Publicerat Juni 9, 200916 yr Jag har på min HVA146 9,3x57 försökt mäta friflykten med patronlägestolk men inte klarat det för att det varit för långt fram till bommarna har nu mätt med läskstång, det blir inte lika exakt, men kommit fram till att med vanliga jaktmatch är hiskeliga drygt 8mm friflykt Är detta normalt?
Publicerat Juni 9, 200916 yr Jag har på min HVA146 9,3x57 försökt mäta friflykten med patronlägestolk men inte klarat det för att det varit för långt fram till bommarna har nu mätt med läskstång, det blir inte lika exakt, men kommit fram till att med vanliga jaktmatch är hiskeliga drygt 8mm friflykt Är detta normalt? ha ha 8 mm är inte enormt, på en 640 husqvarna jag hade 9,3x62 hade jag ca 14mm på en kula. precisionen var ändå helt ok.
Publicerat Juni 9, 200916 yr Jo då, det är så de skall vara, i korthet är det bara att skita i ff:en på en Husq M98;a, i min x62 kan jag precis nå bommarna med en 320 grains fyrkant till woodleigh om jag bara så sätter den i halsen. Acceptera, ladda och skjut säger jag. Visst är det fint med "klenoder" /Christian
Publicerat Juni 9, 200916 yr Författare OK, lite som jag misstänkte då med andra ord Precisionen duger ju uppenbarligen helt fint till den jakten jag ska bedriva med detta vapen så det är i alla fall inget problem. 14 mm friflykt låter ju rätt häftigt men det funkar ju uppenbarligen, det är ju inte bänkskytte det handlar om Tack för snabba svar Markus
Publicerat Juni 24, 200916 yr OK, lite som jag misstänkte då med andra ord Precisionen duger ju uppenbarligen helt fint till den jakten jag ska bedriva med detta vapen så det är i alla fall inget problem. 14 mm friflykt låter ju rätt häftigt men det funkar ju uppenbarligen, det är ju inte bänkskytte det handlar om Tack för snabba svar Markus Friflykten på ett jaktvapen är faktiskt av mindre betydelse än man kan tro! När jag brotchade upp min 458WM till 458Lott, så sköt jag upp ca 100 jaktskott i 458WM som blev över, och det var inga problem alls att skjuta treskotts-serier inom en snusdosa.