Publicerat Juni 17, 200916 yr Idag blev jag uppringd av en vän som tillfälligt har tagit hand om en eng springer spaniel, som lämnats in för avlivning för att familjen som hade den inte kunde ta hand om den. Veterinären ville inte avliva den utan försöker nu omplacera den, den är fullt frisk (fysiskt i alla fall) och bara 1 1/2 år gammal. Jag har två hundar sedan innan (labbar), Jag sade att ifall de inte hittar någon som kan ta hand om den så ska jag fundera på det. Men till min fråga, skulle man kunna göra en jakthund av den? Den har ingen som helst jaktträning och jag vet inte ens om den har jaktsinne då den varit familjehund. Få den att stöta under bössan tror jag är ganska uteslutet då den inte uppfostrats från början (stadga etc), men däremot använda den som stöthund i mindre såtar på rådjur, dov och ev gris. Vad tror ni om det, skulle det fungera eller?
Publicerat Juni 17, 200916 yr Oj, så trist att folk väljer avlivning när hunden är sådär ung. Bra att vetten reagerade...
Publicerat Juni 17, 200916 yr Bättre okörd än felkörd, så pass ung så är det värt att försöka, annars tullen, polisen för prepsök
Publicerat Juni 17, 200916 yr alltid värt ett försök om inte annat så duger den väll att spåra med, men so mstöt hund på rå mm tror jag att den skulle klara av
Publicerat Juni 17, 200916 yr Helt givet så ska du testa om du får möjligheten.. De är lite slaskhundar dessa, en av de jyckar jag skjutit flest rådjur för är en klassisk engelsk springer med låååånga hängande öron och hela kittet. Störtskön jycke utan tvekan och drev med gudomligt skall Mvh!
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare Nu verkar det ändå som att den ska få ett bra hem (icke jägare dock), så det fick ett lyckligt slut. Var till en början väldigt skeptisk till att skaffa en hund som inte är jaktstam, men nu börjar man ångra sig lite
Publicerat Juni 18, 200916 yr Nå, det kommer fler chanser. Men ofta är sånahär lägen perfekta att övertala frun med ^^ o såna lägen kommer ju inte så ofta precis.