Publicerat Juni 17, 200916 yr Jag har funderat lite och tänkte ställa frågan helt öppet, har hemmavid sett ett flertal gånger en som jag uppfattar det ungräv, helt klart en årsunge. Är det någon som utöver det uppenbara i frågan om storlek och barnsligt beteende vill kommentera hur man särskiljer på årsungar och vuxna rävar? Sist räven hemmavid har en mycket sliten päls, ryggsidan är hel men undertill på buken är den kort och "luggad" typ som det bara är underpäls kvar, svansen ser bra ut med undantag för cirka 10 cm som är närmast kroppen/svansroten som har klent med hår, dock inte hårlös. Är det naturligt att sommarpälsen är så kass på ungrävar eller skall jag anta att den är sjuk, igår kväll hade vi en mexikansk standoff, med 12 meter mellan oss stod vi båda, den satt iofs helt stilla i 2-3 minuter, hela tiden värderande den andre! Det är helt klart frågan om en sopsäcksräv i den betydelsen att den livnär sig på det vi inte ser till att ta hand om ordentligt. /Christian
Publicerat Juni 17, 200916 yr Den låter inte frisk ! Om "frisyren" på räven inte va en engångs frisyr tex att den gått i högt blött gräs eller nått annat. Utan att den här hårlös till viss del som du säger och inte verkar va skygg , tycker jag att du borde skjuta den. Kan va början till skabb !?
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare Vakis- så resonerar jag med, det är dags att slå en pling till kommunjägaren i Täby igen, sist vi talades vid så kom vi lite på kant med varandra, han såg mest bekymmer där jag såg möjligheter, förmodligen hade han rätt och jag fel. Att jag skulle ta ett eget initiativ är inte aktuellt. /Christian
Publicerat Juni 18, 200916 yr sist vi talades vid så kom vi lite på kant med varandra, han såg mest bekymmer där jag såg möjligheter, förmodligen hade han rätt och jag fel. /Christian Att jaga skabbräv i tätort är ett helvete eller rättare sagt kunna skjuta dom. Jag får ofta samtal från folk om just skabbrävar,problemet är att varken min eller högst sannolikt andra kommuner har viltvårdare standby med bössan i högsta hugg. Det tar en stund att rycka ut då min vardag fylls med andra arbetsuppgifter,skabbrävar sitter som bekant sällan still några längre perioder utan rör sig mest hela tiden. Enda sättet att lyckas i högra omfattning är om någon observerar en liggande räv alt sätta ut en rävfälla,fälla måste absolut sättas ut på privattomt då den annars försvinner eller blir sönderslagen å det snaraste.....oavsett informationsblad ovanpå. Få privatpersoner ställer upp på att fånga skabbräv på deras tomt pga en massa rädslor.... Som med så mycket annat kräver alla resultat men ingen vill hjälpa till /Micke
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare Ergo- jag hade fel och han hade rätt, Undrar om man skall gillra upp dörren till soprummet? Mike- tack för att du bekräftar det jag misstänkte, att avlossa skott där jag bor är helt uteslutet, med anledning av tidigare skabbrävars liv och leverne i närheten av har jag i egenskap av jägare fått frågan av andra boende i området varvid jag har konstaterat att även om jag fick så skulle jag inte våga skjuta någonstans bara riskvinklar och bristande kulfång. /Christian
Publicerat Juni 18, 200916 yr Erg- jag hade fel och han hade rätt,Undrar om man skall gillra upp dörren till soprummet? Mike- tack för att du bekräftar det jag misstänkte, att avlossa skott där jag bor är helt uteslutet, med anledning av tidigare skabbrävars liv och leverne i närheten av har jag i egenskap av jägare fått frågan av andra boende i området varvid jag har konstaterat att även om jag fick så skulle jag inte våga skjuta någonstans bara riskvinklar och bristande kulfång. /Christian Så skönt att någon kan förstå problematiken runt detta någon gång /Micke
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare Men Mike, jag menar "alla" går väl omkring hemmavid och tittar efter säkra skjutvinklar och kulfång, eller hur? Är nog lite skadad sedan tiden som pistolskytt och sådant därförinnan. Undrar om mitt snack går bättre med kommunaljägaren om jag förklarar att jag företräder en Brf och att vi har privat och avskild mark att ställa en fälla på? Återstår att se om jag når framgång. /Christian
Publicerat Juni 18, 200916 yr Undrar om mitt snack går bättre med kommunaljägaren om jag förklarar att jag företräder en Brf och att vi har privat och avskild mark att ställa en fälla på?Återstår att se om jag når framgång. /Christian Kan funka,hade nog jag nappat på! /Micke
Publicerat Juni 18, 200916 yr Ja, får man en bra kontakt som man bedömer som seriös så är fälla ett gott alternativ.. Har åkt på några såna här grejer men har ofta en framkörningstid och då hinner rävarna dra därifrån.. Någon gång har jag dock lyckats. Säkerhetsproblemen löser jag genom att använda 22 lr och subsonic, man får genomskott på räv men kraften är starkt reducerad i kulan. Men genrellt sett så är dessa skabbrävar sällan något som väcker några större ambitioner då det just är så krångligt. Brukar ofta vara så att man svänger förbi adresserna lite nu och då när man är ute på andra grejer. Mvh!
