Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på Rådjur med hagel

Featured Replies

Publicerat

Då jakt på rådjur med hagelbössa är på dispens (rätta mig om jag har fel) är det någon fråga som det pratas om i förbundet & kommer det tas bort eller vara kvar?

Tycker att det är dags att kanske ta bort det nu...allt för ofta man ser folk skjuta på för långa håll & att man fäller djur med kula som har hagel i sig lite här o var.

Publicerat

SJF arbetar inte för att få bort hageljakt på rådjur, tvärtom. Rätt hanterat är hageljakt på rådjur effektivt, och det är en form av jakt som utövas av många av våra medlemmar.

Publicerat
SJF arbetar inte för att få bort hageljakt på rådjur, tvärtom. Rätt hanterat är hageljakt på rådjur effektivt, och det är en form av jakt som utövas av många av våra medlemmar.

Nä det vore en badwillfråga värd namnet. Det är fritt att själv avstå om man inte känner sig komfortabel men peka finger skall vi nog passa oss för. Annars kommer gässen som ett brev på posten om inte annat.

Publicerat

För att inte tala om räven. Den enda art där SVA har påpekat att man emellanåt finner hagel i obducerade individer.

Publicerat
För att inte tala om räven. Den enda art där SVA har påpekat att man emellanåt finner hagel i obducerade individer.

Hej

Finns det någon någorlunda modern seriös undersökning om hur vanliga skadeskjutningar med hagel egentligen är?

Minns från början av 90 talet att jag läste undersökningar av sädgäss, rådjur och räv som inte var direkt imponerande.

(Man hade skjutit djuren med kula och röntgat för att söka efter hagel)

Om vi nu skall jobba seriöst med att få ner skadeskjutningarna så borde det väl vara bra att veta vilken nivå man börjar på för att sedan kontrollera igen om 2-4 år?

MVH // Henrik

Publicerat

Det finns tyvärr så många jägare som inte kan hantera ett hagelvapen, tänker främst på avståndsbedämningen...därför jag tycker att man kan skippa det då det finns kula att använda istället.

Som jag sa så är det ofta man skjuter rådjur som man finner hagel i.

Borde bli årliga skjutprov för gevär, precis som det är /ska bli för båge.

Är det något ni jobbar för?

Publicerat

Kanske ska man i så fall förbjuda kula mot räv? Jag har ett flertal hagelskjutna rävar på mitt samvete som kommit ur gryt som varit skottskadade av just kula.

Så till syvendes och sista så är det omdömmet hos skytten det faller på.

I strort sett varje skadskjutning är ju ändoch en felbedömning.

MVH

Roger

Publicerat

Sant, håller med dig...kanske är årliga skjutprover man ska ha för jägarkåren så att detta inte händer, tycker jag vi lobbar för!

Publicerat
Sant, håller med dig...kanske är årliga skjutprover man ska ha för jägarkåren så att detta inte händer, tycker jag vi lobbar för!

Nu tycker vi och tänker i SJFs area, men dom får väl radera om dom så önskar, men lite civil olydnad står dom nog ut med. -_-

Tycker det helt rätt inställning Gabriel, allt som kan stärka vår etik utåt är värt små och till och med stora uppoffringar. Ser det som en liten sådan att bege sig och skjuta upp ett avståndsprov årligen. Hagelbössan är för den oinvigde betraktaren ett vapen som är väl accepterat för jakt i allmänhetens ögon, det råder nästan en övertro på dess kapacitet tack vare Hollywood.

MEN, återigen ni som kritiserar hagel mot markvilt.

