Publicerat Juni 8, 200916 yr Ok, här är uppföljaren till fjolårets torn jag visade här, I år har jag använt klenare material (även fast JS kommer) och dragit ner bredd, delux'et jag gjort är att nu finns det en sittplats, samt att stegen är i 2 delar för enklare transport. vikten blir densamma tyvärr pga mer material, men den är fortfarnade flyttbar och en person fixar det själv vilket jag tycker är ett viktigt moment i det hela.
Publicerat Juni 8, 200916 yr Författare Ps , på bilderna syns inte sidostöden/handtagen då jag inte satt fast dem än och golv samt pall är inte där heller
Publicerat Juni 8, 200916 yr Författare Någon gillar att svetsa! MVH H Snyggt, ser nästan köpt ut Jo om jag ägde en TIG svets så skulle det vara roligare faktum är att dessa blir billigare än de du kan köpa, men då räknar jag inte min tid jag gör det för att jag gillar att bygga saker antar jag:)
Publicerat Juni 8, 200916 yr Kommer inte ihåg vem det var som kommenterade en hemmagjord bågpress med ungefär: -"Köp en istället. Går den sönder kan man ju skylla på tillverkaren!" Jo om jag ägde en TIG svets så skulle det vara roligare faktum är att dessa blir billigare än de du kan köpa, men då räknar jag inte min tid jag gör det för att jag gillar att bygga saker antar jag:)
Publicerat Juni 8, 200916 yr Författare Kommer inte ihåg vem det var som kommenterade en hemmagjord bågpress med ungefär:-"Köp en istället. Går den sönder kan man ju skylla på tillverkaren!" Låter nog som mig, dock i detta fallet är det ingen garanti att oroa sig för
Publicerat Juni 20, 200916 yr Ok, nu är de färdiga, och på väg ut i skogen Riktigt stiliga! Ska bli ett nöje att testa dom i augusti på bockjakten.
Publicerat Juni 20, 200916 yr Då jag själv inte äger någon svets, o för det andra inte kan svetsa en enda fog som håller. Så kommer jag att bygga små modeller av dom moderna tornen som man lutar mot träden. Liknande dina dära fast i trä. Fast "ihopvikbara". Handär Jesper i Lemland hade ett sånt stod på gården och det kan ha vägt max 10 kg.. ! Litet o smidigt. Det är typ som en stege, med en fotpall och en sits, som man helt enkelt fäller ner sen när man ska sätta sig. .. Väldigt enkelt!
Publicerat Juni 20, 200916 yr Men jag måste säga att det är ett otroligt vackert arbete du gjort där Roger! Dom ser ju fan köpta ut!
Publicerat Juni 20, 200916 yr Författare Men jag måste säga att det är ett otroligt vackert arbete du gjort där Roger! Dom ser ju fan köpta ut! Tackar, jo de funkar bra, satte upp ett idag, fick beslutsångest för det andra så jag ska fundera lite på vart det hamnar. Trä funkar bra det med, dock blir de tunga om man ska göra dem både höga och stabila Har inte sett Jespers så jag vet inte exakt hur den ser ut, men om den är så lätt kan plattformen inte vara stor, på mina behöver man inte stå med fötter i hop utan man kan stå med en vanlig stance vilket jag känner mig tryggare med. Om du ska bygga i trä, fundera på att göra hang on's i stället, och välj träd som du kan klättra i utan stege, tex Granar, de ger dess utom mycket bra kamoflage med sina yviga grenar. Om du köper matrialet kan jag nog svetasa i hop dem åt dig, sen om du gör allt slut jobb som målning och gol/sitts själv går det ganska fort. 25€ per torn skulle jag tro. Övrigt, på de 4 timmarna jag var nere på området såg jag 3 getter med 3 killingar var, 4 stora 6 taggare och 5 smaldjurs par,, det sprätte upp rådur som gråsparvar,, jätte kul och bådar gött för denna säsong!!
Publicerat Juni 20, 200916 yr Tackar, jo de funkar bra, satte upp ett idag, fick beslutsångest för det andra så jag ska funderalite på vart det hamnar. Trä funkar bra det med, dock blir de tunga om man ska göra dem både höga och stabila Har inte sett Jespers så jag vet inte exakt hur den ser ut, men om den är så lätt kan plattformen inte vara stor, på mina behöver man inte stå med fötter i hop utan man kan stå med en vanlig stance vilket jag känner mig tryggare med. Om du ska bygga i trä, fundera på att göra hang on's i stället, och välj träd som du kan klättra i utan stege, tex Granar, de ger dess utom mycket bra kamoflage med sina yviga grenar. Om du köper matrialet kan jag nog svetasa i hop dem åt dig, sen om du gör allt slut jobb som målning och gol/sitts själv går det ganska fort. 25€ per torn skulle jag tro. Övrigt, på de 4 timmarna jag var nere på området såg jag 3 getter med 3 killingar var, 4 stora 6 taggare och 5 smaldjurs par,, det sprätte upp rådur som gråsparvar,, jätte kul och bådar gött för denna säsong!! Låter bra det där! Jo du har rätt i att jespers plattform där var väldigt liten. Men det var hans modell av mobilt torn som jag tror kan funka som mobilt även för mig. Dom andra tornen vi har på marken har vi byggt ganska exakt som ditt trätorn på skjutbanan fast högre. En modell som faktiskt funkat ganska bra. Men det finns ju många lösningar. Har du koll på vad materialet kostar till tornen du lagat nu ? O håller med om att det bådar gott för kommande säsong.. Massor med fina bockar o inte hittat en enda slåttrad killing ännu! (kan ju förstås betyda att det inte finns några alls) . Men mycket djur finns det! Hoppas på att det blir en bra jaktfilms-säsong nu när man börjat tillverka film så.
Publicerat Juni 20, 200916 yr Tackar, jo de funkar bra, satte upp ett idag, fick beslutsångest för det andra så jag ska funderalite på vart det hamnar. Trä funkar bra det med, dock blir de tunga om man ska göra dem både höga och stabila Har inte sett Jespers så jag vet inte exakt hur den ser ut, men om den är så lätt kan plattformen inte vara stor, på mina behöver man inte stå med fötter i hop utan man kan stå med en vanlig stance vilket jag känner mig tryggare med. Om du ska bygga i trä, fundera på att göra hang on's i stället, och välj träd som du kan klättra i utan stege, tex Granar, de ger dess utom mycket bra kamoflage med sina yviga grenar. Om du köper matrialet kan jag nog svetasa i hop dem åt dig, sen om du gör allt slut jobb som målning och gol/sitts själv går det ganska fort. 25€ per torn skulle jag tro. Övrigt, på de 4 timmarna jag var nere på området såg jag 3 getter med 3 killingar var, 4 stora 6 taggare och 5 smaldjurs par,, det sprätte upp rådur som gråsparvar,, jätte kul och bådar gött för denna säsong!! Väldigt snyggt arbete
Publicerat Juni 20, 200916 yr Gott jobbat!.. ser verkligen jätte fint ut!.. jag köpte ett likande för 900sek hos Svante i Uppsala för något år sedan!.. MVh