Publicerat Juni 10, 200917 yr Jag har för mig att det är som tamgrisarna, 3 månader 3 veckor och 3 dagar +- någon dag.
Publicerat Juni 10, 200917 yr Någon som har koll på hur länge vildsvinen går innan de får kultingar? Tror att det är 3 månader, 3 veckor och 3 dagar. Eller ca 4 månader om man är mindre petig
Publicerat Juni 10, 200917 yr Tilläget är att enligt Tham kan en sugga under bra förhållanden få 3 kullar på två år men det anses uteslutet med två kullar på ett år, själv är jag med erfarenheter från Skåne inte så säker på att det är uteslutet. Iofs är det i skåne som Tham härjar med. /Christian
Publicerat Juni 10, 200917 yr Tilläget är att enligt Tham kan en sugga under bra förhållanden få 3 kullar på två år men det anses uteslutet med två kullar på ett år,själv är jag med erfarenheter från Skåne inte så säker på att det är uteslutet. Iofs är det i skåne som Tham härjar med. /Christian Helt riktigt, i extremfall 2 kullar men vanligare är nog 1,5-1-7 kullar per år. Har skrivits en hel del här tidigare om det och det kommer nog fackverk som belyser det mer ingående inom en inte allt för avlägsen framtid. Brunstcyklarna styrs till stor del av födotillgången, såväl naturligt av energirika fältgrödor som av utfodring. Det gamla 3+3+3 är jag uppfödd med också
Publicerat Juni 10, 200917 yr Jepp! samma som tamgris. 3+3+3 3 kullar på 2 år är oxå vedertaget men tror nog att iallfall häromkring så får de en kull om året. Vet att tamgrisuppfödare kan få till rätt många kullar men där är ju allt optimerat och kultingarna avänjs snabbt o ny betäckning sker osv.
Publicerat Juni 10, 200917 yr En kull/år per sugga! Kan någon vänlig själ förklara hur en frilevande sugga kan få fler kullar? Jag har då aldrig upplevt det om kultingarna får vara kvar hos suggan...
Publicerat Juni 10, 200917 yr Frontier- så vitt jag själv har sett och vad andra förklarar så brunstar suggorna i skåne om på förhösten efter att ha grisat tidigt på våren och kullarna föds med motsvarande sju till åtta månaders förskjutning, dvs tre kullar på två år, vi har två suggor som går bland våra herefordkor bakom gården i skåne och plockar i den drank och hösilage som blir kvar, där har jag sett tre storlekar på randiga och röda, som jag ser det då är det frågan om tre generationer grisar på två suggor, ie mer än en grisning per år. Nu säger inte jag att det är så, men det jag har sett ger stöd för den anföra åsikten och andra anför samma sak. Du kanske kan hjälpa oss med att förtydliga det hela, du har trots allt mycket goda erfarenheter och insikter. /Christian
Publicerat Juni 10, 200917 yr Jag säger inte emot er, men är bara konfunderad till att suggan släpper till galten innan kultingarna är stora nog. Här hemma har jag studerat grisarna i många år och aldrig sett mer än än en generation åt gången per sugga.
Publicerat Juni 10, 200917 yr Är det bara här i sverige suggorna kan få 3 kullar på 2 år? Ähum, en sån nyhet var det väl inte? Tror säkert du sköter och följer din grisstam på ett betydligt mer ingående sett än medelsvensson, men bara för att du inte noterat det kan det ju förekomma på andra ställen? Har en god vän som är jägare på ett sörmländskt gods, jakten är viktig och utfodringen därför riklig. Att suggor nedfaller med 1,5 kull om året är vanligt där och också ett stort problem då betalande jaktgäster inte är intresserade av randiga småsvin i November, detta trots endast oförädlade vegetabilier.
Publicerat Juni 10, 200917 yr Tror säkert du sköter och följer din grisstam på ett betydligt mer ingående sett än medelsvensson, men bara för att du inte noterat det kan det ju förekomma på andra ställen? Säkert! Då får jag väl utöka min utfodring här hemma så "mina" suggor kommer med flera generationer kultingar...
Publicerat Juni 11, 200917 yr Säkert! Då får jag väl utöka min utfodring här hemma så "mina" suggor kommer med flera generationer kultingar... Frontier- att dina suggor bara grisar en gång om året, visar väl på att det inte sker någon överutfordring på dina marker och det är ju ett otroligt gott betyg för dig och dina fältarbeten. Jag har en tysk kontakt, nej inte MKJ som berättar om samma förhållanden där, han han ett uppdrag av staden där han bor med kontrakt som förnyas varje år, han jagar inom stadsgränserna och så vitt jag förstod betalar han bara arrende på vilt som han inte skjuter enligt kontraktet. Just nu har han det svårt att klara avskjutningen på vildsvinen för att de helt enkelt är så svårt att inte skjuta förande sugga, de grisar ju redan första året och det är ett bekymmer. Vill reservera mig för att jag har missuppfattat något i det hela ovan då vi mejlar på Tyska babelfish Engelska och vice versa. /Christian
Publicerat Juni 11, 200917 yr Skulle inte kunna tänka mig att utfodra mer, då här redan finns mycket gris. Tror även att mina grannar har lyssnat mer och mer på mina predikningar! Jag skickade tidigare även ut ett brev som tydligen har kopierats till flera jaktlag här omkring.
Publicerat Juni 17, 200917 yr Skulle inte kunna tänka mig att utfodra mer, då här redan finns mycket gris. Tror även att mina grannar har lyssnat mer och mer på mina predikningar! Jag skickade tidigare även ut ett brev som tydligen har kopierats till flera jaktlag här omkring. Våra svenska optimerade tamsvin får som bäst 2,2 kullar per år. Vi vet alldelels för lite om våra svenska vildsvins reproduktion, och sifforna kan säkert variera mellan olika regioner och biotoper. Därför får vi nog se tyska data som lite riktlinjer - studier i Sverige saknas. Men det skulle vara intressant att undersöka. Bland annat! Våra tamgyltor blir könsmogna vid 6 månaders ålder - de vilda svenska vet vi (än så länge...) inget om. Man blir nyfiken...
Publicerat Juni 17, 200917 yr Våra svenska optimerade tamsvin får som bäst 2,2 kullar per år. Vi vet alldelels för lite om våra svenska vildsvins reproduktion, och sifforna kan säkert variera mellan olika regioner och biotoper. Därför får vi nog se tyska data som lite riktlinjer - studier i Sverige saknas. Men det skulle vara intressant att undersöka. Bland annat! Våra tamgyltor blir könsmogna vid 6 månaders ålder - de vilda svenska vet vi (än så länge...) inget om. Man blir nyfiken... Det sker tidigt där också och 6-7 månader tror jag inte är så ovanligt. 35-40kilos suggor ser man relativt ofta och de är mer regel än undantag. Så här hade det aldrig blivit om de inte blivit ensamma.