Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hundrasen Shiba

Featured Replies

Publicerat

hej,

är det någon som har erfarenhet av denna rasen som är en japansk urhundsras och ser ut som en "krympt spets"?

den verkar ha många goda egenskaper en allroundhund ska ha.

mvh Kalle

Publicerat
hej,

är det någon som har erfarenhet av denna rasen som är en japansk urhundsras och ser ut som en "krympt spets"?

den verkar ha många goda egenskaper en allroundhund ska ha.

mvh Kalle

Är du ute efter en jakthund eller en familjehund, bådadera kanske sikta då på en jakthund av bra stam, rasen shiba kan jag tyvärr inte hjälpa dig mycket med, normalt variationsmaterial i avel, tror mig känna att du vill ha en spets som passar i familjen.

Publicerat

Skaffa en tysk, pojk.

Publicerat
  • Författare

jaja, ni är för roliga. man frågar lite nätt så får man bannemej veta med besked! det är bra.

Jag är ute efter både familjehund och jakthund. så vi får väl fundera mera. Jag vill ha alternativ som genererar ett bra val till slut. tack för svaren.

/

Publicerat

Hej Kalle

Har tre barn som vuxit upp med Wachtel först i lägenhet sen hus när det blev köpt har alltid haft hundarna inne ingen hundgård här inte har haft Wachtel i 20 år. Det har fungerat utmärkt med barnen + du får en allruond jakt hund och en förbannat trevlig ras. Jag tror många här på forumet håller med.

Är alltid lite osäkert att ge sig på en ras som det inte finns så mycket info hur den fungerar som jakt o familje hund men kan samtidigt vara lite spännande.

Lasse

Publicerat

Ska du jaga med hunden så välj en erkänd jakthundsras.

Sällskapsbiten får du på köpet oavsett ras.

Den sista biten (sällskapshund) hänger till stor del på fostran...

Tänker då på de lite mer skarpa/tuffare raserna eller hur man ska benämna dem.

I fel händer kan en jycke med "mycket motor" bli outhärdlig oavsett om den sorteras som "klappe på hund" eller jaktmaskin.

Publicerat
  • Författare

Wachtel, är det en "motorhund" eller en lugnare typ? vorsteh och den typen är för skarpa för min smak, labbe och golden gillar jag inte bara.

/Kalle

Publicerat
Wachtel, är det en "motorhund" eller en lugnare typ? vorsteh och den typen är för skarpa för min smak, labbe och golden gillar jag inte bara.

/Kalle

Ja va svarar man på de...

Individer allihop.

Vissa wachtlar är pestiga som få o andra i princip soffliggare för jämnan.

Skulle tro att väldigt mycket är påverkbart av oss.

Som nån gammel hundgubbe sa.

20% är arv och 80% miljön som påverkar hur jycken blir som vuxen.

Sett vorstehr som varit rent mesiga o snudd på allt för lättlärda, så att säga att en vorsther är skarpa hundar stämmer inte längre, tyvärr.

Satt själv i bagaget på en landrover ihop med en labbe o min münster de rök ihop som faen o jag blev biten i läppen...

Broderns golden retriver bet han son riktigt illa men det va för många, många år sen.

Den jycken avlivades omgående.

Tycker du ska snacka med lite olika hundägare, träffa deras hundar o se vart hän det bär.

Hittar du några som du gillar så kolla vart de kommer från, linjer o sånt.

Åk o titta på jaktprov o utställningar.

Läs på om den ras du fastnar för.

Ju mer jobb du lägger innan desto bättre.

De flesta jyckar är pestiga som faen i valpåldern men det brukar gå över.

Har nu en 6 års wachteltik som är rena drömmen som sällskapshund förutom att hon ständigt stjäl mat om hon är ensam hemma..

Jagar gör hon givet o rätt bra, jaktprovsmeriterad osv.

Valp/unghunds tiden blev inte billig... samtliga utemöbler inkl dynor, 50m vattenslang, skor, leksaker, elkablar, högtryckstvätt, staket osv gick åt...

va nog mer men det har jag förträngt... :blush:

Faen vet va ovandsående ska ge för ledtåd till rasval men de va mina 5 öre.. B)

Publicerat

Vad ska du jaga för något?

Publicerat
  • Författare

Pertan, NS, L-B:

vad man ska jaga är den springande punkten. rådjur, vildsvin, hare, räv mm.

ett mer givande svar är HUR jag vill jaga:

jag vill släppa hunden för en kort insats i ett skogsparti eller liknande, sedan att den kommer tillbaka. jag vill att den rör runt lite och får ut det som finns där eller berättar att det finns något. Jag tänker mig en sits med max tre jägare eller bara jag i de flesta fall.

jag vill kunna göra egna eftersök om jag skulle skjuta på något som försvinner ur synhåll.

Jag vill inte ha en hund som tex tax/beagle/basset som driver 30 min eller så, det passar inte mig och det passar inte marken.

älg är sekundärt men jag kan tänka mig att gå spår med hunden i lina isåfall.

Frugan ska gå kurser, "lydnad", spår mm för att även hon ska lära och få god kontakt med hunden. jag ska givetvis skola mig med hunden, det är inte så jag menar.

hunden skall vara snäll mot folk men får gärna vara en egen individ, jag vill inte ha en trampande hund som hela tiden är ett plåster.

hunden ska palla att följa med hitan och ditan i mitt jobb och med frugan i sitt.

blir ni klokare?

/kalle

Publicerat

Följd frågan har de redan besvarat, wachtel, tjt eller springer känns det som.

Publicerat

Kom upp och hälsa på en sväng i sommar så får du träffa en trevlig Wachtel något bortskämd möjligen.

Så får du klämma på 9,3 samtidigt.

Lasse

Publicerat

Shiba i Sverige är främst sällskap och utställningshundar.

Den har i grunden rätt egenskaper för att kunna bli en bra jakthund, främst fågel där den är trädskällare och småvilt där den mer stöter än driver. Men det beror lite på hur självständig individen är och förarkontakten.

Jag tycker absolut du ska prova Shiba som jakthund. Att gå på i gamla spår kan vem som helst, att våga prova nya vägar är det få som gör. Men var beredd på att det är ett osäkert kort.

/esse som inte går på upptrampade stigar