Publicerat Juni 16, 200916 yr Har en jack russel terrier tik och vill försöka få henne till att jaga i gryt. Själv kan jag inte mycket, men är öppen för ALLA tips! Är nu på semester men när vi kommer hem ska vi få träna, och sedan vara med på ett grytprov. Är det tidigt att bara träna några gånger och sedan göra ett prov eller kan man se det som en träning? Mvh Mickan
Publicerat Juni 16, 200916 yr Då så, då är ju hunden i den mognadsfas som man rekommenderar innan man börjar träning med levande grävling! Det verkar som om du har koll på att du skall vända dej till den lokala grythundklubben för träning. Det är nog bara att ta kontakt med dem så du vet när det är träning och börja träna. Det finns alltid kunnig personal på plats som kan hjälpa dej med träningen. Vad gäller prov i låda så tycker jag att du skall träna först. Enligt min erfarenhet är det väldigt få hundar som klarar alla de moment som krävs i ett prov direkt. Att köra ett prov innan hunden klarar av alla moment är bortkastade pengar. Framförallt skall man försöka utröna on hunden skall gå förliggar- eller sprängarprov först. Däremot man kan ju ganska snabbt köra karaktärsprovet om hunden vill skälla och jobba på grävlingen. /Micke
Publicerat Juni 16, 200916 yr Då så, då är ju hunden i den mognadsfas som man rekommenderar innan man börjar träning med levande grävling!Det verkar som om du har koll på att du skall vända dej till den lokala grythundklubben för träning. Det är nog bara att ta kontakt med dem så du vet när det är träning och börja träna. Det finns alltid kunnig personal på plats som kan hjälpa dej med träningen. Vad gäller prov i låda så tycker jag att du skall träna först. Enligt min erfarenhet är det väldigt få hundar som klarar alla de moment som krävs i ett prov direkt. Att köra ett prov innan hunden klarar av alla moment är bortkastade pengar. Framförallt skall man försöka utröna on hunden skall gå förliggar- eller sprängarprov först. Däremot man kan ju ganska snabbt köra karaktärsprovet om hunden vill skälla och jobba på grävlingen. /Micke Okej, det är skönt att höra olika åsikter. Tack så mycket!
Publicerat Juni 16, 200916 yr Har en jack russel terrier tik och vill försöka få henne till att jaga i gryt.Själv kan jag inte mycket, men är öppen för ALLA tips! Är nu på semester men när vi kommer hem ska vi få träna, och sedan vara med på ett grytprov. Är det tidigt att bara träna några gånger och sedan göra ett prov eller kan man se det som en träning? Mvh Mickan Du undrar om det är tidigt att bara träna några gånger för att sedan göra prov? Du märker ju ganska så snart om hunden behöver lite eller mycket träning innan hon är startklar. Det kan säkert personen som håller i grytträningen hjälpa dig med att avgöra om hunden är redo eller inte. Jag brukar säga så här när folk undrar om huruvida dom ska starta sina hundar på grytprov. Rent generellt så ser jag ingen som helst anledning att starta hunden på ett prov om det INTE finns en chans att den klarar provet! Beroende på hur bra hunden funkar i grytet så skulle jag vilja föreslå att du börjar med sprängardelen, vilket oftast är lättare än att få hunden att ligga kvar som förliggare (hunden ska alltså ligga och skälla i ca 15 minuter för att gå godkänt). En annan sak som kanske är det allra viktigaste är att hunden har jaktanlag, dvs den vill något när du släpper den i grytet. Men kommer tiken bara från jaktlinjer så löser det sig säkert Har själv sett alltför många jaktrena hundar där ägarna envisas med att träna 5-6år gamla hundar som har noll jaktlust Man måste ju ha såpass mycket självinsikt och kunna acceptera att hunden ej vill vara med/ej duger.
