Publicerat Juni 8, 200916 yr Vi har sedan mitten av maj skjutit fem grisar, och en skabbräv. I löradgs skjöt jag en liten kulting. Jag brukar inte jaga dagen/kvällen innan man ska jobba. Det kan ju ta mer tid än beräknat. Så jag var på väg ner i sängen när pappa ringde kl 23:30 i går, söndag. Han behövde bärhjälp. 60-70 kg galt att släpa 700 meter. Nå ja, så kan det gå. Vi brukar dela köttet lika mellan oss. Jag fick bestämma själv när jag skulle börja min semester, så varför vänta... I kväll blev det lite jakt igen. Gick ut kl 20:00, i god tid trodde jag. Innan jag är framme på passet så är två galtar i ca 70+ kg klassen på väg ut. Bara att lägga sig i gräset och göra sig beredd. Det gick inget vidare, spåret från kulan började en bit framför grisen, för att göra en båge ur kurs. Skönt att se att det verkligen var en tvärbom. Och GPSen visade på ca 180 meters håll. Nå ja, jag skrämde dom i alla fall. Och nu var jag ju på plats. Ca kl 22 kom en ensam galt i samma storlek fram... Hmmm, ligger hans polare därinne i skogen och lider i alla fall... Den galten sprang in i skogen så snart han kände mina spår vid skottplatsen. Ca 20 minuter senare kommer en sugga med två kultingar på nästan lagom håll, om dom bara går åt rätt håll. Men det gjorde dom inte, rakt mot mina spår och därefter raskt in i skogen igen. Men nu blev jag fundersam på den ensamma galten, om det var den ena av de två jag såg och sköt mot. Så jag tänkte rota igenom de närmaste buskagen i skogen, men innan jag kom ända fram så grymtade det till och ytterligare en gris som var på väg fram sprang tillbaka in i skogen. Nu tänkte jag hämnas på farsan för gårdagskvällen, kl började närma sig 22:30 och jag ringde honom. På väg hem för att hämta eftersöksbössan så kom det två galtar till ca 500 meter söderut, gående mot passet jag just lämnat. Språngmarsh tillbaka, då hade dom ca 300 meter kvar. När dom var på ca 200 meter började pulsen stiga, och hjärtat slog bakut när en råbock står 10 meter bakom mig och skäller. Då sprang även dessa grisar in i skogen... Vi, eller hunden, hittade inga tecken på blodspår. Så tvärbomen är tvärsäker. Och vi har nog trampat ner mer spannmål än vad grisarna skulle ha gjort... Undrar om dom vågar sig ut där i morgon igen. Jag ska nog försöka i alla fall.
Publicerat Juni 9, 200916 yr Verkar som du haft en händelserik afton Vad skönt att ni kunde konstatera att det verkligen var bom, kanske lite vågat att skjuta i gräs på det hållet men jag var inte där och har därmed ingen rätt att kritisera Ni verkar ju ha många/mycket grisar på gång, verkar vara lite så överallt eller är det helt enkelt så på försommaren när alla suggor drar runt på kultingarna /Lasse
Publicerat Juni 9, 200916 yr Det kanske är dags för en skjutkäpp? Vanskligheten att skjuta från liggande känner inte jag till men från stående slipper man klippa gräs med kula, det blir så dyrt i längden. Det är dock bra att du vet och kontrollerade att det var en tokbom. Måste avsluta med att säga att jag är otroligt avis på dig/er som har så mycket action på marken. /Christian