Publicerat Juni 9, 200916 yr Som rubriken lyder så letar jag efter gåsjakt När jag jobbade på gods så bokstavligen skrek bönderna som arrenderade mark av godset efter oss jägare att komma och skjuta gäss. Dessutom hör man ju titt som tätt att bönderna i trakten (syd västra skåne) har stora problem med gässen. Nu pluggar jag och all möjlighet till jakt efterfrågas, så jag tänkte försöka se om jag kan hjälpa bönder med att skjuta bort gäss som uppträder i deras odlingar. Jag tänkte att jag skulle vara ute i god tid, och har börjat ringa runt och erbjuda mina tjänster, men ingen har varit intresserad, det svar jag fått hos samtliga hittils är att de arrenderat ut marken eller jakten till någon annan eller inte är intresserade. Så hur ska man gå till väga för att "marknadsföra" sig själv? Förstår att de inte litar på någon över telefon, även om jag ställt frågan ifall jag kan få komma förbi och diskutera det närmare. Problemet är att jag inte har de rätta kontakterna. Någon som har tips på hur man ska gå tillväga? Eller vart jag ska vända mig. Är det någon ide att ta kontakt med Jägarförbundet för de borde ju få en del efterfrågningar och rådfrågningar från bönder. Borde ju innebära bra jaktmöjligheter för oss marklösa jägare
Publicerat Juni 9, 200916 yr Tråkigt nog är det så det ser ut här i skåne på de flesta ställena, om inte alla. Godsen har redan arrenderat ut jakten till högstbjudande (inte alla men många) och då blir det inte så mycket skyddsjakt. De "kompispriser" jag har fått på gåsjakt är 100kr/ha, som jag skall betala!!! Nej tack är mitt svar... Nu har jag visserligen mycket bra gåsmark här i ett av de värre gåsstråken i skåne så jag klagar inte, men jag tycker de markägare som klagar på gåsinvasion och sedan inte bjuder till gåsjakt/skyddsjakt gratis kan stå där och se förödelsen tills de kommer på bättre tankar. Men kommer du på någon bra idé på hur du skall få detta så vet du vart du kan vända dig för lite extra eldkraft Lycka till!
Publicerat Juni 11, 200916 yr Författare Tråkigt nog är det så det ser ut här i skåne på de flesta ställena, om inte alla.Godsen har redan arrenderat ut jakten till högstbjudande (inte alla men många) och då blir det inte så mycket skyddsjakt. De "kompispriser" jag har fått på gåsjakt är 100kr/ha, som jag skall betala!!! Nej tack är mitt svar... Nu har jag visserligen mycket bra gåsmark här i ett av de värre gåsstråken i skåne så jag klagar inte, men jag tycker de markägare som klagar på gåsinvasion och sedan inte bjuder till gåsjakt/skyddsjakt gratis kan stå där och se förödelsen tills de kommer på bättre tankar. Men kommer du på någon bra idé på hur du skall få detta så vet du vart du kan vända dig för lite extra eldkraft Lycka till! Extra eldkraft brukar alltid behövas , du får gärna också höra av dig ifall du behöver en extra skytt någon gång Nya planen är att åka runt till lite olika gårdar och prata direkt med bönderna... Frågan är ju som sagt fri.
Publicerat Mars 30, 201016 yr skriver i en gammal istället för att skapa en ny.... Jag hyr på en gård. bonden har en del mark och massor av gäss. han har sått ärtor och lite annat. får jag hur som helst skyddsjaga gässen utan att söka tillstånd. i så fall vad gäller? inga bulvaner? inget gömsle? ej aktivt försöka dra ner dem ? mvh