Publicerat Juni 16, 200916 yr Har en jack russel terrier tik och vill försöka få henne till att jaga i gryt.Själv kan jag inte mycket, men är öppen för ALLA tips! Är nu på semester men när vi kommer hem ska vi få träna, och sedan vara med på ett grytprov. Är det tidigt att bara träna några gånger och sedan göra ett prov eller kan man se det som en träning? Mvh Mickan Jag vet ju inte hur det är ställt med de olika lokalavdelningarna av Svenska Grythundsklubben men anar att det är precis lika bra som i Upplands GK. Var förra våren total novis på grytjakt men fick precis all hjälp och stöd som behövs för att få min Bordertik färdig för anlagsprov. Så, det bästa du kan göra är att gå med i Grythundsklubben om du inte redan är medlem och sedan kolla när just din avdelning har grytträningar så löser det hela sig per automatik är jag övertygad om. Lycka till!
Publicerat Juni 16, 200916 yr Beroende på hur bra hunden funkar i grytet så skulle jag vilja föreslå att du börjar med sprängardelen, vilket oftast är lättare än att få hunden att ligga kvar som förliggare (hunden ska alltså ligga och skälla i ca 15 minuter för att gå godkänt). Här håller jag inte med riktigt. I vart fall här uppe i Norr så är det mer eller mindre regel att en hund som skall provas gör sprängarprov. Jag tycker det är fel. Jag har inte gått igenom alla provberättelser men ser man på Fredriks redovisning för borderterriers (http://www.jaktbordern.se/) som gått proven år 2000-2007 så talar ju den statistiken sitt tydliga språk 302 Sprängarprov och 123 förliggarprov, låt vara att 'klarandeprocenten' är lika hög/låg. En hel del hundar är faktiskt mer lämpade som förliggare. Idag är det helt OK att plåta för hundar som inte bryter spontant. Men varför skall vi göra det om hunden är en förliggartyp? Jag tycker mig ana en förändring här uppe nu, kanske för att jag börjat diskutera detta med en del folk. På vårt läger förra helgen var det lika många som gick förliggarprov som sprängarprov. Och andelen som klarade förliggarprovet var mycket högre. /Micke
Publicerat Juni 16, 200916 yr Här håller jag inte med riktigt. I vart fall här uppe i Norr så är det mer eller mindre regel att en hund som skall provas gör sprängarprov. Jag tycker det är fel. Jag har inte gått igenom alla provberättelser men ser man på Fredriks redovisning för borderterriers (http://www.jaktbordern.se/) som gått proven år 2000-2007 så talar ju den statistiken sitt tydliga språk 302 Sprängarprov och 123 förliggarprov, låt vara att 'klarandeprocenten' är lika hög/låg.En hel del hundar är faktiskt mer lämpade som förliggare. Idag är det helt OK att plåta för hundar som inte bryter spontant. Men varför skall vi göra det om hunden är en förliggartyp? Jag tycker mig ana en förändring här uppe nu, kanske för att jag börjat diskutera detta med en del folk. På vårt läger förra helgen var det lika många som gick förliggarprov som sprängarprov. Och andelen som klarade förliggarprovet var mycket högre. /Micke Och av dessa 123 förliggarprov hur många av dom borderterrierna hade tidigare startat på sprängarprov? Vad som är mer anmärkningsvärt är att enbart 31st B.T på 7år har gått godkänt på någon form av grytjaktprov. Ska jag tolka det som att du föreslår att man bör börja med att träna hunden till förliggare först? Nu måste jag ju erkänna att jag inte har stenkoll på just J.russel men nog borde det väl vara större chans att hunden hennes är lagd åt sprängarhållet? Jag föredrar själv att börja med sprängarproven sedan gå på förliggarproven. Mina hundar ska både spränga räv och ställa grävling. Jag har varken tid eller lust att hålla mig med olika hundar för olika grytvilt.
