Publicerat Juni 7, 200917 yr verkar som om det är en del som fiskar ul här. jag har tre ul spön som jag köpte för ett par år sedan på en secondhand ja jobbade på. 50:- st nya ett Daiwa minispin 2. står det på det.. plockepinn, massa delar alltså. två ABU , ett pro action. och ett conolon tournament. är det saker som duger att fiska med? vad har man för rulle , lina , bete? tänkte börja använda de nu i sommar istället för att de ska stå och samla damm
Publicerat Juni 7, 200917 yr Bete till ul är drag och spinnare eller det som jag använder mest Jigg. Lina är numera nästan uteslutande flätlina av något bättre fabrikat. Rullar finns det mängder av men shimano och okuma har båda bra modeller.
Publicerat Juni 7, 200917 yr Power Pro linan är klockren sen kan du köpa en Shimano Sedona 500-750 sen kan du köra med alla små spinnare o skeddrag wobbler bara o prova sig fram.
Publicerat Juni 7, 200917 yr Själv använder jag vanlig tunn nylon lina. Har exprimenterat med lite olika typer av tafsar. UL-fisket är fantastiskt roligt. Har ett BromanODell UL spö. Rullen är en Okuma som tickar på ganska bra. Till Jerkbait fisket så tycker jag Powerpro linan är bäst. Fireline duger knappt till något //Sjukis
Publicerat Juni 7, 200917 yr Ta det försiktigt om du kör spinnare eller liknande på flätlina. Många har problem med det så släng gärna på en anti-kink framför draget. Vad gällande beten så finns det mycket som fungerar men pröva med mormyska vad det lider. Ack så trevligt..
Publicerat Juni 7, 200917 yr Ta det försiktigt om du kör spinnare eller liknande på flätlina. Många har problem med det så släng gärna på en anti-kink framför draget. Vad gällande beten så finns det mycket som fungerar men pröva med mormyska vad det lider. Ack så trevligt.. Jag är ingen supererfaren fiskare men gick helt över till multilina för 10-12 år sedan. Jag håller fulständigt med Michaela om att spinnare är problem, det har jag gett upp, det finns så mycket andra bra drag som inte strular till linan. Själv använder jag gärna någon pytteliten flytande wobbler, funkar utmärkt på Värmländsk aborre i alla fall Michaela, kan du utveckla det med mormyska, hur gör du det på en UL-utrustning?
Publicerat Juni 7, 200917 yr Ehhh.. använder flätad lina samt bara spinnare.. Ibland, då jag har ny lina och ganska mycket så kan jag uppleva att det tvinnar lite men bara då typ.. Är det detta med tvinn ni menar eller är det något annat? Mvh!
Publicerat Juni 14, 200917 yr Det fungerar bra att jigga små balansare eller större mormyshkor som man med fördel kan agna. Har gjort det när abborren är trög och inte vill jaga riktigt. Korta kast och låt myskan sjunka och sakta studsa hem efter botten.
Publicerat Juli 6, 200917 yr Grejerna e bra men till rulle rekommenderar jag stark Abus Gold max 2. Visst den har några år på nacken men funkar utmärkt. Till lina använder jag Strike wire 0.10mm lina. Använd gärma tafs ifall någon liten liten gädda skulle hugga.
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Hur kan den här gamla tråden bara ha rusat förbi? Fireline Crystal 0.06-0.08 på en liten Cardinal (bara för att jag är inkörd på "cardinalkänslan" sedan urminnes tider) Har ett hyffsat 5.5' spö 2-7gram (eller var det 0-7?) Kör 100% jigg och nästan uteslutande näst minsta storleken i både dubbel som enkelsvans. Tar allt från småborre till gäddor på 2-3kg på det. Jag gillar Crystal linan stenhårt. Kastar långt så in i h-e och de tunna ståltafsarna är den svaga länken. Hade flera gäddor som formligen slet sönder tafsarna och inte ett linbrott. Vinschade hem ganska fina trädstammar, rätade krokar osv med en så tunn lina. Mikael