Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Impreza sneek

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en impreza kombi från 96-99 nån gång och har nu hittat en -98 som bara gått drygt 10 tusen mil för 35000 och det verkar helt ok, men är det klokt att köpa med lillar motorn eller kommer jag att ångra mig? Tanken är inte att tävla med bilen utan att ha den som "förstabil/primär bil", eller vad man kallar det, och det blir nog en hel del motrväg och några längre resor. Är det någon här som har ägt en?

Tack för svar

Johan

Publicerat

Skicket på bilen i övrigt är nog viktigare, men jag vet ju inget om Subaru mer än nån annan bil.

Överlag tror jag att man bör satsa på den modellen som har lite starkare motor, ev. har den då också starkare lager/bussningar/länkar/bromsar mm.

På vissa subaru har jag för mig att den mindre motorn har turbo, men inte på den större. Med turbo ökar försäkringspremien och det finns fler saker som kan gå sönder.

Vissa modeller har lågväxel i samband med turbomotorn, men det kanske bara gäller Forrester som iofs är bygt på samma bottenplatta som impresan.

Enligt bilprovningens hemsida ligger dom flesta subaru klart under medelbilen vad gäller antal underkända exemplar, så det är nog en bra bil. Bäst på den listan var Porsche 911, kan väl ha att göra med att det är mer eller mindre fanatiker som kör dessa bilar, till skillnad från VW Passat eller liknande.

Kommer Du köra långt o mycket? I annat fall kan jag rekomendera Jeep Cherokee -91 -01. Ligger bra till i inköpspris om inte annat...

Publicerat
  • Författare
Skicket på bilen i övrigt är nog viktigare, men jag vet ju inget om Subaru mer än nån annan bil.

Överlag tror jag att man bör satsa på den modellen som har lite starkare motor, ev. har den då också starkare lager/bussningar/länkar/bromsar mm.

På vissa subaru har jag för mig att den mindre motorn har turbo, men inte på den större. Med turbo ökar försäkringspremien och det finns fler saker som kan gå sönder.

Vissa modeller har lågväxel i samband med turbomotorn, men det kanske bara gäller Forrester som iofs är bygt på samma bottenplatta som impresan.

Enligt bilprovningens hemsida ligger dom flesta subaru klart under medelbilen vad gäller antal underkända exemplar, så det är nog en bra bil. Bäst på den listan var Porsche 911, kan väl ha att göra med att det är mer eller mindre fanatiker som kör dessa bilar, till skillnad från VW Passat eller liknande.

Kommer Du köra långt o mycket? I annat fall kan jag rekomendera Jeep Cherokee -91 -01. Ligger bra till i inköpspris om inte annat...

Nja, så långt blir det kanske inte, men kring 1500-2000 mil/år brukar det vara. Drar inte jeepen mycket soppa? Det är kanske en vilfarelse, men det är bilden jag har av dom.

Publicerat

Näääääeeeehhh.... :rolleyes: Ca 1,4 l/mil drar våran -94 med 4,0 liters rak sexa. Det var därför jag undrar hur långt du kör, för det är faktiskt lite ballare med en Jeep. Eller som en jeepkamrat med en Grand Cherokee o 5,2 l V8 sade: Den kostar ca 18 kr milen att köra, 15 kr är rent nöje och då kvarstår tre kr/milen i kostnad... Och det är ju ganska billigt...

Publicerat
  • Författare
Näääääeeeehhh.... ;) Ca 1,4 l/mil drar våran -94 med 4,0 liters rak sexa. Det var därför jag undrar hur långt du kör, för det är faktiskt lite ballare med en Jeep. Eller som en jeepkamrat med en Grand Cherokee o 5,2 l V8 sade: Den kostar ca 18 kr milen att köra, 15 kr är rent nöje och då kvarstår tre kr/milen i kostnad... Och det är ju ganska billigt...

Hehe, ja ser man det så så :P

Publicerat
Hehe, ja ser man det så så ^_^

Lilla motorn dra ju mindre än stora är ett plus -_-

Publicerat
Lilla motorn dra ju mindre än stora är ett plus ^_^

De e' inte alltid så, specielt ifall den lilla motorn har en relativt tung bil röra på.

Publicerat
  • Författare
De e' inte alltid så, specielt ifall den lilla motorn har en relativt tung bil röra på.

Tror vi fallet är så nu? =) Jag tror lite så.