Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Använda motorfordon

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Håller på att läsa för jägarexamen och har en fråga jag hoppas någon kan svara på.

Jakt med motorfordon är ju förbjudet förutom i vissa undantag.

Men att hämta skjutet vilt med motorfordon, tex fyrhjuling eller liknande är det alltid förbjudet? Hur transporterar man annars hem stora tunga djur?

Hittade en test-fråga på jägarförbundets hemsida som lyder:

----------------------------------

Du har varit ute och vaktjagat rådjur. Du har skjutit en råbock på en stubbåker. Du går till bilen och lägger in geväret. Får du åka ut på åkern med bilen och hämta råbocken?

Svaret skall vara: Nej, i denna situation får du inte köra med fordon i terräng

Publicerat

Det är för att du har vapnet i bilen du inte får åka ut på åkern.

Hej,

Håller på att läsa för jägarexamen och har en fråga jag hoppas någon kan svara på.

Jakt med motorfordon är ju förbjudet förutom i vissa undantag.

Men att hämta skjutet vilt med motorfordon, tex fyrhjuling eller liknande är det alltid förbjudet? Hur transporterar man annars hem stora tunga djur?

Hittade en test-fråga på jägarförbundets hemsida som lyder:

Du har varit ute och vaktjagat rådjur. Du har skjutit en råbock på en stubbåker. Du går till bilen och lägger in geväret. Får du åka ut på åkern med bilen och hämta råbocken?

Svaret skall vara: Nej, i denna situation får du inte köra med fordon i terräng

Publicerat

Å fan, är det så. Skulle det alltså vara mer rätt att ställa bössan obevakad mot ett träd medans man hämta rådjuret? Eller ska man åka, i vissa fall flera mil, hem för att lämna bössan först?

Den regeln känner jag att jag skulle kunna bryta mot med gott samvete.

Publicerat

Låter som en konstig fråga tycker jag... efter att du skjutit så är det ju inte jakt längre.. så du måste få lägga vapnet i bilen (och plocka ur slutstycket) och hämta bocken.

Det måste ha blivit något fel någonstans :D Annars vill jag gärna ha detta förklarat..

Har du mailat jägareförbundet om saken?

Publicerat

" Motordrivna fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksammhet från den som jagar. Kom ihåg att du inte får ha vapnet laddat eller patroner i magasinet i t ex bil. Inte heller får du medföra vapen vid färd med motordrivet fordon i terräng utom då du ska hämta fälld älg, hjort, eller vildsvin. Förvara alltid vapnet i fodral eller liknande, då du är på allmän plats. Vid eftersök av skadat vilt får du givetvis använda till exempel bil för att underlätta eftersöket."

Ganska solklart att det är de vilt man inte i första hand slänger upp på axeln som man avser i texten.

Allt annat får man vackert använda apostlahästarna till att hämta.

Och detta är ju jaktlagen, för sen har vi ju terrängkörningslagen att tänka på också.. :D

Publicerat

Crowfear har helt rätt; man får inte hämta rådjur, med eller utan bössa, genom att köra motorfordon i terrängen.

Här finns ett stort problem, som vi än så länge bara börjat ta i... viltvård är inte juridiskt jämställt med jordbruk och skogsbruk. Du får inte heller köra ut saltstenar eller fylla på dina utfodringsplatser med motorfordon om de liger i terrängen!!! Delar av sådana aktiviteter kan man måhända kalla jordbruk, men inte allt. Vilket självfallet är ett stort problem. Och innan jag nu överöses med galla- ja jag VET att det är helt orimligt, och vad jägarkåren gör.

Publicerat

Ja, terrängkörningslagen är ju ett hinder när det gäller att hämta o lämna utrustning.

Det ska till o med vara förbjudt att köra bil i sin egen trädgård utan länstyrelsens godkännande har jag hört, om nu någon skulle orka bry sig... (Bra att veta vid ev. grannfejd kanske) ;)

Om man ändå vill köra i skog och mark behövs två tillstånd. Det ena från markägaren och det andra från länstyrelsen. Det sistnämnda kan vem som helst skaffa. D.v.s. jag kan skaffa länstyrelsens tillstånd att köra på din mark.

Fast återigen måste jag poängtera att detta är inget jag vet, bara vad jag hört o läst lite här o där.

Publicerat
Inte heller får du medföra vapen vid färd med motordrivet fordon i terräng utom då du ska hämta fälld älg, hjort, eller vildsvin. "

men är inte rådjuret en hjort? ;)

Publicerat
Ja, terrängkörningslagen är ju ett hinder när det gäller att hämta o lämna utrustning.

Det ska till o med vara förbjudt att köra bil i sin egen trädgård utan länstyrelsens godkännande har jag hört, om nu någon skulle orka bry sig... (Bra att veta vid ev. grannfejd kanske) ;)

Om man ändå vill köra i skog och mark behövs två tillstånd. Det ena från markägaren och det andra från länstyrelsen. Det sistnämnda kan vem som helst skaffa. D.v.s. jag kan skaffa länstyrelsens tillstånd att köra på din mark.

Fast återigen måste jag poängtera att detta är inget jag vet, bara vad jag hört o läst lite här o där.

Hmm

Jag tolkar det inte riktigt lika hårt som du gör.

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19751313.htm

Villtvård är ofta en del av skogsbruket. Framförallt när det gäller älg!

Att röjja sly är ju skogsbruk. Att sätta ut saltstenar för att locka älgarna bort från tallplanteringen är ju också skogsbruk.

Och eftersom även att skjuta älg i hög grad påverkar resultatet av skogsföryngringen kommer jag definitivt att hävda att det är en del av skogsbruket att sätta upp älgtorn.

Åtminstone när det sker på min eller familjens mark.

Men om det varit rättsligt prövat eller ej är en helt annan sak! Det här är min tolkning ingenting annat.

// Henrik

Publicerat
Jo, rådjuret är ett hjortdjur.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5djur

det var mera ett skämt , men på tanke att man får hämta älg och andra hjortar men inte rådjur ? ;) den är lika hjortig som en vanlig dovhjort :D så i princip får man hämta rådjur med bil ?

Publicerat
det var mera ett skämt , men på tanke att man får hämta älg och andra hjortar men inte rådjur ? ;) den är lika hjortig som en vanlig dovhjort :D så i princip får man hämta rådjur med bil ?

Förstod nästan det. Jag tycker att det är konstigt om man inte får hämta ett rådjur med ett fordon, men man får hämta en hjort med ett sådant.

Publicerat

Ok, tack för svaren,

Det verkar ju vettigt att förbudet bara gäller "mindre" djur.

Publicerat

Du får inte hämta rådjur; det är ett hjortdjur, men ingen hjort. Sådant som man anses kunna släpa/bära fram utan motorfordon omfattas inte av undantaget från terrängkörningslagen.

Publicerat

Då får man inte heller hämta björn med fordon, hur är det med säl/bäver? Båten är ett fortskaffningsmedel och vatten är en sorts terräng!

Har aldrig jagat säl och kommer inte att göra det, är mest bara nyfiken hur dom gör, tror inte dom simmar!

Publicerat

Björn finns också med bland undantagen.

Vatten är inte terräng, och terrängkörningsförordningen är därmed inte tillämplig. Du får hämta dina skjutna änder med motorbåt, liksom sälar. Däremot får du inte dra nytta av motorn för själva jakten, utan den skall ha varit avstängd minst en minut.

Publicerat

Ok, såg precis att vatten inte benämns som terräng, trodde crowfear hade saxat texten rakt av men jag hittade den nu och såg att björn var med!