Publicerat December 28, 200421 yr Min TJT hittade grävling vid grytjakten senast, det var räv vi var ute efter, 6 timmar var hon nere innan vi fick upp henne, med tanke på omständigheterna så gjorde hon ett kanon jobb, sårskadorna som hon ådrog sig var inte i sig så illa, men infektionen som följde var det, det blev 10dgr penicilin kur och sjukskrivning, de första 5 dagarna sov hon i princip bort, sedan var det över, då skällde hon ut grannen i samma gamla anda, jagade bollar, mm. Nu är hon lite hårlös på vissa fläckar där sårskorpor fallit av, annars märks inget av batajlen.
Publicerat December 28, 200421 yr Skönt att hunden klarade sig från allvarliga skador. Vill du ha träning på räv och grävling är du välkommen till Ersnäs där jag bor. Vi har några heta gryt som besöks flitigt av både räv och herr Grimbart.
Publicerat December 28, 200421 yr Författare Räv är alltid intressant, Grimbart får vänta tills det går att gräva ordentligt, dvs nästa höst......finns inga färska spår av räv ner i grytet så släpper jag inte, det har jag lärt mig, samt att grytet skall kunna grävas, även vid tjälad mark, OM det är annat är räv inne, ibland kan räv och grävlign samsas i gryten, spec de djupa där grävlingen kan ligga och sova långt inne medans räven tar lega längre ut mot öppningen.
Publicerat December 28, 200421 yr Räv är alltid intressant, Grimbart får vänta tills det går att gräva ordentligt, dvs nästa höst......finns inga färska spår av räv ner i grytet så släpper jag inte, det har jag lärt mig, samt att grytet skall kunna grävas, även vid tjälad mark, OM det är annat är räv inne, ibland kan räv och grävlign samsas i gryten, spec de djupa där grävlingen kan ligga och sova långt inne medans räven tar lega längre ut mot öppningen. Vi har ett gryt där det ligger grävling helt säkert. Räven har gått omkring och pissat vid ingångarna. Det sågs också grävlingsspår ner i grytet tidigare i vinter. Grytet är ganska litet så det borde vara lätt att gräva där till hösten. Vårat stora gryt innehåller troligt också grävling, men precis som du skriver verkar även räven besöka det då och då. Vi tar det till hösten då....det vore jäkligt kul att se hur denna grytjakt går till i praktiken
Publicerat December 28, 200421 yr Författare Steg ett är nog att göra ett besök utan hund först och reka gryten, så vet man om det är läget att släppa överhuvudtaget.
Publicerat Juni 29, 200520 yr Å sen Affe, kan vi fortsätta en bit till när du ändå är i ersnäs till lilla holfjärden o jaga livet ur mickel.
Publicerat Juni 30, 200520 yr Räv är alltid intressant, Grimbart får vänta tills det går att gräva ordentligt, dvs nästa höst......finns inga färska spår av räv ner i grytet så släpper jag inte, det har jag lärt mig, samt att grytet skall kunna grävas, även vid tjälad mark, OM det är annat är räv inne, ibland kan räv och grävlign samsas i gryten, spec de djupa där grävlingen kan ligga och sova långt inne medans räven tar lega längre ut mot öppningen. Bryter inte hunden nån gång och kommer ut? Låter lite knepigt om alla gryt ska vara "grävbara"...då skulle man nog få sålla ganska mkt här. De gryt jag själv är lite försiktig med är klippgryt,särskilt vintertid...inte för att det inte går att gräva..utan för att hunden kan halka på is och falla så djupt att den ej tar sig upp. Är det klippgryt där ingången är nere i backen så är det sällan nån fara tycker jag...har man bara en hund med hjärna så går det nog bra.... Personligen tycker jag man ska undvika att gräva så gott de går, för det första så är det jobbigt och tråkigt att gräva, för det andra så lär sig hunden att det är lönt att ligga kvar å gneta...för det tredje så förstör du grytet för en framtid....även om du återställer det hyfsat...åsså till sist så är de ju tusen gånger roligare att att skjuta räven me hagelbössan än att gräva sig ner å avliva räven med pistol...
