Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Krokig låda på M98

Featured Replies

Publicerat

Mitt bekymmer är följande,

har en M98 husqvarna med FN låda i 9,2x62 som Mattias T borrade och satte Talley baser och fästen på för 6 år sen,

med dåvarande sikte, Zeiss 1,5-6x42 var det inga bekymmer att nolla siktet och det höll nollan i 5 år utan justeringar.

Nu med ett nytt Zeiss 2,5-10x42 når jag inte nollan utan har trots max i sida ett felläge på 7 cm till vänster om riktpunkten.

I korthet är min undran vad fn skall jag göra?

Egna förslag:

1. prova att byta ringarna om det är som så att dessa är sneda borde det avslöjas eller felet avhjälpas, motverkas

2. byta fästen helt, behålla tuben och QR funktionen, har lite svårt att se att detta är rätt väg,

jag förutsätter att arbetet som Tyrefors gjorde när det fortfarande var Tyrefors & Hansson i S-tälje är bra.

Om man byter fästen har dessa då standard avstånd mellan hålen så att jag slipper hålslå min låda igen.

Vilka fästen skall jag titta på?

3. Köpa en annan tub, ie ersätta den jag har för att hitta en med större sidojusteringsområde och acceptera att jag kommer att ligga långt ut i justeringen med allt vad det medför av negativa omständigheter.

En USO har ju lockat ganska länge, jag vet att Håkan inte gillar dem men jag är en nyfiken man.

Mike, nej det blir helst inte en amerikan men för det fall att det blir så lovar jag att meddela dig, undantaget är ett USO.

4. Byta låda,

jag har inga bekymmer att sälja org bössan med org kolven och "spara" alla delar av bygget, McM stocken, timney trycket, baser och ringar och köpa en som inte är fullt så krokig.

Jag menar en ny/ersättnings låda i x62 kostar kanske 1500 kr och när jag säljer min så får jag 1/2 tillbaka, bössan skjuter ju helt ok i övrigt och pipa har hel längd.

Tja vad säger ni grabbar och flickor, vad skall jag göra med Pinky?

/Christian

Publicerat

M98-broder :D

Jag har nu exakt samma problem med den nya kikaren på min Winchester, jag har inte mycket erfarenhet av kikarfästen men har snubblat över dessa i min sökan efter lösning på problemet: http://www.lockstock.com/prodinfo.asp?number=LEU52370

Borde inte den vapensmed som borrat lådan, gjort det enligt standardmått? Vet ej vem som borrat min HVA98a men på den passar i alla fall de Weaverklackar som anges som standard till m98. Den är inte heller helt rakt borrad så jag följer denna tråd med stort intresse.

Markus

Publicerat
  • Författare

Markus,

jag skall kolla/mäta upp om det är som så att hålen är standard, lite tveksam där egentligen men det är ju lätt hanterar med ett skjutmått/linjal.

Angående leupold fästena är det en möjlighet, men jag vet inte helt säkert om det är rätt,

en fundering över lunchen nu var faktiskt om man skulle kliva iväg och klippa ett apel vridmontage/motsvarande.

Tja jag avvaktar också vad mer brillianta sinnen än mitt kommer med för förslag.

/Christian

Publicerat

Jag antar att det inte finns sidojustering på ringarna, för om det finns det är det ju lätt fixat.

Du kan börja med att ta av kikaren och kolla om ringarna sitter parallellt, om dom inte gör det lossa lite på dom och se om det går att justera med hjälp av hur du drar åt dom.

Annars kan du prova med att ta av kikaren och ringarna, lätta lite på skruvarna till klackarna och hålla den främre kalcken i spänn åt vänster medans du drar åt skruvarna. Sen gör du lika med den bakre, bara att du håller den i spänn åt höger istället.

Publicerat
  • Författare
Jag antar att det inte finns sidojustering på ringarna, för om det finns det är det ju lätt fixat.

Du kan börja med att ta av kikaren och kolla om ringarna sitter parallellt, om dom inte gör det lossa lite på dom och se om det går att justera med hjälp av hur du drar åt dom.

Annars kan du prova med att ta av kikaren och ringarna, lätta lite på skruvarna till klackarna och hålla den främre kalcken i spänn åt vänster medans du drar åt skruvarna. Sen gör du lika med den bakre, bara att du håller den i spänn åt höger istället.

Ingen sidojustering, bara stålet, det är frågan om ett par Talley QR ringar/baser,

jag skall riva hela montaget och kontrollera allt från början.

tack för tipsen/Christian

Publicerat
En USO har ju lockat ganska länge, jag vet att Håkan inte gillar dem men jag är en nyfiken man.

Mike, nej det blir helst inte en amerikan men för det fall att det blir så lovar jag att meddela dig, undantaget är ett USO.

Om Mattias T arbeten brukar det inte finnas något övrigt att önska men någon gång skall ju vara den första.

Har egentligen inga ideer förutom att om du skaffar ett USO så vill jag klämma ordentligt!

Har läst idel lovord om dom på Optics talk mfl ställen.

Har själv dregglat över dom och ett sådan inköp känns lite roligare nu när alla har Nightforcemani ^_^

Vilken förstoringsintervall isåfall?

/Mike

Publicerat
  • Författare

Mike- jag tror att en SN-3 med 1,7-10x37, ergo parallax, grön belysning, 1/10 Mil/Mil justeringar samt en JNG-MOA riktmedel

vore helt rätt för mig men jag vet verkligen inte ännu,

har lite kontakter som har USO i England och kommer att klämma på dem nästa vända jag tar i det "gröna" landet.

http://www.usoptics.com/product.php?partnumber=SN3-1000

Men först har jag lite annat att ordna upp här,

ingen som förordar att jag kränger pangen som org och börjar om?

/Christian

Publicerat
ingen som förordar att jag kränger pangen som org och börjar om?

/Christian

Nej för hundan, nu när du lagt ner en massa :angry: på en sådan klenod så ska du väl inte börja om från början, ge upp på mållinjen :unsure:

Allvarligt, klart det alltid är ett alternativ att köpa nytt börja om från början, men vad har du för garantier att det inte blir något annat strul med den bössan i så fall?

Riktigt najs glugg in alla fall. :lol:

Publicerat
  • Författare
Nej för hundan, nu när du lagt ner en massa ;) på en sådan klenod så ska du väl inte börja om från början, ge upp på mållinjen :D

Allvarligt, klart det alltid är ett alternativ att köpa nytt börja om från början, men vad har du för garantier att det inte blir något annat strul med den bössan i så fall?

Riktigt najs glugg in alla fall. :D

hahahah, nej det kanske är sant, inte falla kort nu inte.

Satt och funderade igår kväll, helt livsfarligt iofs, men jag funderar på att slå tillbaka systemet i den gamla Hsq kolven för att börja i den ändan,

ev så har jag lagt spänningar i lådan oaktat att jag har bäddad kolven och att det då är dem som genererar linjeringsfelet.

Det är viktigt att inte se sig själv som "felfri" i en felsökning som denna.

Markus, man har inga som helst garantier med nästa pang heller, men då skulle jag ju så att säga göra ett selektivt urval.

/Christian