Publicerat Juni 17, 200916 yr Har ett litet bekymmer med bågen som jag undrar om någon kan ge lite tips på ev lösning. Bågen är en Hoty ultra elite med cam1/2. Är så att nedre hjulet lutar (toppen av hjulet åt vänster i skjutriktningen) så att det bara precis tar i strängen vid strängstoppen. Finns det något sätt att justera med hjälp av kablarna/strängen eller är det lager, axel eller lemfel det beror på? Har i ärlighetens namn inte rivit bågen för att kolla om det är axeln eller lagren utan tänkte genom detta lilla inlägg få hjälp att spåra problemet innan jag river den i molekyler och kliar mig i huvudet. Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få då jag är tämligen grön på området. mvh/Fredrik
Publicerat Juni 17, 200916 yr Har ett litet bekymmer med bågen som jag undrar om någon kan ge lite tips på ev lösning.Bågen är en Hoty ultra elite med cam1/2. Är så att nedre hjulet lutar (toppen av hjulet åt vänster i skjutriktningen) så att det bara precis tar i strängen vid strängstoppen. Finns det något sätt att justera med hjälp av kablarna/strängen eller är det lager, axel eller lemfel det beror på? Har i ärlighetens namn inte rivit bågen för att kolla om det är axeln eller lagren utan tänkte genom detta lilla inlägg få hjälp att spåra problemet innan jag river den i molekyler och kliar mig i huvudet. Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få då jag är tämligen grön på området. mvh/Fredrik 99% säker på att bussningsr/lager/axel är skeva, hur ? ingen aning, har du tappat bågen, eller torr släppt ? Bara att ta fram bågpressen, strippa bort alla kablar och sträng, använd för tusan inte bågen nu, något kan brista och det kommer att göra förb ont kan jag lova!
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare Tack för svaret. Kommer inte att ifrågasätta hur du vet det. Räcker med att du med din erfarenhet tror.Litar på den känslan. Lite som jag befarade då men hoppet om att det gick att justera vill man inte släppa i första taget. Skall bara iväg och skjuta korren ikväll sedan blir det att hyvla in den i pressen. Sista omgången och det luktare seger. Går inte att strippa bågen då. Bågen är inte misshandlad vad jag vet. Är andra ägaren på den så hela historien har jag iofs inte. Dock är kammarna bytta (av förra ägaren)på den till lite större än orginal för att få lite mera draglängd. Kan hända att det är dags för lite nya bussningar/axel/brickor/lager eller vad det nu är som slits. Något förslag på vem som har dessa grejer på hyllan förresten. Är det någon som vet vilka brickor som skall vara och var runt kammarna de skall sitta. Har inte hittat något på nätet. Kan väl kanske hända att det inte är helt hundra där heller. Lika bra att fixa allt om man ändå börjar på tänkte jag. Tack återigen för svaret. /Fredrik
Publicerat Juni 17, 200916 yr Tack för svaret. Kommer inte att ifrågasätta hur du vet det. Räcker med att du med din erfarenhet tror.Litar på den känslan.Lite som jag befarade då men hoppet om att det gick att justera vill man inte släppa i första taget. Skall bara iväg och skjuta korren ikväll sedan blir det att hyvla in den i pressen. Sista omgången och det luktare seger. Går inte att strippa bågen då. Bågen är inte misshandlad vad jag vet. Är andra ägaren på den så hela historien har jag iofs inte. Dock är kammarna bytta (av förra ägaren)på den till lite större än orginal för att få lite mera draglängd. Kan hända att det är dags för lite nya bussningar/axel/brickor/lager eller vad det nu är som slits. Något förslag på vem som har dessa grejer på hyllan förresten. Är det någon som vet vilka brickor som skall vara och var runt kammarna de skall sitta. Har inte hittat något på nätet. Kan väl kanske hända att det inte är helt hundra där heller. Lika bra att fixa allt om man ändå börjar på tänkte jag. Tack återigen för svaret. /Fredrik Fredrik Det hör nog till ovanligheten detta, men att dömma av din beskrivning och mekaniken kan det inte vara något annat, enda sättet att ta reda på vad som gått galet, måste du ta i sär allt. Att själva hjulet skulle vara krokit har jag svårt att tro, så axel/lager är det som kvarstår. Att skjuta med den nu är inte bra,, ett eller 10 skott spelar ingen roll, det är både farligt och kan bli kostsamt