Publicerat Juni 16, 200916 yr Och av dessa 123 förliggarprov hur många av dom borderterrierna hade tidigare startat på sprängarprov? Det säger statistiken inget om Vad som är mer anmärkningsvärt är att enbart 31st B.T på 7år har gått godkänt på någon form av grytjaktprov. Där är vi helt eniga Ska jag tolka det som att du föreslår att man bör börja med att träna hunden till förliggare först? Nu måste jag ju erkänna att jag inte har stenkoll på just J.russel men nog borde det väl vara större chans att hunden hennes är lagd åt sprängarhållet? Jag föredrar själv att börja med sprängarproven sedan gå på förliggarproven. Mina hundar ska både spränga räv och ställa grävling. Jag har varken tid eller lust att hålla mig med olika hundar för olika grytvilt. Nej det säger jag inte. Jag säger att hon förutsättningslöst, tillsammans med en tränare, skall se hur hunden arbetar och sedan ta beslut på vilket prov hunden skall gå. Jag är lite allergisk mot generella råd till personer som gjort 18 inlägg av typen: Fråga: Vad ska jag ha för grythund? Svar: Tyskterrier Fråga: hur skall jag träna hunden? Svar: som sprängare Jag hoppas du förstår vad jag menar. Du kanske har en enorm kunskap om hur hundar fungerar men Frågeställaren i denna tråd säger själv att hon inte har någon koll. Då tycker jag man skall vara försiktig med raka svar utan i stället leda in personen i fållan och till slut så filtreras det ut en person med en sprängare eller en förliggare eller med en som klarar både och! Min egen hund är en sprängare i naturen och är envis utav helvete men i provgrytet är han bara för dum i huvet för att göra ett sprängarprov. /Micke
Publicerat Juni 16, 200916 yr Vill också nämna att vi har testat hunden på en grävling i bur. Eftersom det var första gången så lät vi henne bara skälla i 5 min. Men hon skällde som tusan och verkade vara riktigt taggad.
Publicerat Juni 16, 200916 yr Vill också nämna att vi har testat hunden på en grävling i bur.Eftersom det var första gången så lät vi henne bara skälla i 5 min. Men hon skällde som tusan och verkade vara riktigt taggad. Det är ju en god start. Då är det bara att hoppas hon är lika modig i ett trångt mörkt utrymme. /Micke
Publicerat Juni 16, 200916 yr Mickan! Det alla glömmer här är att det viktigaste rådet,och det är att du innan du släpper hunden i ett naturgryt så skall du kunna få in hunden på inkallning. I om inta ALLA situationer så i stort sett i alla fall. Min jycke vägrar och har alltid vägrat gå i låda, men i skogen går hon mycket bra. Lycka till! Roggman66
Publicerat Juni 16, 200916 yr Mickan! Det alla glömmer här är att det viktigaste rådet,och det är att du innan du släpper hunden i ett naturgryt så skall du kunna få in hunden på inkallning. I om inta ALLA situationer så i stort sett i alla fall.Min jycke vägrar och har alltid vägrat gå i låda, men i skogen går hon mycket bra. Lycka till! Roggman66 sant de! men jag provade att kalla in henne när hon skällde grävling. och då kom hon nästan direkt. en början iaf.
Publicerat Juni 16, 200916 yr Det säger statistiken inget omDär är vi helt eniga Nej det säger jag inte. Jag säger att hon förutsättningslöst, tillsammans med en tränare, skall se hur hunden arbetar och sedan ta beslut på vilket prov hunden skall gå. Jag är lite allergisk mot generella råd till personer som gjort 18 inlägg av typen: Fråga: Vad ska jag ha för grythund? Svar: Tyskterrier Fråga: hur skall jag träna hunden? Svar: som sprängare Jag hoppas du förstår vad jag menar. Du kanske har en enorm kunskap om hur hundar fungerar men Frågeställaren i denna tråd säger själv att hon inte har någon koll. Då tycker jag man skall vara försiktig med raka svar utan i stället leda in personen i fållan och till slut så filtreras det ut en person med en sprängare eller en förliggare eller med en som klarar både och! Min egen hund är en sprängare i naturen och är envis utav helvete men i provgrytet är han bara för dum i huvet för att göra ett sprängarprov. /Micke Rasval av grythund lägger jag mig inte i, har sett bra och dåliga hundar i alla grythundsraser. Om jag är erfaren? Tillräckligt erfaren för att veta hur oerfaren jag är Så raka var väl ändå inte mina svar även om jag kanske inte delar din uppfattning när det gäller lådprov och injagning av grythundar.