Hoppa till innehåll

Gå över grannmark med vapen


Ausch

Recommended Posts

Har en liten fråga som jag inte tror har varit uppe.

Låt oss säga att man har en större jaktmark och mitt i denna sträcker sig en 200 meter bred remsa med icke jaktmark.

Får man då förflytta sig över den remsan med vapen givetvis oladdat eller måste man ta sig runt på annat sett. låt oss för sakens skull säga att den icke jaktbara marken är 1km lång.

Att man inte får "jaga" över den är helt klart.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man gå runt så måste man i princip gå runt om du har med dig vapen, om du inte har tillstånd från jakträttshavaren där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man gå runt så måste man i princip gå runt om du har med dig vapen, om du inte har tillstånd från jakträttshavaren där.

Så om marken istället ligger helt inne i en annan mark utan vägar dit så är det ok att gå till sin egen mark med vapen?

Annars måste man gå runt eller ha tillstånd.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så om marken istället ligger helt inne i en annan mark utan vägar dit så är det ok att gå till sin egen mark med vapen?

Annars måste man gå runt eller ha tillstånd.

/Lasse

Då får man gå kortaste lämpliga väg, om hunden är kopplad, bössan oladdad och delad samt helst nedpackad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då får man gå kortaste lämpliga väg, om hunden är kopplad, bössan oladdad och delad samt helst nedpackad.

Tack för svaren. Ännu en kunskap rikare ^_^

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten följdfråga/tanke!

Kan det verkligen finnas en mark helt "insprängd" i en eller flera andra marker utan att man på lantmäteriet registrerat någon form av servitut?

Borde finnas "rätt till väg" även om den vägen i många fall kan vara väldigt igenvuxen idag! Och i praktiken kanske den aldrig varit något annat än en kärr stig.

Har för mig att detta med väg varit ett tämligen grundläggande krav för all avstyckning ända sedan man först började med jord och skogsreformer...

Om dylikt servitut finns borde det väl vara denna väg man följer (igenväxt eller ej) även om den är längre än andra vägval?

Att det kan bli helt andra effekter om en markägare väljer att arrendera ut jakten på sin mark i småposter är en annan sak!

MVH // Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från min lärobok (Fastighetsindelning och markanvändning, Barbro Julstad)

"Samidigt som avstyckning sker från en fastighet (fgh), kan servitut bildas mellan styckningslott och stamfastighet (10 kap 5§ FBL, fgh bildningslagen). Styckningslotten kan t.ex. behöva rätt att anlägga väg över stamfastigheten."

"När det gäller rätt till väg på annan fgh, kan en sådan rätt även tillskapas genom förrättning enligt AL (anläggningslagen)."

3 kap 1§ FBL

"Fastighetsbildning skall ske så, att varje fastighet som nybildas eller ombildas blir med hänsyn till belägenhet, omfång och övriga förutsättningar varaktigt lämpad för sitt ändamål. Härvid skall särskilt beaktas att fastigheten får en lämplig utformning och tillgång till behövliga vägar utanför sitt område."

Från min lärobok (Fastighetsindelning och markanvändning, Barbro Julstad)

"Fastigheter som nybildas eller ombildas, skall ha tillgång till behövliga vägar. Behovet av väg och standarden på den är naturligtvis beroende av fastighetens ändamål. En bostadsfgh anses normalt alltid behöva tillgång till bilväg. ... Ibland är det dock tillräckligt att fgh rent praktiskt har tillgång till en väg även om någon formell rätt att använda vägen inte finns."

Allt detta innbär, att det troligtvis finns ett avtal om rätt till väg, t.ex. servitut eller gemensamhetsanläggning. Men det är inte säkert att det finns, utan kan ha varit ett handslag mellan dåtidens ägare på att A skulle få använda Bs traktorväg ut...

Hoppas det hjälpte lite..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt detta innbär, att det troligtvis finns ett avtal om rätt till väg, t.ex. servitut eller gemensamhetsanläggning. Men det är inte säkert att det finns, utan kan ha varit ett handslag mellan dåtidens ägare på att A skulle få använda Bs traktorväg ut...

Hoppas det hjälpte lite..

Tackar!

Det stämmer ganska bra med egna erfarenheter av att söka i bortåt 100åriga skrifter om styckning av gårdar. För mig personligen har det dock ingen betydelse för just jakten då samtliga berörda marker ingår i samma villtvårdsområde. Vill dock påpeka att ett muntligt avtal inte på något sätt har ett lägre "värde" än ett skriftligt.

Kan dock vara lite svårare att bevisa 50år efter att A & B gått vidare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HAr en fråga till,

Var lite osäker på om jag skulle skapa ett nytt ämne, men det hör på sätt och vis ihop lite med denna fråga.

Är så att jag har jakträtt på en mark sedan har jag jakträtt på en grannmark, men mitt mitt mellan grannmarken och min mark går en remsa som är 50 meter bred 1 km lång (dock inte hela marken upp utan bara som en gip in i jaktområdet). Så min fråga är får jag stå på ena marken och skjuta över 50 meters remsan in på den andra marken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HAr en fråga till,

Var lite osäker på om jag skulle skapa ett nytt ämne, men det hör på sätt och vis ihop lite med denna fråga.

Är så att jag har jakträtt på en mark sedan har jag jakträtt på en grannmark, men mitt mitt mellan grannmarken och min mark går en remsa som är 50 meter bred 1 km lång (dock inte hela marken upp utan bara som en gip in i jaktområdet). Så min fråga är får jag stå på ena marken och skjuta över 50 meters remsan in på den andra marken?

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=18980

/lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HAr en fråga till,

Var lite osäker på om jag skulle skapa ett nytt ämne, men det hör på sätt och vis ihop lite med denna fråga.

Är så att jag har jakträtt på en mark sedan har jag jakträtt på en grannmark, men mitt mitt mellan grannmarken och min mark går en remsa som är 50 meter bred 1 km lång (dock inte hela marken upp utan bara som en gip in i jaktområdet). Så min fråga är får jag stå på ena marken och skjuta över 50 meters remsan in på den andra marken?

Just denna typ av fastigheter som är vanliga i vissa delar av landet är ett bra exempel på att det inte alltid finns en väg in på en jaktmark och heller inte servitut mm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...