Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spårträna på vilt som inte är lovligt vid tillfället?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en fråga gällande om man får spårträna på vilt som inte är lovligt vid tillfället? Tex spårträna älghunden på färska älgspår? Eller spårträna hunden på ett björnspår? Finns det regler för hur länge/långt man får spåra? Spelar det någon roll om man har jakträtt på just det viltet på marken (tex har småvilt men ej älg och spåra älg)??

Publicerat

Det här är väl egentligen Olas fråga men han är på Naturvårdsverket idag så jag hoppar in. Att spåra eller förfölja vilt är helt likställt med jakt och du får således enligt min tolkning av lagen inte förfölja ett vilt, älg, björn eller något annat utanför jakttid, eller egentligen träningstiderna för aktuellt vilt med hund. Du måste således också ha jakträtten på den mark där du avser att spåra. Tänk dig att spårningen är jakt, bara det att du inte avser att skjuta, men det struntar lagen i. Det är därför också t ex helt förbjudet att som vissa anordna spårningsturer på stora rovdjur där man går "framåt" i spåret, bakspårning anses vara OK.

Publicerat

Du har säkert rätt Linkis... men det börjar ju kännas rätt löjligt att man inte skulle få spåra ett djur en 5-600m även om det inte är jakttid. Jag menar var drar man gränsen. Betraktas det även som jakt om jag nu under våren och sommaren är ute och smyger i skogen för att inventera exempelvis Bockarna eller Älgarna?

Publicerat

Som alltid måste man dra gränsen någonstans och jag kan nog tycka att det är lämpligt att man drar den vid just förföljande / spårning av vilt. Att spåra en högdräktig älgko, nyfött rådjurskid eller vad det nu månde vara en 5 - 600 meter är klart olämpligt. Att man sedan med en stor portion sunt förnuft kan göra sina egna tolkningar har jag full förståelse för, men lagen är inte skriven för de ansvarsfulla...

Ordagrannt står det så här: "Med jakt avses att fånga eller döda vilt och att i sådant syfte söka efter, spåra eller förfölja vilt. Till jakt räknas också att göra ingrepp i viltets bon och att ta eller förstöra fåglars ägg."

Man kan säkert tolka detta på en mängd olika sätt och Ola är säkert bättre på detta än jag. Man kan dock alltid hävda ett annat syfte men även i de fall syftet endast varit att studera t ex stora rovdjur har man bedömmt det som olämpligt / olagligt att spåra dem. Att kartlägga dina marker med avseende på t ex bockrevir eller annat skulle möjligtvis kunna vara i syfte att senare fånga eller döda dem men tidsaspekten gör nog att du med gott samvete kan fortsätta spana.

Publicerat

Ja, man kan ju faktiskt tolka lagen så att när man "rekar" marken så söker man ju efter vilt med uppsåt att (om än senare, men det säger inte lagen något om) döda.

Min tolkning har dock alltid varit att det är förföljningen som är olaglig då detta stressar/stör viltet. Om "reka" marken skulle vara förbjudet så skulle ju en promenad efter skogsbilsvägen av icke jagande person också vara olagligt. Lika stor risk att du skrämmer ett vilt då som när du smyger ut till ett torn eller åkerkant.

Är inte detta den allmänt vedertagna tolkningen av den här lagen?

Publicerat
  • Författare

Ok, tack för svaret. Var ungefär som jag trodde.

Publicerat

Det finns också en annan regelom att man inte fårofreda viltet annat än i samband med jakt (laglig alltså) och detta innebär att man inte får störa dem på ngt sätt, tex att spåra ett djur som då tvingas förflytta sig.

Publicerat
Det finns också en annan regelom att man inte fårofreda viltet annat än i samband med jakt (laglig alltså) och detta innebär att man inte får störa dem på ngt sätt, tex att spåra ett djur som då tvingas förflytta sig.

ok, ungefär så jag trott att det var då. Tackar

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.