Publicerat Juni 14, 200916 yr Har skaffat mig en 6,5x55 pipa till blasern och laddat upp lite övningsskott till den. Hade en 9,3g kula med stålmantel som jag köpt för några år sen som jag tänkte skjuta upp. Laddade minimum vad som stod i laddtabellen för den kulvikten och krutet (N160)på Vihtavuori. Jag har Winchester WLR tändhatt. Det underliga är att vissa tändhattar blir på gränsen till platta och andra blir betydligt rundare. Sen blir vissa hylsor väldigt sotiga hela vägen bak till utdragarspåret. Jag blir lite konfunderad på detta då det inte borde bli svart på hylsorna om jag har hårt laddat? Kan det vara så att jag har för klent laddat? Hylsorna är Norma och de är engångsskjutna. Samma sak hände med Norma 8,4g HPBT kula (samma krutsort, hylsa och tändhatt). Vissa hylsor svarta andra inte.. Dom har jag inte kollat tändhatten på så jag kan inte svara på om dom åxå har vissa tändhattar platta...
Publicerat Juni 14, 200916 yr Får man chansa på att dom hylsor som inte blir svarta får plattare tändhattar än dom andra? Hur hårt har du kalibrerat, vad har du för laddning, vilken friflykt?
Publicerat Juni 14, 200916 yr Att endel tändhatar blir plata beror troligen på att patronläget i R93or är rymligt (=Nära max måt) Åtgärd Minska kalibreringen av hylsorna Sotiga hylsor beror troligen på att laddningen är på gränsen till att vara för låg för din bössa Åtgärd öka laddningen 0,25-0,75gr Olika pipor och olika övergångskonor ger olika starttryc. Vilket kan resultera i sotiga hylsor vid låga ladningar Ett bra sät att få svar på om din pipa ger låga tryck är att skuta över kronograf Liger du under angiven hastighet för valda laddningen så genererar din pipa nog lite lägre tryck än den som användes som referens i ladtabelen Men det kan även luras lite med att kronografera hastigheten ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Övergångskona En kort och tajt övergångskona ger möjlighet att gå lågt i laddningarna (Kulan har mer motstånd i starten och hylsan hiner tätaordentligt) Medans ett långt kulläge tilsamans med lång övergångskona behöver lite högre startladningar ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Pipmåt En pipa med minimåt ger högre hastighet men även högre tryck Och det omvända för en med max måt ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det luriga är om man kombinerar kort och tajt övergångskona med en pipa med minimåt Men även det kan uttläsas med kronograf Mycket sot på hylsorna redan inan miniladningen (enligt tabel tillvärkaren) tilsamans med något sånär rät hastighet för miniladningen Medans maxladningen (enligt tabel från tillvärkaren) liger en bra bit över i hastighet På mini ladningen tar det stora kulläget och den tajta pipan utt varandra därför blir hastigheten nära den angivena från tillvärkaren Det är till stor hjälp för framtiden att lära sig hur pipan reagerar på mini och max ladningar Det komer att underläta för framtida framtagningar av laddningar till den pipan -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sen kan det ofta vara så att patroner som använder trögt krut inte går bra med låga ladningar Då krutet behöver tryck för att brina rent viket kan ses på stor diferans i hastigeten Mvh Anders Hj
Publicerat Juni 14, 200916 yr Författare Ok, tack för svaren Att tändhattarna på några hylsor fått en (hatt) beror inte på övertryck utan att dom kan åka ut för mycket ur hylsan pga för kort avstånd på hylsan mellan bröstet och bakkant? Alltså om tändhatten åker ut för mycket, kan de svälla längst bak så att de ser plattare ut än det tryck man har? Då borde ju detta göra att det blir omöjligt att använda tändhattarna som referens för tryck i dessa hylsor? För att kalibrera "mindre" ska jag skruva i verktyget lite mindre, så att det inte riktigt tar i hylshållaren eller?
Publicerat Juni 14, 200916 yr Ok, tack för svaren(1)Att tändhattarna på några hylsor fått en (hatt) beror inte på övertryck utan att dom kan åka ut för mycket ur hylsan pga för kort avstånd på hylsan mellan bröstet och bakkant? (2) Alltså om tändhatten åker ut för mycket, kan de svälla längst bak så att de ser plattare ut än det tryck man har? (3)Då borde ju detta göra att det blir omöjligt att använda tändhattarna som referens för tryck i dessa hylsor? (4)För att kalibrera "mindre" ska jag skruva i verktyget lite mindre, så att det inte riktigt tar i hylshållaren eller? 1 Ja 2 Ja 3 Ja om hylsorna är överkalibrerade för det patronläget som dom skjuts i så är tändhaten misvisande 4 Ja Mvh Anders Hj
Publicerat Juni 14, 200916 yr Författare 1 Ja 2 Ja 3 Ja om hylsorna är överkalibrerade för det patronläget som dom skjuts i så är tändhaten misvisande 4 Ja Mvh Anders Hj Låter bra det Bara pula i lite mer krut å köra på och kalibrera mindre nästa gång...