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare FredrikDet hör nog till ovanligheten detta, men att dömma av din beskrivning och mekaniken kan det inte vara något annat, enda sättet att ta reda på vad som gått galet, måste du ta i sär allt. Att själva hjulet skulle vara krokit har jag svårt att tro, så axel/lager är det som kvarstår. Att skjuta med den nu är inte bra,, ett eller 10 skott spelar ingen roll, det är både farligt och kan bli kostsamt Tack igen Roger. Vet inte om det verkar vara så himla ovanligt. Har letat runt på diverse olika bågforum utrikes och tydligen har vissa problem med detta på en del hoyt men även andra bågar. Det jag inte fått riktigt klart för mig är om det i viss mån går att justera eller om det skall vara helt självcentrerande oberoende av trimning. De allra flesta säger liksom dig att något är galet, mestadels lagren medan vissa hävdar att det går att justera något med strängen/kablarna. Vissa skiftar lemmarna med jämna mellanrum och andra schimsar i leminfästningen. Det sistnämnda tycker jag rent spontant låter som dom är ute på fel väg. Lite alvedonbehandling typ. Är dock lite för novis för att kunna värdera sanningshaltten i allas påståenden.Det som är lite underligt är att jag kablade av bågen för några veckor sedan och snurrade då kammarna. Vid det tillfället var de väldigt "centrerade" och det syntes inga tecken på att de skulle snurra ojämnt vid obelastat tillstånd. Tycker dock att vinkeln varierar lite beroende på hur jag har trimmat tajmingen på kammarna. Har dock aldrig gått djupare in på detta men som bågen är trimmad nu så tycker jag det lutar lita väl mycket. Strängen syns nog knappt ca 0,5mm utanför stoppen så att säga. Skulle vilja haft in den kanske 2mm eller nåt. Skall dock följa ditt råd och riva ner den innan jag skjuter mera. Hoppas något är krökt eller i dåligt skick annars går jag bet. mvh/Fredrik
Publicerat Juni 17, 200916 yr Något förslag på vem som har dessa grejer på hyllan förresten. Anders... http://www.scandinavianbowhunting.com
Publicerat Juni 18, 200916 yr Tack igen Roger. Vet inte om det verkar vara så himla ovanligt. Har letat runt på diverse olika bågforum utrikes och tydligen har vissa problem med detta på en del hoyt men även andra bågar. Det jag inte fått riktigt klart för mig är om det i viss mån går att justera eller om det skall vara helt självcentrerande oberoende av trimning. De allra flesta säger liksom dig att något är galet, mestadels lagren medan vissa hävdar att det går att justera något med strängen/kablarna. Vissa skiftar lemmarna med jämna mellanrum och andra schimsar i leminfästningen. Det sistnämnda tycker jag rent spontant låter som dom är ute på fel väg. Lite alvedonbehandling typ. Är dock lite för novis för att kunna värdera sanningshaltten i allas påståenden.Det som är lite underligt är att jag kablade av bågen för några veckor sedan och snurrade då kammarna. Vid det tillfället var de väldigt "centrerade" och det syntes inga tecken på att de skulle snurra ojämnt vid obelastat tillstånd.Tycker dock att vinkeln varierar lite beroende på hur jag har trimmat tajmingen på kammarna. Har dock aldrig gått djupare in på detta men som bågen är trimmad nu så tycker jag det lutar lita väl mycket. Strängen syns nog knappt ca 0,5mm utanför stoppen så att säga. Skulle vilja haft in den kanske 2mm eller nåt. Skall dock följa ditt råd och riva ner den innan jag skjuter mera. Hoppas något är krökt eller i dåligt skick annars går jag bet. mvh/Fredrik Hej Nej på alla Hoytar jag ägt samt i manualerna finns inget som visar att du kan justera detta, andra faktorer kan vara att lemmbultarna skulle vara olika hårt/löst dragna, eller att kablarna skulle dra snett på något sätt, detta finner jag föga troligt, utan det låter som en bussning/lager är defekt eller felmonterad något åt det hållet, men kontakta Tex Anders på Scand bowhunting så får du hjälp av en auktoriserad Hoyt försäljare.
