Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenlicens

Featured Replies

Publicerat

Vet att det finns personer som har licens på hagelautomater där de inte har behövt spärra magasinet till två patroner. Är det någon som vet hur det går till och vilka själ man ska uppge.

Mikael

Publicerat
Vet att det finns personer som har licens på hagelautomater där de inte har behövt spärra magasinet till två patroner. Är det någon som vet hur det går till och vilka själ man ska uppge.

Mikael

Eftersök??? läste ett regeringsförslag om 6 skott i hagelvapen?!

Publicerat

Mikael

Polisen ger vapenliicenser, men det är NV som avgör vad man får jaga med. Polisen skulle utan vidare kunna ge licens för eldkastare eller trampminor till jakt, men NV tillåter ingen jakt med dessa vapen. Så tyvärr, dina kompisar kommer inte att klara av detta i en rättslig prövning om någon får för sig att anmäla dem.

Så tyvärr, ange vilka skäl du vill men det kommer inte att ge dig laglig rätt att jaga med hagelpangar för mer än tre skott.

Publicerat
  • Författare
Eftersök??? läste ett regeringsförslag om 6 skott i hagelvapen?!

Vet du när de skulle besluta om förslaget på 6 skott. Det är ju inte fel att kunna stoppa i lite fler skott när man jagar fågel.

Publicerat
  • Författare
Polisen ger vapenliicenser, men det är NV som avgör vad man får jaga med. Polisen skulle utan vidare kunna ge licens för eldkastare eller trampminor till jakt, men NV tillåter ingen jakt med dessa vapen. Så tyvärr, dina kompisar kommer inte att klara av detta i en rättslig prövning om någon får för sig att anmäla dem.

Så tyvärr, ange vilka skäl du vill men det kommer inte att ge dig laglig rätt att jaga med hagelpangar för mer än tre skott.

Hur tänkte du Herr Berg!

Om de hade varit mina kompisar hade jag väll frågat dom hur de hade fått licens och inte ställt frågan här på detta forum.

Men tack för din info.

Mikael

Publicerat
Vet du när de skulle besluta om förslaget på 6 skott. Det är ju inte fel att kunna stoppa i lite fler skott när man jagar fågel.

Hittar inte tillbaka till det?!?!? tror det var på svenska jägarförbundets hemsida??

Publicerat

en grej som händer när man jagar med 6 skott i magget(inte för att jag någonsin gjort det :D ) är att bössan blir otroligt framtung och får en otroligt dålig balans.

Publicerat

De här kompisarna med licens på fler än 2 skott i magasinet.. har du sett deras licenser?

Finns en hel del gamla automater där ute där det går i fler plugg än vad som är tillåtet men att ägaren inte brytt sig om det eller vad jag ska säga. Jag har haft en beretta automat som svalde 5 tror jag samt en Remington 1100 som svalde lika många. Båda dessa vapen var lagliga, jag hade inte gjort ngn förändring i magasinet, men någon licens på fler än tre skott totalt hade jag inte på dem.

Mvh!

Publicerat

Kan det vara sportskyttevapen dom har ?

Publicerat

synd att höra vilka problem ni har på andra sidan potten ;)

Publicerat
  • Författare
Kan det vara sportskyttevapen dom har ?

Nej jag tror inte att det är sportskyttevapen finns ingen gren som använder mer en 2 patroner och någon trick skytt är han inte. Tror snarare att han fått det för att han jagar på ett större gods som anordnar fågeljakter.

Publicerat

Korrekt av Herrberg - om inte denne man har dispens från NVV så får han inte jaga fågel med mer än 2 skott i magasinet, oavsett om polisen skriver det i licensen för de har inga sådana befogenheter. Och dispens kommer han inte att få för det sätter EU-direktiven stopp för.

Denna information finns inte på SJF:s hemsida - du blandar kanske ihop oss med någon annan jägarorganisation...