1. Avståndsbedömmning är mycket lättare på mark än i luften.

2. Eftersök är mycket lättare att utföra på markvilt än på flygande dito.

3. Rätt praktiserat dödar hagelvapnet oerhört effektivt

4. Summa summarium jakt på markvilt är således mycket lättare att etiskt försvara.

Publicerat

Gabriel-nu får Linkis rätta mig om jag har fel men såvitt jag förstått det propagerar vi för ett frivilligt övningsskytte. Vi kommer precis att lansera ett nytt övningsskyttebevis där jägaren kan visa att han/hon tränat med sina jaktvapen, dock på frivillig basis. Vi har ett årsstämmobeslut på att inte föreslå ett av statsmakterna föreskrivet obligatorium, så vi jobbar inte själva för att få det. Däremot har tex NVV i sina björnbeslut börjat peka på nödvändigheten av övningsskytte på björn och i senaste rovdjursproppen finns det också med, dock luddigt formulerat som ett halvobligatorium, så statsmakterna funderar i de banorna. Vad det blir får vi se. Jag personligen tror att vi förr eller senare måste ha ett obligatorium - annars kommer inte Ivar 75 år att gå ut och testa sina 14st Alaskapatroner som inhandlades anno -69. Och det är det jägarkåren behöver - visa att alla tar ansvar för att testa sina vapen och öva för att lära känna sina begränsningar.

• 2 weeks later...
Publicerat

Ola

Tror du missade min fråga lite längre upp så jag infogar den igen.

Hej

Finns det någon någorlunda modern seriös undersökning om hur vanliga skadeskjutningar med hagel egentligen är?

Minns från början av 90 talet att jag läste undersökningar av sädgäss, rådjur och räv som inte var direkt imponerande.

(Man hade skjutit djuren med kula och röntgat för att söka efter hagel)

Om vi nu skall jobba seriöst med att få ner skadeskjutningarna så borde det väl vara bra att veta vilken nivå man börjar på för att sedan kontrollera igen om 2-4 år?

MVH // Henrik

Publicerat

Henrik, nej det finns ingen modernare studie än den du syftar på som jag känner till. Däremot finns en del gjort på kula de senaste åren och vi har från våra grannländer en del ny och intressant statistik, t ex "Bedre Jakt" från Norge och den årliga rapporten från den danska Scweisshundregistret.

Däremot diskuteras det nu flitigt att vi ska göra nya studier, inte minst mot bakgrund av stål- och alternativhaglens intåg. Vidare finns också en del studier som visar förhöjda blyhalter hos såväl jägare som deras hundar och sedan har vi vår rapport om sekundär blyförgiftning hos t ex rovfåglar.

Publicerat

Som Gabriel också sade så kanske det med skjutprov både hagel & kula tas upp. Det frivilliga övningsskyttet funkar ju inte i praktiken.

Skulle man införa skjutprov (då enkla sådana) så skulle ju många skadskjutningar undvikas och många oseriösa jägare sållas bort ganska omgående.

Skjutprov i allmänhet, hagel i synnerhet ger jag tummen upp för.

Publicerat

Njaä, de studier som finns visar att ett obligatoriskt övningsskytte har minimal eller omätbar effekt på skadskjutningarna. Nu är dessa studier varken många eller särskilt stora men de visar som sagt rätt entydigt samma sak. Jämför vi t ex norsk jakt med svensk så finner man identiska resultat vad gäller skadskjutningarna trots att Norge har obligatoriska prov.

Vad som däremot har stor och direkt mätbar effekt är information. Så "åtgärdade" man problemen med hagel på gås och räv i Danmark med lysande resultat och därför satsar vi t ex på projektet "Säkrare jakt" och inte ett obligatoriskt skytte i första hand.

Ta nu inte detta som ett kvitto på att jag envist är emot ett obligatorium. Man kan nog inte överskatta värdet av att visa vår omvärld att vi är seriösa och kan bevisa att vi vet vad vi sysslar med.

Publicerat
Henrik, nej det finns ingen modernare studie än den du syftar på som jag känner till. Däremot finns en del gjort på kula de senaste åren och vi har från våra grannländer en del ny och intressant statistik, t ex "Bedre Jakt" från Norge och den årliga rapporten från den danska Scweisshundregistret.