Publicerat Juni 16, 200916 yr Författare Testade med 0,5gr mer krut och magnumtändhatt. Satt som en smäck den laddningen i jämförelse. Nu blev iofs alla tändhattarna platta men inge sot på hylsorna. Ska kalibrera bättre/mindre nästa omgång så kanske jag får till tändhattarna också.
Publicerat Juni 16, 200916 yr Testade med 0,5gr mer krut och magnumtändhatt. Satt som en smäck den laddningen i jämförelse. Nu blev iofs alla tändhattarna platta men inge sot på hylsorna. Ska kalibrera bättre/mindre nästa omgång så kanske jag får till tändhattarna också. Använd ett bladmåt melan hylshålare och värktyg och få exsakt sama kalibrering på alla hylsor -----Beskrivning av min anpasad kalibrering----- Jag tar alltid ur kalibreringskulan under tiden jag provar utt kalibreringsbehovet 0: Montera hylshålare 1: Förner spaken 2: Skruva i verktyget tills det tarimot hylshålaren ordentligt 3: Smörja en hylsa ordentligt (= bra smörja i sparsam mängd. Även halsen ska vara smörjad) 4: Sota hals och bröstett på hylsan (bäst med en sottädare men går lika bra över ett jus) 5: Sät hylsan i präsen 6: Tag 1mm bladett i bladmåtett och plasera det på ytan som möts melan värktyg och hylshålare 7: För ner spaken så att värktyg och hylshålare nyper ått bladmåtett 8: För upp spaken 9: Kontrolera om sotett har blivit bort skavt på hela halsen och bröstett 10: Om inte ta ett tunare blad och upprepa pungt 3-10 tills allt sot är bort skavt. Om allt sot är borta tag ett grövre blad och upprepa pungt 3-10 11: Prova hylsan i bössan. Om slutstykett inte går att stänga tag ett steg tunare blad och upprepa tills slutstykett går att stänga 12: Motera tillbaka kalibrerinskulan (om kalibreringskulan är av den släta typen så kan man med fördel polera den spegelblangk) OBS För att dena kilibrering ska bil bra ska halsen vara välsmord på insidan 13: Tag en ny hylsa (smörjd på in och uttsida) 14: Kalibrera den med bladett som du kom fram till under pungt 3-11 15: Prova i bösan. Om det inte går att stänga så har hylsbröstet rätat lite på sig. När kalibreringskulan går upp. Det et fins tre huvudorsaker till deta 1: Brant bröstvingkel 2: Grov yta påkalibreringskulan 3: Dålig smörja (vanlig orsask till problem inom hanladdningen) En liten rätning av hylsbröstet är normalt 0,05-0,1mm 16: Om det inte går att stänga kan man prova ett steg tunare plad och kalibrera en ny hylsa (kalibrera inte om den redan kalibrerade hylsan nu) 17: Nu bör du ha perfekt klibrerade hylsor för din bössa (Så bra som värktygetts måt överenstämer med bösans patronläge) För jakt kan man kalibrera 0,025-0,05 hårdare för att säkerstäla att repeteringen När jag har komit fram till vilket blad kalibreringen blir bäst med brukar jag löda fast den på hylshålaren (INTE på värktygett då hylshålare är biligare än värktygen ) Mvh Anders Hj
Publicerat Juni 17, 200916 yr Testade med 0,5gr mer krut och magnumtändhatt. Satt som en smäck den laddningen i jämförelse. Nu blev iofs alla tändhattarna platta men inge sot på hylsorna. Ska kalibrera bättre/mindre nästa omgång så kanske jag får till tändhattarna också. Vill du ha läta ladningar så kan du ju gå på ett snabare krut Mvh Anders Hj
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare Ok, väldigt utförligt. TACK! Jag gjorde så att jag skruvade i verktyget men lite för lite. låste ringen på RCBS verktyget och tog bort kalibreringskulan och testade. Blev för lite och då lossade jag och skruvade ner verktyget lite, låste osv tills hela hylshalsen var kalibrerad. Jag ska testa med sot och ett bladmått så jag vet att det stämmer men jag tror det blir samma sak då jag kan låsa ringen på verktyget istället för att löda fast ett bladmått?? Kan ju dock vara bra att ha koll på vilket avstånd jag ska köra med. Ifall jag ska kalibrera hylsor till nån annan 6,5a vet jag hur jag ska skruva tillbaks för att passa min egen... Är det vanligt att bröstet sträcks lite då man kalibrerar 6,5x55? de är ju lite branta jämfört med 30-06 etc.. Hur mycket kalibrerade är normahylsor från fabrik? är dom som de jag kalibrerar till max i verktyget? Laddningarna spelar inte så stor roll då det är mest för älgbanan jag laddar dessa patroner. Men det är ju bra om man kan se på tändhattarna om laddningen börjar bli hård...