Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya jakttiderna, avslag på trut..

Featured Replies

Publicerat

Gavs det någon förklaring till att truten inte petades in i samma tider som kråkorna? Har för mej att det var på förslag i alla fall..

Fågeldirektivet eller?

Mvh!

Publicerat
Gavs det någon förklaring till att truten inte petades in i samma tider som kråkorna? Har för mej att det var på förslag i alla fall..

Fågeldirektivet eller?

Mvh!

Isåfall borde det väl varit samma sak på Åland isf. Här förlängdes tiden på allihopa i vår nu. Till 20 mars. ;) Äntligen!

så beror det på direktiven menar jag att vi också borde blivit drabbade?

Publicerat

Vi får inte någon "officiell" motivering till varför man avslog vissa jakttider men ibland får vi en "inofficiell" genom att bland annat läsa remissvaren från andra organisationer. I detta fall är det dock ganska oklart exakt vad som ligger bakom avslaget men jag misstänker att t ex SOF haft en del synpunkter...

Publicerat

Ber förresten om ursäkt för mitt svar! Såg inte att det låg i denna kategori! sorry sorry

Publicerat
  • Författare

Löjligt.. Det rör sig om 15 dagar längre jakt på våren och inte sällan ligger isen fortfarande här i Roslagen då de kommer så allt snack om häckning är rent struntprat. Längre norrut så syns truten öht inte till under jakttid :unsure:

De måste ju ha dragit till med något annat svammel, förväxlingsrisk med silltrut eller något sådant..

Mvh!

Publicerat

I dagsläget behöver det nog inte ha varit mer än ett ifrågasättande av behovet och avsaknad av gediget bakgrundsmaterial. En sådan "perifer" jakt hamnar inte alltid överst på listan och då vill man nog gärna ha både hängslen och livrem samt dubbelt av båda innan man riskerar att stöta sig med någon.

Att man satsade stort på att tillåta årsunge av räv var nog ingen slump. En jakt som kan bedrivas av alla och över hela landet. Ger många pluspoäng och då kanske man inte bråkar så mycket över de tider som inte gick igenom...

Publicerat
  • Författare

Läste SOFs remiss svar, har viss respekt någonstans för dem och de är faktiskt duktiga på att driva sina frågor.. Föga överaskande så hittar man hänvisningar till fågeldirektivet i typ första stycket :D

De måste ha varit rejält insyltade i framtagandet av detta direktiv!

Tänk om de kunde klippa väck de värsta talibanerna i sina led, då tror jag att det skulle gå så mycket bättre..

Sen är de reptilsnabba att framhålla att häckningssäsongen inleds då fåglarna påbörjar sin flytt mot häckningslokalen, inte då de börjar nysta med reden på häckningsplatsen.. smart!

Sen gillade jag detta där de beskrev sig själva som naturvårdsförbund.. lät inte som de inkluderade SJF där direkt :-)

Mvh!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.