Publicerat Juni 10, 200917 yr Lämnade lite kompletterande uppgifter om vapenskåpet till polisen idag och handläggaren sa att hon nog hann klart med min ansökan redan idag. Så då började jag fundera på vilken ammunition jag ska köpa till min 308. För att göra allt mycket svårare såg jag att det finns en enorm massa olika vikter/märken/egenskaper och framförallt åsikter gällande ammunition. Så, jag tänkte kolla med er här vad ni tycker. Jag kommer jaga mest rådjur, men även gris och älg. Jag handladdar inte själv (än) så förslag på fabriksammo vore bra. Några tips?
Publicerat Juni 10, 200917 yr Lapua Mega, köp en ask provskjut i pangen slår den bra eller ok, köp ett antal askar från samma parti och njut av att kunna jaga. /Christian
Publicerat Juni 10, 200917 yr Sako Hammerhead kan jag rekomendera. Funkat bra för mig och har ett ganska bra pris. Men du måste nog prova dig fram.
Publicerat Juni 10, 200917 yr Enkelt. Vad som helst utom Norma Vulcan är en bra start. Hammerhead, Norma Alaska/Oryx är väl vettiga val. Det där är inte så viktigt, att ladda själv gör man av själ som ofta är irrationella. Det är skitfarligt för en älg att bli påskjuten av en .308a även om det är en vanlig konsumkula och sannolikheten för att kulvalet ställer till det för dig är minimal jämfört med att du ställer till med något själv. Alltså, glöm inte att ta med i beräkningen att ammunitionen SKALL VARA LÄTT ATT FÅ TAG I.
Publicerat Juni 13, 200917 yr Undvik "kattskotten" från Finland (Sako,Lapua osv) det enda de duger till är att avliva katter med........brukar vi reta de med finsk härstamning och det gillar de inte hehehe Nä skämt och sido så kan du ju prova dig fram , själv har jag använt Norma Blyspets , Norma Vulcan, Norma oryx alla med gott resultat har även använt en del "kattskott" men endast som övningskjutning Har inte upplevt nåt negativt med Vulcan , förstår inte vad herr Berg menar förklaring krävs !!
Publicerat Juni 13, 200917 yr Har sett Vulcan uppträda jäkligt konstigt några gånger, det är personliga erfarenheter och inte statistiskt säkerställt genom stora tester. Men tillräckligt för att jag skall fetnobba kulan i fråga. Men Norma är ju kända för att fixa till kulorna ibland utan att byta varumärke, de problem jag sett (den har uppträtt som en helmantel ibland och som en varmintkula ibland) kan ju vara borta idag.
Publicerat Juni 13, 200917 yr Har jagat med Alaska sen början av -80 till min 308:a det är nog så enkelt att när man inte laddar själv så blir det så att har man en amo som man är nöjd med så blir det att man forsätter med den. Blev även valet när jag köpte 9,3 har plockat en hel del kulor ur diverse vilt jag har skjutit genom åren och har fått en bra svampning på alaskan så det får bli den i fortsättningen också. Men jag tror det är så att har man hittat en kula man trivs med så kommer den att vara med så länge man tycker den fungerar. Om man inte börjar ladda själv då kommer nog prova lusten in. Lasse