Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

korp

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag undrar om jägarförbundet arbetar med att få till allmän jakttid på korp.

Korpen är en stor predator och jag har svårt att förstå varför den skall vara fredad, den är ju inte specielt sällsynt.

eller är det som vanligt att grabbarna i bryssel har mera makt än de borde?

Mvh/Waxin

Publicerat
Hej.

Jag undrar om jägarförbundet arbetar med att få till allmän jakttid på korp.

Korpen är en stor predator och jag har svårt att förstå varför den skall vara fredad, den är ju inte specielt sällsynt.

eller är det som vanligt att grabbarna i bryssel har mera makt än de borde?

Mvh/Waxin

Jo,

korpen är skyddad enligt fågeldirektivet. Självfallet en av våra mer prioriterade arter att jobba med, men det krävs en generell lösning på knuten med de fastlåsta direktiven... detta har avhandlats mer i detalj i en tidigare tråd här i arean, dvs vilken lista som gäller osv.

Publicerat
  • Författare
Jo,

korpen är skyddad enligt fågeldirektivet. Självfallet en av våra mer prioriterade arter att jobba med, men det krävs en generell lösning på knuten med de fastlåsta direktiven... detta har avhandlats mer i detalj i en tidigare tråd här i arean, dvs vilken lista som gäller osv.

Som bonde så är jag lite trög, men det är kanske som vanligt. Även om vi skulle få regeringen att godkänna detta så är det inte upp till oss i Sverige utan det är i Bryssel man avgör vad som skall jagas i Sverige, jätte logiskt

Publicerat
Som bonde så är jag lite trög, men det är kanske som vanligt. Även om vi skulle få regeringen att godkänna detta så är det inte upp till oss i Sverige utan det är i Bryssel man avgör vad som skall jagas i Sverige, jätte logiskt

Jo. Direktiven skrevs med tanke på vilka arter som fanns, och inte fanns, i (vill jag minnas) de sex första medlemsstaterna. För trettio år sedan... Inte direkt adaptivt att ha kvar dem oförändrade för 27 stater idag...

Publicerat

Och detta då 1979 tror jag det var. Tämligen självklart att en art som fredas i 30 år ökar i antal.. för alla utom tjänstemännen som tagit fram direktivet samt politikerna som klubbat det.

• 4 weeks later...
Publicerat

Om jag går in på jägareförbundets hemsida nu och söker på värmland som län och juli som tid så får jag fram:

Korp start: 1 Juli slut: 30 Juni.

Som jag läser det får vi i Värmland jaga korp året om nu???? Ni måste ha gjort fel när ni ska ha uppdaterat jakttiden för räv (årsunge) eller?

//KK

Publicerat
Om jag går in på jägareförbundets hemsida nu och söker på värmland som län och juli som tid så får jag fram:

Korp start: 1 Juli slut: 30 Juni.

Som jag läser det får vi i Värmland jaga korp året om nu???? Ni måste ha gjort fel när ni ska ha uppdaterat jakttiden för räv (årsunge) eller?

//KK

Jag tar tillbaka ovanstående! Missade helt länken om skyddsjakt endast vid flygplatser.

Ber hemskans om ursäkt! =)

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.