Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

va har jag gjort nu?

Featured Replies

Publicerat

Laddar ju lite av snålhet o håller mig till standard ammo..

Typ 30-06 & oryx o samma laddata som frabriksladdat.

Laddat lite idag o upptäckte när jag va klar att ca 10-12 st av 70-80 plugg blev såhär..

post-348-1245088730_thumb.jpg

Hur gick det till ??

Vid kulisättningen eller när jag crimpte eller va de nu heter..

Upptäckte det när jag va så gott som klar.

Mistänker att jag hade crimpverktyget för långt nerskruvat?

Eller är det nån utmattning av materialet i vissa hylsor?

Går de skjuta med sånt här?

Publicerat
Laddar ju lite av snålhet o håller mig till standard ammo..

Typ 30-06 & oryx o samma laddata som frabriksladdat.

Laddat lite idag o upptäckte när jag va klar att ca 10-12 st av 70-80 plugg blev såhär..

post-348-1245088730_thumb.jpg

Hur gick det till ??

Vid kulisättningen eller när jag crimpte eller va de nu heter..

Upptäckte det när jag va så gott som klar.

Mistänker att jag hade crimpverktyget för långt nerskruvat?

Eller är det nån utmattning av materialet i vissa hylsor?

Går de skjuta med sånt här?

Jag skulle inte skjuta med dessa, och crip behöver du inte!

vad har du för verktyg?

Andreas

Publicerat
  • Författare
Jag skulle inte skjuta med dessa, och crip behöver du inte!

vad har du för verktyg?

Andreas

Lee verktyg.

De första jag gjorde förra året Crimpte jag inte o två-tre stycken lyckade jag trycka in kulan i hylsan när jag laddar, patron ur osv eller möjligen om de kommit i kläm i fickan.

Så nu Crimpar jag alla patroner för säkerhetskull.

Har gått igenom alla patroner o plockat väck de som ser skumma ut.

Låter nog bli o testskjuta...

Borde inte gå i patronläget, de ser ju tjockare ut i "valken".

Publicerat

Nu är jag inget proffs men en åsikt kan jag ju ha -_-

Ser lite ut som om du har ställt in verktyget lite hårt, verkar ju ha pressat bak bröstet en bit extra.

Sen undrar jag vad det är för ring som du har på hylsan under bröstet, en skarp klar ring som verkar gå runt om båda hylsorna.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Nu är jag inget proffs men en åsikt kan jag ju ha ;)

Ser lite ut som om du har ställt in verktyget lite hårt, verkar ju ha pressat bak bröstet en bit extra.

Sen undrar jag vad det är för ring som du har på hylsan under bröstet, en skarp klar ring som verkar gå runt om båda hylsorna.

/Lasse

Jag e u gift så de e klart de ska va en ring.. ;):(

Nä allvarligt så har jag sett det oxå på flera hylsor o på samma ställe så jag mistänker att det är nått i kalibreringsverktyget.

möjligen att jag har nått i patronläget ?

Antar att det är nått svarvspår som gör ringen.

Vilket isåfall säger en del om fabrikatet på verktygen... -_-

Nu har jag kalibrerat alla mina hylsor så jag får göra lite tester när jag handlat lite ny orepad ammo.

Inga av de kalibrerade hylsorna har valken så det bör ha uppstått vid kulisättningen.

ev när jag crimpte.. får väl ta o göra lite tester där oxå nästa gång ammon är slut..

Publicerat
Jag e u gift så de e klart de ska va en ring.. ;);)

Nä allvarligt så har jag sett det oxå på flera hylsor o på samma ställe så jag mistänker att det är nått i kalibreringsverktyget.

Vilket isåfall säger en del om fabrikatet på verktygen... -_-

Nu har jag kalibrerat alla mina hylsor så jag får göra lite tester när jag handlat lite ny orepad ammo.

Inga av de kalibrerade hylsorna har valken så det bör ha uppstått vid kulisättningen.

ev när jag crimpte.. får väl ta o göra lite tester där oxå nästa gång ammon är slut..

Med en takten du håller så är den väl de till midsommar :(

/Lasse

Publicerat
Jag e u gift så de e klart de ska va en ring.. -_-;)

Vilket isåfall säger en del om fabrikatet på verktygen... ^_^

förmodlien har du skruvat verktyget för långt ner i pressen, då tar crimpen innan kulan är satt, och då pressar du hylshalsen nedåt.

Det borde ha gått ganska trögt att sätta kulorna ?

Andreas

Publicerat
  • Författare
förmodlien har du skruvat verktyget för långt ner i pressen, då tar crimpen innan kulan är satt, och då pressar du hylshalsen nedåt.

Det borde ha gått ganska trögt att sätta kulorna ?

Andreas

Nja.. tyckte de flesta gick rätt bra o inget vidare trögt vid kulisättningen.

