Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gråhund vs Jämte på björn

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Läste svensk jakt nyheter om anlagstesten på björn. Var ju ganska grund info och för den som aldrig gått ett sådant prov kunde det vara intressant att veta kriterierna.

Dock stöder ju erfarenheterna mina egna, att gråhunden har bättre grundförutsättningar för "farligt vilt", svin inkluderat.

Finns det mer info någonstans? Hur klarar sig Laikorna mot dom andra?

Publicerat

Kriterierna har varierat något över tid och mellan parkerna men i korta drag kan man säga att man släpper in en hund i en stor fålla där den kan möta flera björnar (som lockas fram med diverse godis) vid ett stängsel. Sedan görs en bedömning av två domare om hunden "håller" för ett eftersök på björn eller inte. Det brukar vara ganska enkelt att skilja agnarna från vetet i många fall. Jag har sett hundar både tuppa av, skita ned sig och fullständigt gå i spinn i de där hägnen...

Fullständig rapport läggs fram för NV efter midsommar och utförligare artiklar kommer i flera jakttidningar under sommaren. Inte minst i Svensk Jakt...

Vad gäller de mindre raserna som laikor och Karelare så klarar de sig i genomsnitt sämre än de stora raserna men underlaget är väldigt litet. Dock kan man faktiskt urskilja vissa linjer, främst bland laikorna och grållarna, som är helt överlägsna. Ingen slump att jag handlade valp här i våras... ;-)

Vad som inte stod i artikeln är att vi också, "på köpet", fick ett ganska bra material på skjutna björnar och hur de skjutits samt för vilka hundar. Där kan man bland annat se att det är mycket ovanligt att björn skjuts för en ensam jämte, däremot har en del jämtar några björnar på sitt samvete men då har de haft sällskap...

Publicerat
  • Författare

Tack!

Japp, Jämtarna är bra älghundar... :D:o

Själv skall jag bli den första officiella personen som skjuter björn för GråWachtel :D

/Den alltid så ödmjuke och älskvärde MKJ

• 3 weeks later...
Publicerat

Vilka linjer bland gråtussarna o laikorna har visat sig vara helt överlägsna på testerna då?

Mvh Rasmus

Publicerat

jag har jagat björn med GråWachtel och det blev upptag men inget avslut tyvärr, men nog måste väl någon skjutit björn med en sådan hund.

Publicerat
  • Författare
jag har jagat björn med GråWachtel och det blev upptag men inget avslut tyvärr, men nog måste väl någon skjutit björn med en sådan hund.

Jag har aldrig hört talas om det. men vet ett exemplar i lycksele som funkar rätt bra.

Normalt sett väljer nog jägarna i björnlän andra hundar en just denna, hade björn och gris funnits på samma ställe så hade det säkert redan skett. Men områderna håller ju på att smälta i hop så...

• 4 weeks later...
Publicerat

Mkt intressant artikel i senaste svensk jakt kring detta. Jag tror att det ur denna och andra undersökningar finns mer intressant att hämta. Onekligen imponerande siffror av gråhundarna. Trots att jag nog gillar jämthundar mest känns detta svårt att bortförklara!!!

Som björnskytt får man fylla i ett frågeformulär från naturvårdsverket(?) med div frågor kring jaktens bedrivande osv. Nu minns jag inte om man får svara på frågan om vilken hundras som används men annars skulle man säkert kunna få ett ännu större material för att utreda denna fråga vidare.

Vad man däremot borde kunna få ett större material till är hur storleken på björnen påverkar hur jakten går. Jag tycker tabellen i sv jakt visar att större björnar står bättre och längre för hund medan småbjörnar gärna springer och klättrar. Det tror jag också stämmer med den allmänna uppfattningen kring storlekens betydelse.

Vidare vore det intressant att fundera vidare kring om hundrasen har någon betydelse för vilken sorts björn som skjuts.

Man kan ju heller inte släppa kaliber och skyttefrågan ur naturvårdsverkets frågeformulär: har kalibern/ammunitionen någon betydelse? Vilken typ av jägare lyckas bäst passkytt/hundförare osv.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.