Däremot diskuteras det nu flitigt att vi ska göra nya studier, inte minst mot bakgrund av stål- och alternativhaglens intåg. Vidare finns också en del studier som visar förhöjda blyhalter hos såväl jägare som deras hundar och sedan har vi vår rapport om sekundär blyförgiftning hos t ex rovfåglar.

Tackar för snabbt svar!

Ser verkligen fram emot att få se resultat från lite nya undersökningar. Det borde vara förhållandevis billigt med röntgen idag. Rötgenkamerorna är ju digitala så den rörliga kostnaden för en röntgenbild är ju nästan försumbar. Ett tipps kan vara att man i Danmark har betydligt frikostigare regler för vem som får hantera en röntgenutrustning. Det är troligtvis lönsamt att åka över sundet för att få rådjur, rävar och gäss undersökta där...

Satt av en slump och läste just rapporten om sekundär blyförgiftning av rovfåglar. Lite OT men känner du till något om ifall olika beläggningar på hageln skulle kunna göra någon skillnad? Hittar inget om detta i rapporten.

MVH // Henrik

Publicerat

Nå, men inte fasen kan det bli sämre iallafall! Den saken är säker. Visar det sådan effekt så är det ju konstigt, inte sant?

Och sen detdär hit o dit att visa allmänheten kan ju vara intressant för vissa kanske. Men snarare ska det väl vara så att man vid skjutprovet får sig en tänkare om man misslyckas, "har jag i skogen att göra iår, eller tills jag fått ordning på skyttet".

Att man inte gör dom misstagen på djuren i skogen är ju ganska viktigt för mig och säkerligen många andra. O så finns det dom som kanske inte orkar fara o träna, o då blir tvugna att ta detta prov som ett träningstillfälle, vilket borde medföra att den personen troligen blir lite säkrare med bössan i nävarna eftersom att han blir tvungen att skjuta o skjuta tills han klarar provet! (jessus vilken lång mening)

Publicerat

Tycker att det borde bli obligatoriska skjutprov på både kula o hagel & tycker inte att dom ska vara så lätta...det är levande djur vi jagar & som vi ska visa respekt.

Publicerat

Finns många duktiga banskyttar som får sån puls/frossa när de får djuren på sig så de glömmer allt !

Till och med folk blir ju våda skjutna i tron om att de va ett djur.

Och kanske är det den som skryter mest i jaktlaget som blir nervösast av alla .!?

De som tar jakten på allvar tränar sitt skytte och skjuter med omdöme !

De som inte bryr sig kommer inte heller göra det i framtiden.

Finns bra och dåliga förare i trafiken med !

Mvh..

Publicerat
Då jakt på rådjur med hagelbössa är på dispens (rätta mig om jag har fel) är det någon fråga som det pratas om i förbundet & kommer det tas bort eller vara kvar?

Tycker att det är dags att kanske ta bort det nu...allt för ofta man ser folk skjuta på för långa håll & att man fäller djur med kula som har hagel i sig lite här o var.

Jag var grymt skeptisk till hageljakt på rådjur ända till jag började jaga mkt rådjur för ca 2 år sedan.

Nu efter några skjutna och efter många skjutna under de jakter jag varit med på så är jag imponerad över effekten haglet har i djuren. Har sett fler dåliga skott och eftersök med kula än med hagel! Det vore ju katastrof om de tog bort hageljakten på rådjur. På flera ställen jagar man bara med hagel där man har små såtar och drevet går tätt.

Publicerat

Kan ju tillägga att t.ex vid rådjursjakt med hund på Åland så används enbart hagel. Något enstaka jaktlag kanske använder kula men det har jag aldrig hört om! ALL hundjakt bedrivs med hagelbössan. Frågan är om det skulle springa omkring förre skadskjutna djur om man jagade med kula?

Men det är ett otroligt effektivt vapen då man kan hantera det. på 25 meter med en rådjurspatron, så är det garanterat knall & fall om man skjuter rätt.

Hur länge har ni haft dispens i Sverige nu?

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.