Publicerat Juni 17, 200917 yr Funderar lite angående hur långt från geten kiddarna brukar stå att finna. När geten är ute på fodersök hur längt från henne finns då kiddarna? Går hon ett par hundra meter från dom eller sträcker det sig betydligt längre som typ 1km? Någon som har bra koll på detta? /Lasse
Publicerat Juni 25, 200917 yr Funderar lite angående hur långt från geten kiddarna brukar stå att finna.När geten är ute på fodersök hur längt från henne finns då kiddarna? Går hon ett par hundra meter från dom eller sträcker det sig betydligt längre som typ 1km? Någon som har bra koll på detta? /Lasse Tjenna! Nu är det så här att jag har span på en mycket fin familj på min mark som består av en mycket grann råbock, get med kidd.. Jag har varit ute nästan varje dag för att kunna få se ett kidd på när håll.. Jag tock med mig buttalon för att kunna locka fram dem.. Men när jag kommit till området där de har sitt revir har det hänt att jag sett dem innan jag ens lockat på dem.. Jag kör ett killinglock och det tar 30 sek så har geten kommit 200 m närmre mig.. Med kiddet efter! Nästan alla gånger jag gått ut har kiddet varit med men det finns även fall där jag fått locka fram geten och det tar ett par minuter innan hon kommer utan kiddet.. Och varje tar det nästan lika lång tid innan den oroliga geten kommer.. Denna get går väl ca 400-500 m från sitt kidd Om ens det!! Måste jobba nu, herra!
Publicerat Juni 29, 200917 yr Läste precis i en gammal artikel i svensk jakt (http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromrav/6sahittarravenk.asp), skriven av Anders Jarnemo 2006 att getterna håller sig 50 - 150 meter från sina kid. Spontant kan man kanske tänka sig att det ökar med kidens ålder...