Publicerat Juni 19, 200916 yr Jag har funderat lite och tänkte ställa frågan helt öppet, har hemmavid sett ett flertal gånger en som jag uppfattar det ungräv, helt klart en årsunge. Är det någon som utöver det uppenbara i frågan om storlek och barnsligt beteende vill kommentera hur man särskiljer på årsungar och vuxna rävar? Sist räven hemmavid har en mycket sliten päls, ryggsidan är hel men undertill på buken är den kort och "luggad" typ som det bara är underpäls kvar, svansen ser bra ut med undantag för cirka 10 cm som är närmast kroppen/svansroten som har klent med hår, dock inte hårlös. Är det naturligt att sommarpälsen är så kass på ungrävar eller skall jag anta att den är sjuk, igår kväll hade vi en mexikansk standoff, med 12 meter mellan oss stod vi båda, den satt iofs helt stilla i 2-3 minuter, hela tiden värderande den andre! Det är helt klart frågan om en sopsäcksräv i den betydelsen att den livnär sig på det vi inte ser till att ta hand om ordentligt. /Christian Det kanske är en samson-räv? Ser konstiga ut i pälsen men är inte sjuka. Medfödd avsaknad av täckhår, men underullen finns.
Publicerat Juni 20, 200916 yr Kan det inte vara en rävtik som har kull du sett? Dom brukar ju inte vara vackra under ynglingstid.
Publicerat Juni 20, 200916 yr Författare Vet-Johan, tänkte på samsons men den har ju hel päls på ryggsidan! Det känns inte som om det stämmer på den här räven. Håkan, det var min ursprungliga tanke men det är detta med att svansen saknar päls vid basen, det är klart att det kan vara en tik med valpar trots allt. /Christian
Publicerat Juni 21, 200916 yr Vet-Johan,tänkte på samsons men den har ju hel päls på ryggsidan! Det känns inte som om det stämmer på den här räven. Håkan, det var min ursprungliga tanke men det är detta med att svansen saknar päls vid basen, det är klart att det kan vara en tik med valpar trots allt. /Christian Ok! Men försök plåta den och dela med dig, vetja! :-)
Publicerat Juni 21, 200916 yr Författare Jupp så där ser den ut runt svansen, i övrigt är det magen som har kortast hårlag. /Christian
Publicerat Juni 21, 200916 yr Författare Ja det är nog som så, tråkigt men sant, vi har haft en del riktigt fula skabbisar här i Täby och då menar jag inte damerna på Tegelbruket /Christian
Publicerat Juni 22, 200916 yr Att säkert säga om en räv har skabb eller inte denna tid på året är inte lätt. För honor med ungar ser rätt skabbiga ut ,utan att för den delen ha skabb. Det säkraste sättet att avgöra om en räv har skabb eller inte är att kolla hur den rör sig eller beter sig. En räv som har skabb så får sjuka trampdynor och man kan då se på deras gång om den ser ut som om den skulle gå på något vasst. En räv som är frisk har alla sinnen på och rör sig kvickt och smidigt i motsats då till en som har skabb som verkar lojj och ouppmärksam.
Publicerat Juni 22, 200916 yr Att säkert säga om en räv har skabb eller inte denna tid på året är inte lätt. För honor med ungar ser rätt skabbiga ut ,utan att för den delen ha skabb.Det säkraste sättet att avgöra om en räv har skabb eller inte är att kolla hur den rör sig eller beter sig. En räv som har skabb så får sjuka trampdynor och man kan då se på deras gång om den ser ut som om den skulle gå på något vasst. En räv som är frisk har alla sinnen på och rör sig kvickt och smidigt i motsats då till en som har skabb som verkar lojj och ouppmärksam. Antingen så håller du koll på den och skjuter den innan den 1:a augusti om du tror att den har skabb, eller så skjuter du den den 1:a augusti och skickar den till SVA. Du kan lämna den hos mig i Lindholmen så tar jag med den till SVA... Deal? Det där med trampdynor är tveksamt - skabbkvalster påvisas normalt inte i tassar och trampdynor.
Publicerat Juni 23, 200916 yr Författare Jonas- "min" räv kommer inte att skjutas i varje fall inte av mig eller inne bland husen i Täby, det får andra göra som har tillåtelse. Jag har sökt kommunjägaren i Täby, han var inte nåbar just då. /Christian
Publicerat Juni 24, 200916 yr Jonas- "min" räv kommer inte att skjutas i varje fall inte av mig eller inne bland husen i Täby,det får andra göra som har tillåtelse. Jag har sökt kommunjägaren i Täby, han var inte nåbar just då. /Christian Ok! Missade det där med stadsplanerat område - förstår din försiktighet...
Publicerat Juli 7, 200916 yr jag har sett en konstig räv i en veckas tid nu på kvällarna,*mitt ibland hyreshus* mager ser typ ut som en vinthund. grå päls. är det en skabbis så tror jag att den stackarn lär självdö, kommunjägare existerar nog knappast här