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare HejNej på alla Hoytar jag ägt samt i manualerna finns inget som visar att du kan justera detta, andra faktorer kan vara att lemmbultarna skulle vara olika hårt/löst dragna, eller att kablarna skulle dra snett på något sätt, detta finner jag föga troligt, utan det låter som en bussning/lager är defekt eller felmonterad något åt det hållet, men kontakta Tex Anders på Scand bowhunting så får du hjälp av en auktoriserad Hoyt försäljare. Skall riva ner bågen ikväll så får jag se hur det ser ut. Förhoppningsvis så hittar jag något som felar. Tack så länge för all hjälp. Kan hända att jag återkommer i ärendet. Myrphy har väl vad jag vet inte lagt av med sina fasoner ännu. //Fredrik
Publicerat Juni 25, 200916 yr Författare Kommer med lite uppdatering i ämnet om lutande hjulet i Bollnäs. Har nu strippat bågen och provat justera det mesta. Flyttat lemmar(på bågen avses), lemminfästningar, tvinnat cablar och sträng mm. Har undersökt axel och brickor och försökt känna på lagren i hjulet. Finner inget fel men tendensen kvarstår. Det enda som kan vara knasigt är lagren vilka kanske är lite svåra att upptäcka fel på. Det som dock har stor inverkan är om kabelföraren är inkopplad eller ej. Hakar jag loss kablarna så är allt perfekt men så fort jag hakar i kablarna då blir det lutning på hjulet vid uppdrag. Har justerat kabelföraren så fjädrna precis har frigång nu och det är bättre men ställer jag det mera åt sidan så lite tjockare pilar med större fjädrar skall ta sig förbi då är det nog kört igen. Skall ringa Anders imorgon få se om han har lösningen på gåtan. Kanske allt är som det skall trots allt??
Publicerat Juni 25, 200916 yr Kommer med lite uppdatering i ämnet om lutande hjulet i Bollnäs.Har nu strippat bågen och provat justera det mesta. Flyttat lemmar(på bågen avses), lemminfästningar, tvinnat cablar och sträng mm. Har undersökt axel och brickor och försökt känna på lagren i hjulet. Finner inget fel men tendensen kvarstår. Det enda som kan vara knasigt är lagren vilka kanske är lite svåra att upptäcka fel på. Det som dock har stor inverkan är om kabelföraren är inkopplad eller ej. Hakar jag loss kablarna så är allt perfekt men så fort jag hakar i kablarna då blir det lutning på hjulet vid uppdrag. Har justerat kabelföraren så fjädrna precis har frigång nu och det är bättre men ställer jag det mera åt sidan så lite tjockare pilar med större fjädrar skall ta sig förbi då är det nog kört igen. Skall ringa Anders imorgon få se om han har lösningen på gåtan. Kanske allt är som det skall trots allt?? Hmm märkligt, då låter det som hela lemmen lutar, inte bara hjulet
Publicerat Juni 26, 200916 yr Författare Hmm märkligt, då låter det som hela lemmen lutar, inte bara hjulet Det som jag tror händer är att lemmarna böjer/vrider sig olika då belastningen blir ojämn på hjulet beroende på spänningen i kablarna kontra strängen. Hur som helst så spelar det istort sett ingen roll hur jag vrider kablarna och strängen utan det enda som påverkar är spänningen på kablarna i sidled från kabelföraren. Mindre späning=mindre lutning. Ingen kablar i kabelföraren=ingen lutning. Har googlat som en besatt på olika forum men har ännu inte hittat den förlösande punkten. Är så svårt att hitta någon substans i vad alla tycker och tror men enligt ett par personer som verkar ha lite kläm på det hela och tydligen har bra kontakter på hoyt så är de designade för att klara viss kamlutning och detta är helt normalt. Har tittat lite på hoytarna i klubben och den gemensamma nämnaren är storleken på kammen. Stora kammar stor lutning, liten kam mindre lutning. Dessvärre så är mina kammar stora Inte lätta att vandra i denna djungel utan specialkunskap. Jag skall som sagt var ringa Anders och höra vad han tror. Återkommer. Skam den som ger sig.
Publicerat Juli 6, 200916 yr Har ett litet bekymmer med bågen som jag undrar om någon kan ge lite tips på ev lösning.Bågen är en Hoty ultra elite med cam1/2. Är så att nedre hjulet lutar (toppen av hjulet åt vänster i skjutriktningen) så att det bara precis tar i strängen vid strängstoppen. Finns det något sätt att justera med hjälp av kablarna/strängen eller är det lager, axel eller lemfel det beror på? Har i ärlighetens namn inte rivit bågen för att kolla om det är axeln eller lagren utan tänkte genom detta lilla inlägg få hjälp att spåra problemet innan jag river den i molekyler och kliar mig i huvudet. Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få då jag är tämligen grön på området. mvh/Fredrik Jag upptäckete efter en stund att mitt topphjul stod snett. En kompis konstaterade efter att ha plockat isär min båge att ena kabeländan var tvinnad sju var mer än den andra. Som tur var hade axel och bussningar klarat sig.