Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LEE keyhole slug 1oz testat

Featured Replies

Publicerat

Så har man testat att göra egna slugs, 28gr trapp smällar har inhandlats och plundrats på hagel som smält ner.

Några gjutningar senare så såg dom helt ok ut, 7st tillverkades.

Jag skar helt enkelt bort stukningen på patronerna och pillrade i slugen i hagelkoppen, den satt inte sten hårt direkt, så jag lade en liten sträng smält lim i kanten mellan slug och hylsa högst upp.

Ut i sandgropen och stegade ut 25m, 7 skott senare är det bara att konstatera att det smäller och slugen far åt rätt håll men inte direkt dit jag vill, ca 15cm höger och 25cm lågt kl 5.

3st slug har kantrat, tydligen har hagelkoppen hängt med pga smältlimmet hela vägen fram och stört slugen, hittade rester av smält lim vid tavlan.

Har gjort några nya som skall testas i morgon, dessa har jag dock pillrat upp stukningen på och pillrat ner slugen på plats och klämt tillbaka stukningen så gott det går.

Bara att testa på.

Skulle vara skoj att testa rena rundkulor, men har inte hittat några dylika gjutformar på marknaden?

Publicerat

Var försiktig bara, och det är garanterat en bättre idé att leta reda på rent bly än att smälta om hagel. Hagelbly är väldigt hårt och slugsen är tänkta att expandera mot pipan, att kunna ge efter i eventuella choker, etc. Både säkerhet och precision kräver att man använder mjuka blylegeringar.

Jag har laddat en del hagel och en del slugs, men inte riktigt fått det att lira med slugsen. Men hagelladdning är speciellt, det är tunga laddningar med toksnabba krut i vapen som inte alls har den styrka som vi associerar med kulvapen. Hela brinnprocessen är över när hylsan har öppnat sig och även själva stukningen har betydelse för trycket.

Jag skulle aldrig våga göra det som du skriver, gjuta slugs av hagel och dessutom limma i stjärnstukningen. Och är ens krutladdningen OK för samma slugvikt som för hagelvikten?

Som tvåbarnsfar håller jag mig till publicerade laddata. Du gör naturligtvis som du vill, men mitt råd är att du gör ett omtag på detta.

Publicerat

Även jag måste höja ett varningens finger, trots alla mina helt bizarra laddningar jag har tryckt av i mina dar...

Jag tycker det är spännande att laborera med laddningar men var lite försiktig med slugs.

Jag har sett mången gamla jämtländska hemmagjorda slugs i mina dar och personligen skulle jag inte skjuta någon av dessa i mina bössor. Shit om slugen skulle nypa i pipan pga materialfel eller övermodighet...

Men, jag utgår från att du har läst på lite och gör det hela kontrollerat och uppskattar att du delar med dig av dina erfarenheter.

Dock tror jag att du borde kolla upp vilket krut du har i dina hylsor innan du börjar gå längre. Det finns massor av sorter att välja på men inte alla passar till slugs.

Sen tror jag att själv har kommit på att smältlim inte är den bästa lösningen på problemet för att hålla kulan på plats :lol:

Lycka till men var försiktig - vill inte att någon här skall hamna i Darwin Awards!

Publicerat
  • Författare

Visst, 28gr är 28gr, oavsett typ av laddning....men hagel har en möjlighet att röra på sig något, det har inte slugs, men slugsen passar å andra sida utan problem i hagelkoppen, så något hinder i pipan bör det inte möta, jag testar vidare som sagt.

Publicerat
Visst, 28gr är 28gr, oavsett typ av laddning....men hagel har en möjlighet att röra på sig något, det har inte slugs, men slugsen passar å andra sida utan problem i hagelkoppen, så något hinder i pipan bör det inte möta, jag testar vidare som sagt.

Nope, inom hagelladdning finns det inget som heter "oavsett typ av laddning". Självklart kommer sluggen att passa i hagelkoppen eftersom luftutrymmet mellan haglen är borta i en slug som har en solidare karaktär. Men du har rätt som du säger att en massiv slug gissningsvis leder till ett högre gastryck i skottlossningsögonblicket eftersom den inte flexar.

En fråga i all välmening: hur ser hagelkopparna ut när du skjutit dom med slugs?

Om de är någotsånär hela har inte sluggen expanderat för att fylla ut pipan - den laddningen är dödsdömd ur precisionsändamål. Om de är trasiga har sluggen expanderat och fyllt ut pipkanalen, men då du som sagt har för hårda slugs riskerar du extrema tryck om något skiter sig i övergångskonan och den risken ökar med hårda slugs.

Laddning av kulammo är "ofarligt" om man är noga och "lite farligt" om man slarvar.

Laddning av hagelammo är "lite farligt" om man är noga och "jättefarligt" om man slarvar.

Men till sist gör du som du vill.

Publicerat

Hej,

lyman har rundkula till 12:an och 20 och jaja du vet

samme

• 2 weeks later...
Publicerat

Kollade just om Alfie har loggat in på ett tag och jo, det såg bra ut. :huh::P

Kom att tänka på en sak till. Jag lekte en gång med att smälta blyhagel till slugs och kunde konstatera att slugs av rent bly krympte mer då de svalnade. Alltså, slugsen av en hårdare legering gav slugs av för stor kaliber. Bara det borde få en att dra öronen åt sig...

Publicerat

Skickar inte Lee eller lyman med laddata när Du köper blocket? Jag har också laddat mängder med hagel och det är inga små skillnader i tryck bara med ett tändhattsbyte. Var försiktig med hagelladdning, det blir inga varningar innan det går fel.

Jag har lite böcker i ämnet så vet Du bara vad det är för hylsa och vikt och typ på slug så kanske jag kan hitta data.

Mvh/Nils