Publicerat Juni 17, 200916 yr Telefonen ringde nu på morgonen när jag som vanligt redan var sen till jobbet. Rådjurs get påkörd och död i vägkanten. Mjölk i juvret så någonstans ligger det kid och väntar på mat. Jag hinner bara inte åka just nu, frugan går en sväng med drevern men hinner inte vara något länge hon heller. Sitter och försöker lösgöra tid så ja kan åka men frågan är ju hur man hittar dom. De är ju lärda ifrån ryggmärgen att ligga blickstilla OCH inte avge vittring på något sett. Sen kan ju geten gå ett stycke utan att ha kiddarna med sig, frågan där är nog hur långt går hon? Hoppas frun hittar dom, hon visste inte om hon skulle kunna avliva så då får vi väl föda upp dom /Lasse
Publicerat Juni 17, 200916 yr Telefonen ringde nu på morgonen när jag som vanligt redan var sen till jobbet.Rådjurs get påkörd och död i vägkanten. Mjölk i juvret så någonstans ligger det kid och väntar på mat. Jag hinner bara inte åka just nu, frugan går en sväng med drevern men hinner inte vara något länge hon heller. Sitter och försöker lösgöra tid så ja kan åka men frågan är ju hur man hittar dom. De är ju lärda ifrån ryggmärgen att ligga blickstilla OCH inte avge vittring på något sett. Sen kan ju geten gå ett stycke utan att ha kiddarna med sig, frågan där är nog hur långt går hon? Hoppas frun hittar dom, hon visste inte om hon skulle kunna avliva så då får vi väl föda upp dom /Lasse Tidsödande men... håll koll på kråkorna. Klassiskt trick signerat Mr Mauser.
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare Tidsödande men... håll koll på kråkorna. Klassiskt trick signerat Mr Mauser. När brukar kråkorna dyka upp i tiden? 5 timmar 1dag eller hyr länge? /Lasse
Publicerat Juni 17, 200916 yr Beror väl på lite med kråkorna hur stora killingarna är också? Lever killingarna ska dom nog vara rätt så små för att kraxorna ska ta dom. Eller har jag fel?
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare Nu har jag varit och promenerat i skogen kring vägen i någon timme utan att se minsta spår efter kidden Geten såg ut att vara en ung get, så det är troligen bara en kidde (som om det hjälper) Hunden var inte till någon nytta tyvärr. 4 Spenar var dragna men det betyder nog inte så mycket i verkligheten tror jag. Kommer att ha full koll på området i och med att jag åker där flera ggr varje dag. /Lasse
Publicerat Juni 17, 200916 yr Kråkorna har visat mig rätt några ggr men det är visserligen i tätort och grönområden,tror chansen att få hjälp av dom ute på landsbygden är mindre. Kretsande kråka som skränar och försöker påkalla sin respektives uppmärksamhet är tecknet men det är nog överspelat nu då för lång tid passerat. Om killingarna är max en vecka gamla så går geten ytterst sällan mer än 200m ifrån dom om det kan vara till någon hjälp. Sista chansen är nog att sätta dig och lyssna ikväll efter deras kontaktpip,låter ganska högt och i nöd. Dom lär inte vara i livet imorgon om ni inte hittar dom. /Micke
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare Kråkorna har visat mig rätt några ggr men det är visserligen i tätort och grönområden,tror chansen att få hjälp av dom ute på landsbygden är mindre.Kretsande kråka som skränar och försöker påkalla sin respektives uppmärksamhet är tecknet men det är nog överspelat nu då för lång tid passerat. Om killingarna är max en vecka gamla så går geten ytterst sällan mer än 200m ifrån dom om det kan vara till någon hjälp. Sista chansen är nog att sätta dig och lyssna ikväll efter deras kontaktpip,låter ganska högt och i nöd. Dom lär inte vara i livet imorgon om ni inte hittar dom. /Micke Var nere där nu igen och lyssnade efter läten från kiddarna, hörde inget alls så jag provade att locka med min Buttolo lite grann utan lycka, området är mestadels sly med täta granridåer så det finns många många gömställen. Tråkigt men sant, lite så man hoppas att den största predatorn vi har här nere, räven redan har hittat dom så att det i alla fall tog slut snabbt och de slapp törsta ihjäl. Naturen är hård /Lasse
Publicerat Juni 17, 200916 yr Jepp! Naturen är hård o ska iofs vara så... Har inga direkta tips men har letat upp en del kid inför slåtter i vall o sådär med hund i lina. Vilket ju inte är samma sak. Men så slår det mig att geten kanske lagt kidden i närmsta vall/gräsområde? Kan ju va ide o kolla de närmsta iallafall. Sen är ju dilemmat om du nu hittar några kid.. Är det den förolyckade getens kid...?
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare Jepp! Naturen är hård o ska iofs vara så...Har inga direkta tips men har letat upp en del kid inför slåtter i vall o sådär med hund i lina. Vilket ju inte är samma sak. Men så slår det mig att geten kanske lagt kidden i närmsta vall/gräsområde? Kan ju va ide o kolla de närmsta iallafall. Sen är ju dilemmat om du nu hittar några kid.. Är det den förolyckade getens kid...? Jag gick en liten runda i den närmaste vallen med, inte min mark men jag känner jakträttsinnehavaren så det var säkert ok, men jag hittade inget. Funderade åxå på just det om jag hade hittat något. Ska stanna till i morgon bitti med när jag åker till jobbar så får jag se om jag kan se någon då. /Lasse