Men Crimpen så va de några som jag kunde trycka ner lite extra... sen ställde jag om lite, antar att den va som du säger att jag hade crimpen för lågt ställd o den valkade till hylshalsarna.

Publicerat
  • Författare
Med en takten du håller så är den väl de till midsommar ^_^

/Lasse

Närå, men ska boa i nya vildsvinskojan inatt... frugan tyckte de va bättre än att jag stiger upp om ett par timmar o åker ut.

Grisen kommer nog mellan 3 o 4.

Jag får inte komma hem förren frun ska stiga upp vid 5...

Bör jag ana ugglor ?? -_-

Lite skeptisk är jag för jag tänkte dra en smäll med storkikaren ikvälll bara för o säkerhetsskull men de va fullt me folk på skjutbanan så jag lät bli, skullle ta mer tid än jag inte hadde...

Fast nu känns det lite kymigt.

O andra sidan så gick kikarn perfekt för ett par veckor sen så de är nog ingen fara.

Gonatt!

Publicerat

Jag håller nog med föregående, krympen är ställt för hårt så den har börjat krympa innan kulan e på plats så det blir en jäkligt hård krymp som trycker ner bröstet. Men jag kan ju ha fel.

Men helt klart handlar detta om felinställt verktyg

Publicerat

Detta händer till och från för mig, och då det händer kastar jag hylsan.

Det som jag tror är mest rimligt är att du har crimpen ganska hårt ställd, men det verkliga probemet ligger nog i olika långa hylsor. Mät och svarva så alla hylsor är lika långa.

Publicerat

Angående ringen så brukar dom där dyka upp om man använder lees avgradningsverktyg. Den där lilla fingerborgen alltså B). Isf är det inget att bry sig om

Publicerat

Jag hade liknande problem då jag satt kulisättare med crimp för lågt. Jag fick en "bula" rund hylsmynningen på samma sätt som du fått under hylsbröstet.

Gör om gör rätt ;) Skulle inte tro att du ens får in den i patronläget, det fick inte jag, och din hylsa ser värre ut B)

Publicerat
  • Författare
Detta händer till och från för mig, och då det händer kastar jag hylsan.

Det som jag tror är mest rimligt är att du har crimpen ganska hårt ställd, men det verkliga probemet ligger nog i olika långa hylsor. Mät och svarva så alla hylsor är lika långa.

Svarvat o mätt varenda hylsa gjorde jag innan.

Publicerat

Nu vet jag inte om det redan är så du gör men att dela på kul isättnigen och crimpningen som moment är helt klart att föredra,

jag har personligen med korrekt justerade verktyg aldrig känt ett behov av att crimpa men om man vill så tycker jag allt att man skall göra det som två skilda moment med kulisättningen separat.

Du kommer att få mer kontroll på crimpen då, vilket borde vara eftersträvansvärt.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Nu vet jag inte om det redan är så du gör men att dela på kul isättnigen och crimpningen som moment är helt klart att föredra,

jag har personligen med korrekt justerade verktyg aldrig känt ett behov av att crimpa men om man vill så tycker jag allt att man skall göra det som två skilda moment med kulisättningen separat.

Du kommer att få mer kontroll på crimpen då, vilket borde vara eftersträvansvärt.

/Christian

Har 2 olika verktyg för crimp o kulisättning så där skiljer jag på momenten.

Börjar bli rätt säker på att jag satt crimpverktyget för långt o tog i lite för mycke på en del patroner.

Publicerat
Har 2 olika verktyg för crimp o kulisättning så där skiljer jag på momenten.

Börjar bli rätt säker på att jag satt crimpverktyget för långt o tog i lite för mycke på en del patroner.

Även kulsätaren från Lee har inbygd krimp men ska inte användas

Värktyget ska vara lite uppskruvatt

Att bukla till hylsan på deta vis med Lee krimpvärktygett ser jag som en omöjlighett (beroende på uttfomningen av det)

Uttan buklan upstår för att kulsätaren är för långt nerskruvad

Mvh Anders Hj

Publicerat

Jag hade samma fenomen på mitt LEE verktyg i 220swift. testade att skruva ner det 0,5mm och hylsan bucklades. skruvade upp och funkade klockrent.

Vad jag dock blev förvånad över var samma fenomen på 9,3*62 i RCBS verktyg. 2 av 50 var svåra att mantla och vid inspektion var dom LITE buckliga, inte så där pass mycket dock.. Synligt med blotta ögat i alla fall. Jag kan itne tänka mig att det är verktyget men ska kolla detta. Kan det vara att dom lägger sig lite snett då man för upp verktyget och fastnar litegrenn först innan kulan "glider" in i hylshalsen? Jag vet att jag slant på pressen så minst en kula stannade halvvägs in i hylsan och jag sen satte resten av djupet. kan det vara hög friktion pga detta som bucklade hylsan?