som inte håller med. Och tur är väl det...

Publicerat
Tjena på er :D

Jag satt och kolla runt på nätet och kom över detta märke en Nikko Stirling Nighteater och började direkt att kolla runt efter priser osv jag fick reda på att de är ett Japanskt optik men uppkom tydligen i Australien och var årets bästa kikare i Usa år 2007..mm låter som en fin merit men de som förbluffar mig är dess billiga pris.

Nikko Stirling Nighteater 8-32*60 för 3.190,00:- (en av de dyraste)

Förstoring 8-32

Obj Diameter 60mm

FOV 100 m 11-3

Adj 1/8 tum ca 3 mm

Eye Rel 9 cm

Tub = 30 mm

Längd = 42 cm

Vikt = 790gram

Det stora sidohjulet är till för att underlätta när du justerar "focusen" så att du får en skarp bild, i alla lägen!

Belyst mil dot.

Target rattar ( nollställ, justera för elevation/ vindförändringar )

Ett extrem sikte för extrem skytte!

Nu undrar jag om de är nån som har erfarenhet av detta sikte eller ja av märket eller bara har en åsikt? ;) . Är ny jägare så har ingen erfarenhet av sikten men tyckte att de lätt bra på grund av de stora ljusinsläppet, När ja ska till å vaka gris. lite drevjakt där bla älg, vildsvin och hjort är oxå väldigt akutellt.

Nu ska jag iväg men kommer gå in imorrn. ;)

Jag har varit och kollat på Nikko sikten, och inte för att jag vet ett smack om det så känns det som att man får vad man betalar för,,,vilket stämmer på det mesta här i världen ;)

Publicerat
Har tittat som snabbast på 3,4,och 6 serien och tycker att dom är långa osmidiga och har ett visst tunnelseende samt att skärpan inte är helt 100%. Vilket jag tycker är synd då priserna är hyfsade och ögonavståndet är grymt men det är ju bara vad jag tycker. Det finns säkert en jäkla massa folk som inte håller med. Och tur är väl det...

ja det är tur, med tanke på att 6500 både är lättare och kortare än motsvarigheten i gs serien så är jag böjd att inte hålla med om det.

3200 är därimot lång.

skärpan är bra tycker jag förutom på över x22 då kontrasten är åt helvete men tunnelseende får jag bara på 3200 modellen men den är nog på väg bort i sin gamla form den är ganska förlegad o0ch på den modellen kan jag hålla med dig att det inte är något att hänga i julgranen.

tyvärr dras hela elite serien med lite trångt synfält och det tycker jag inte om.

Publicerat

Köp ziess så slipper ni fundera någe mer över kikare....sen kan man köpa en gammal bössa att hänga den på...då har man gjort allt i rätt ordning ;)

Publicerat
  • Författare

Joo att köpa Zeiss eller leupold är de nog de säkraste..

Publicerat

Tjena har ett Nikko Sterling Nighteater 6-24*56

Jag gillar knapparna för att starta belysningen men tydligen är det också ett av siktets svagare delar.

Sköt för övrigt 308 Norma Magnum med det det höll väl ca 100 smällar innan det uppenbarade sig metallgrader innanför linsen, och träffpunkten började hoppa runt ca 8 cm....

Hade det innan på en 6.5 en dag så mörknade det mellan två skott inte mycket men lite, något flyttade nog sig internt...

Nu är det skrotat och bytt mot trijicon.

Man får vad man betalar för gäller än tyvärr.

PK