Publicerat Juni 17, 200916 yr Ikväll smällde det, runt halv 9 tiden. Var ute med min jägarexamens ledare, en gammal gubbe som är sjukt skön. I vilket fall så satt vi även ute de 2 tidgare dagarna också och spanade och tills idag hade vi sett 2 st som var skjutbara. Samma grupp vildsvin var ute alla 3 dagarna i rad så troligen var de lagom inkörda på det området. Vi såg som mest 8 svarta och massa småkultingar samtidigt på samma pass så grisar har vi så det räcker. Just den här gruppen har varit ute väldigt tidigt många dagar runt kl 8 varje dag nästan. Den som jag sköt var en gylta som låg 15m från skottplatsen, vägde väll ca 50-60kg levande vikt, den var något brun i pälsen så det var en klar avskjutningsgris Sköt den på ca 110 m. Det var skönt att den låg så kort från skottplatsen med tanke på att det var den första och det gav mycket förtroende till min 6.5a som jag fick ett klart genomslag med. Det blev ingen större köttförstöring tyvärr så kom det lite splitter och hade sönder ena filén men det kan jag leva med Kul dag i tornet och ett lyckligt slut. Bifogar bilder på grisen och i slakthuset.
Publicerat Juni 17, 200916 yr Gratulerar får man säga! Hoppas själv på ett liknande scenario så snart som möjligt! MvH Patrik
Publicerat Juni 18, 200916 yr Grattis till grisen. Blev lite nyfiken på slaktrummet, är det erat slakt rum? Det ser ut att vara väl i ordning /Lasse
Publicerat Juni 18, 200916 yr Grattis och snyggt skjutet! Sen måste jag fråga, vad hade du för ammunition till 6,5:an?
Publicerat Juni 18, 200916 yr Grattis, man lyfter på hatten och nickar lite. Mycket fina lokaler. /Christian
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare Tack allihopa Slakthuset är vårat min farbror har det ganska bra ställt och är jaktgalen så han bestämde sig för att investera i det. Gubben är iförsig inte jätte gammal men han e vilket fall mycket äldre än mig Till 6.5an använder jag lapua mega har funkat bra på de 3 djuren jag skjutit med den ammunitionen
Publicerat Juni 18, 200916 yr Bra val av ammo och stort grattis till nassen. Trots att de flesta marker runt omkring fått gris har jag fortfarande aldrig sett någon. Bra start på ett långt jägarliv
Publicerat Juni 18, 200916 yr Grattis och bra jobbat!En liten fin knäpp på näsan åt alla 6,5belackare
Publicerat Juni 18, 200916 yr Grattis igen och tack för svaret! Lapua mega det är registrerat och noterat. Ska testa den kulan i min 6,5:a när nu licensen behagar dyka upp! 6,5x55 är en bra kalliber det har jag alltid hävdat, kanske eftersom jag mer eller mindre är uppväxt med den kalibern!
Publicerat Juni 18, 200916 yr Grattis igen och tack för svaret! Lapua mega det är registrerat och noterat. Ska testa den kulan i min 6,5:a när nu licensen behagar dyka upp! 6,5x55 är en bra kalliber det har jag alltid hävdat, kanske eftersom jag mer eller mindre är uppväxt med den kalibern! 6,5an är en bra kaliber för åteljakten, om nu bara den som håller i bössan är en duktig skytt. Själv skjuter jag med 30-06 , men det händer att även min 6,5a följer med under drevjakter tack vare kikaren och en bra precision i bössan. Ett nyförvärv i form av en omgjord gammal Husqvarna 16-40 i 30-06 och ett Nikonkikarsikte, gör att denna bössan blir min nya följeslagare under höstens jakt.