Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundgård

Featured Replies

Publicerat

Är de nån som har nått bra tips på vad ja ska ha för matreal på backen i hundgården???

En del ja pratat med tycker att man ska ha singel så hunden härdar tassarna en del tycker sand, andra bark.

Publicerat

Av de 3 skulle jag välja Singel. Singel borde inte härda tassarna så mycket iofs då det är naturgrus och har oftast rundade kanter. Makadam funkar nog åxå fast det kan vara lite FÖR vasst kanske.

Har betong i hundgården. Funkar bra, bara man har bra avrinning/lutning på betongen. Enkelt att hålla rent. spada ihop korvarna och spola rent plattan med trädgårdsslangen.

Publicerat

Jag kör med plattor. Av samma anledning som Kråkan, lätt att hålla rent.

Publicerat

Beställer du hundgårdsgrus så finns det två varianter ett för ömfotingar och ett för jakthundar, lägg ett skapligt lager och glöm inte fibermatta längst ner så slipper du växtlighet och att det ser ut som skit efter ett år.

Publicerat

jag har singel i min hundgård.... de ska bytas ut efter sommaren till en gjuten platta!!!!!

problemet jag har är att min hund älskar att gräva och vara ute i regnet , detta orsakar att när han ska komma in efter en rengnig dag så ser han ut som en jordhög........ inte speciellt trevligt att ha han liggandes i soffan:=} mitt råd är gjut en platta

mvh tobbe

Publicerat

tack för svaren!

kanske provar en betongplatta,

Min hunn ligger ute jämt å älskar å gräva så ja vet hur de ser ut effter ett regnfall :)

Publicerat

Jag har singel i halva hundgården. Inte natursten utan krossad sten. Hunden har inte haft några problem med ömmande tassar. Singel är ju relativt billigt och enkelt att lägga dit. Antar att detsamma gäller för bark och sand. Problemet är, precis som tidigare inlägg kommenterat, grävandet. Om/när hunden kommer på att man kan gräva sig ner till markduken och slita sönder den har man rätt snart en ganska lerig hund. Så ur den synvinkel kan det vara bättre med något fastare material under tassarna.

I den andra halvan av hundgården står hundkojan samt att det är stenplattor (40x40) och altanplattor av trä (80x80). Det fungerar bra, men är nog ett onödigt dyrt alternativ om man inte har några liggandes. Då fungerar det nog lika bra med en betongplatta.

Publicerat

Jag vet att jag sett nån tråd om detta tidigare där en bild visades på vad jag kan tycka vara närmast perfekt.

Plattan var gjuten lite högre än omgivande terräng (10-20cm) och sen var gallret upphöjt så det var en öppning under på ca 3-5cm. Enligt mig perfekt då du kan ha avrinning åt alla håll och kan spola ut löv skräp etc åt alla håll också.

Avrinningen här hemma är in mot mitten och sen ut ur hundgården, lite för klen lutning då det bildes 2 mindre pölar åt det håll där vattnet ska rinna ut. Sen är det 2 varv med trall på utsidan för att minimera indragandet av skräp och grävande genom nätet men detta gör i kombination med att nätet är fastgjutet i plattan att löv etc är svåra att få bort. Sen är marken runt om i samma höjd vilket gör att när man ska spola ut ur ett litet hål i trallsargen bildas lätt en liten damm av löv etc och då är det svårt att få bort allt. Det är inga problen egentligen, bara att rensa bort dammen men då man ändå bygger nytt så kan man ju göra det bättre...

Många klagar på att betongplatta luktar mer men det har jag inte märkt, tycker det luktar previs som vid vilken hundgård som helst trots att det är en pöl med piss ibland som ligger kvar.. Men man bör behandla betongen med den här oljan för att inte vatten/piss ska tränga in i den. Då kanske det luktar värre??

Fördelen med en högre platta är ju framförallt att det inte är så lätt att gräva in jord utifrån, kombinerar man detta med att ha en rad plattor utanför blir det i princip omöjligt samtidigt som det är enkelt att ta reda på skräpet man spolat ut.

Man bör dock ge hundarna nåt att pinka uppefter då vissa hundar inte gillar betong då det kan skvätta lite. Det brukar inte vara ett problem bara man ställer in en pall eller nåt så lyfts ju benet upp efter den hur som helst för hanhundar och tikarna hukar sig ju rätt mycket så....

Publicerat

Betongplatta.......vet ej hur det är för hundar men det torkar ut huden på oss människor iaf (jobbar med betong)

Det är ju riktigt lätt å hålla rent å fint + att hundarna gräver sig inte ut. Själv har jag naturgrus i samma storlek som singel eller 8-16 som det heter, sen har jag lagt ut nät i botten så hundarna inte gräver allt för djupt. Det som är fint med singel är att det dränerar ner i marker bara man har nog tjockt. Det var min åsikt.

Publicerat

Jag har bara vanlig backe (sand lera) funderar på och skyffla i lite singel för att få lite frächare men annars så spelar det nog ingen roll det blir ju svalt och skönt i "leran" med, dom har sitt ställe som dom skiter på (deras toa) man får skotta undan där kanske ett par gånger per år (de mesta skiten blir på promenader) Jag förstår igentligen varför man ska gjuta platta? Dom har det mysigt då dom gräft upp massa hål som dom ligger och myser i... Dom är aldrig speciellt skitiga då dom ligger i kojan eller "altanen" då det är blött.... Tror ingen hund vill pissa och så på en betongplatta igentligen! Det va min:) åsikt