Publicerat Juni 30, 200520 yr Låter lite knepigt om alla gryt ska vara "grävbara"...då skulle man nog få sålla ganska mkt här. Personligen tycker jag man ska undvika att gräva så gott de går, för det första så är det jobbigt och tråkigt att gräva, för det andra så lär sig hunden att det är lönt att ligga kvar å gneta...för det tredje så förstör du grytet för en framtid....även om du återställer det hyfsat...åsså till sist så är de ju tusen gånger roligare att att skjuta räven me hagelbössan än att gräva sig ner å avliva räven med pistol... kan inte tänka mig grytjakt utan att få gräva... vi lappar alltid våra gryt, som exempel kan nämnas ett gryt som vi grävde 3 ggr i under förra säsongen,fick 2st grävlingar o. 6st mårdhundar (från samma gryt under en säsong).. tom rävar hade gått in, men de klarade sig med livet i behåll. Så kan inte nog skriva under det att man förstör gryt genom att gräva i dem, fast så påstår inbitna rävjägare oxå här hemma..
Publicerat Juli 1, 200520 yr Var kanske lite otydlig, jag menade inte att grytet är förstört för all framtid...utan för en tid framåt....det tar nog längre tid att få in nya rävar om du grävt allt för mycket i grytet jämfört med om du bara haft inne hunden. Är man riktigt ordentlig när man lagar grytet så kommer det nog bli flitigt använt senare också...men nog kan rävarna bli ordentligt störda under en ganska lång period.
Publicerat November 28, 200520 yr Egentligen kan man nog aldrig ge ett enkelt svar på om man ska använda sin tysk på grävling eller ej....ibland så är det grävling i grytet vara sig man vill eller ej....så nån grävlinggaranti har man aldrig. Om man bar vill kolla av gryt ska man göra det med en par goda skyttar som man litar på, vid snöfall....smyga fram vid kända gryt stanna och låta hunden söka av grytet medan man placerar ut sig tio-tjugo meter från grytet om det är möjligt. Stå STILL avvakta hundens arbete. Koppla hunden och gå därifrån när hunden kommer ut (10-30 min)(om hunden kan sitta tyst stå kvar)....passkyttarn står kvar TYSSSTTT. Räven kommer ut om den inte redan gjort det. In med hunden igen....passa en stund....avbryt med en passituation igen eller gräv opp vad som finns där. Avsluta alltid grytjobbet med att skottfältsröja och kolla var passarna ska stå , till nästa gång. Rekomendationerna hur ofta man bör kolla sina gryt går isär men nånstanns på en gång i månaden går nog gränsen för vad rävarna klarar av.....men man ser ju ofta att dom varit in bara efter en par veckor sen man kollat /grävt i grytet(unga dumma)....men det är bättre att hålla ut på tiden än tvärtom. Tillbaks till tysken....tysken är generellt sett den tuffaste rasen av grythundarna, med den största jaktlusten....och ibland behövs den extra glöden för att köra ut räven/lokalisera grävlingen. Men oftast räcker det med moderatare skärpa. Sen har man ju i samma förpackning en drivande hund också....
Publicerat December 6, 200520 yr min uppfattning är att grythunden ska vara som en mygga i ett mörkt sovrum sticka och sedan försvinna i nåt hörn några sekunder och sen på igän! det är klassisk rävsprängning det grabbar! få rävar hållerut längre än en minut efter ett sådant arbete och hunden blir aldrig skadad. en gång har våran tyske fått ett litet bett på nosen av en räv. jag tror det är 3 eller 4 rävar som hon inte lyckats fåut ur grytet och dom har vi väntat ut. grävling går kanske inte att jaga med en sådan hund men vem vill jaga grävling i gryt när man har en laika?..
Publicerat December 6, 200520 yr ¨Det är ungefär vad gryträvjakten går ut på att göra tillvaron osäker för räven.....rörlighet....och en viss ettrighet....typ som en lättviktsboxare....
Publicerat December 7, 200520 yr partys: om jag inte misstar mej så dömmer du grythundar va? isåfall. hur fungerar det hela och hur tvingar man med någon att döma sin grythund? jag tror jag har ett ämne. men jag vill inte ha den på grävling och det kan väl inte omöjliggöra ett grytprov?