Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Välja handkikare

Featured Replies

Publicerat

Hallå på er,

behöver lite rådgivning vad gäller val av förstoring och storlek på handkikare.

Min första tanke var att jag skulle ja högre förstoring än på kikarsiktet för att det ska vara någon mening med det hela (12x). Men när jag tänker på hur jag kommer använda det så blir jag lite osäker ändå.

När det gäller att spana av ett hygge eller annan stor öppen yta kan jag lika gärna lägga mig vid nån sten eller liknande med benstöden på bössan och spana av området med kikarsiktet. Jag tror att handkikaren främst kommer användas inne i skogen vid smygandet. Är det kanske vettigare att satsa på en kikare med lägre förstoring och storlek t.ex. 8x32 eller likande eller tror ni jag kommer ha mer nytta av en 12 eller 14x50 ändå?

//Ola

Publicerat

Man måste nog som du säger veta vad man vill ha kikaren till.

en 8x50 BGA Ziess som den jag har är lite fel vid smygjakt i skogen,

på kvällen/natten är den guld.

Att välja en mindre 6-10x25-42 för skogs/smygjakt verkar ju rimligt, det finns massor med bra vettigt prissatta kikare.

Bekymren börjar när man vill ha ut mer än en användning ur samma pjäs.

Att köra med en 16x50 i skogen kommer att vara skakigt tror jag...

/Christian

Publicerat
  • Författare
Man måste nog som du säger veta vad man vill ha kikaren till.

en 8x50 BGA Ziess som den jag har är lite fel vid smygjakt i skogen,

på kvällen/natten är den guld.

Att välja en mindre 6-10x25-42 för skogs/smygjakt verkar ju rimligt, det finns massor med bra vettigt prissatta kikare.

Bekymren börjar när man vill ha ut mer än en användning ur samma pjäs.

Att köra med en 16x50 i skogen kommer att vara skakigt tror jag...

/Christian

Ja precis.. jag tror nog en liten *x25 kikare skulle vara perfekt, visst finns det gles storskog på mina områden men de mest näringsrika och viltrika (om man nu kan kalla dem det) är ju betydligt tätare. Förmodligen skulle det bli klumpigt och opraktiskt med en 50-glugg.. för att inte tala om tungt, även om det nu finns ganska lätta pjäser i den storleken så förmodar jag att prislappen stiger flerdubbelt upp mot antalet gram som skalas av tyngden.

Publicerat

Fick tips av en fågelskådare att titta på en KOWA 8.5x44 och har aldrig ångrat mig.

Kanske lite stor och tung men vilken optik!

\mats

Publicerat

Jag har en focus activa 8*32 som jag är riktigt nöjd med ^_^ liten och smidig och bra skärpa för en billig peng (600 kr)

Publicerat

När de fortfarande fanns till vettiga pengar på Egun så köpte jag runt 12-14 st Zeiss/hensolt 6x32 eller vad de nu är,

även om de är 60 år gamla så är det svårt att hitta bättre "strula runt i skogen" kikare,

dum som ett spån sålde jag av dem alla, en dag när jag gick till "förrådet" var de slut ^_^ tänka sig,

det som talar mot dessa är vikten, de är inte lätta.

Ett ruggigt bra köp tror jag är de små kikarna från Ziess och Leica och det är inte heller alltid som så att de är tokdyra,

snarare tvärtom.

/Christian

Publicerat

Kowa rockar :lol:

Har en 5-6 år gammal 7x40. Äckligt nöjd.

Publicerat

Har en gammal Hensoldt 8x30 mycket nöjd klockrent nöjd så jä..a nöjd :lol:

Mvh.

Publicerat

Jag kombinerar en Leica 10X25 för den rörliga jakten med en Swarovski Habicht 7X42 för vakjakten, kompletterar varandra bra..

Publicerat

Jag själv har en Helia 8*42 , till all jakt även på natten.

Men för att studera bockahorn på lite längre håll är 8ggr lite klent, jag tar ofta och vrider upp kikarsiktet på 12ggr då ser jag bättre hur hornen ser ut.

En sån här till bockjakten vore nog fint.

Zeiss 15x45 BT* Conquest Kikare

7.895:-

Mindre än 10ggr ska du nog inte ha. Och en med 32mm lins blir grymt smidig.

Publicerat

Har en Helia 8*42 till den rörliga jakten och en Meopta 8*56 till nattjakten.

Har inget behov av mer än 8x i handkikaren, jag vill ha stort synfält på dagen då det är ett scanningsverktyg. Huruvida bocken är skjutbar när du väl spottat den är ett jobb för kikarsiktet där jag har betydligt högre förstoring. Nattetid handlar det ju om att få bästa möjliga kontrast på 30-50 meter för könsbestämmelse vilket man inte behöver så mycket förstoring till.

Publicerat

Zeiss 10x56. Är jättenöjd med den. Inga problem för mig att det skulle vara för stor förstoring.

Vill ju gärna kunna detaljstudera även det som inte är lovligt utan att behöva lyfta bössan. T.ex. kolla in bockar och älgar när man väntar på räv i augusti.

Publicerat
  • Författare

Mycket tacksam för alla svar! Det börjar klarna vad jag ska använda. Jag tror det blir en liten smidig kompaktkikare med relativt låg förstoring då jag förmodligen uteslutande kommer använda den i skogsmiljö och kanske som scanningsverktyg vid hyggen (och sedan kikarsiktet när man hittat vad man söker, som nämns i tråden) =)