Publicerat Juni 18, 200916 yr Planerar för en fantastisk rävjaktssäsong i vinter och tänkte kolla efter om någon har tips på var man kan få rävskinn beredda. Att sälja dem till uppköpare (om det nu inte är alltför naivt att tro att någon skulle vilja köpa svenska rävskinn) kan också vara intressant. Så.... någon som har några tips?
Publicerat Juni 18, 200916 yr Jag har skickat mina till Tranås men nu har jag fått kalla fötter då dom har förstört 2 fina mårdskinn för mig samt en mycket vacker stor hanräv som jag sköt för några vintrar sen och där dom skurit av tassarna och klorna på skinnet.
Publicerat Juni 19, 200916 yr Jag har skickat mina till Tranås men nu har jag fått kalla fötter då dom har förstört 2 fina mårdskinn för mig samt en mycket vacker stor hanräv som jag sköt för några vintrar sen och där dom skurit av tassarna och klorna på skinnet. Jag har etablerat en kontakt i Finland. Vi har precis nu ett lodjursskinn och bäver på beredning där. Kan återkomma med mer info om kvalité och priser när skinnen är hemma igen. Vi använde en annan tidigare. Men den gumman har slutat i år. Hon gjorde dock förstklassigt arbete och hade humana priser. Hur detta nya ställe funkar vet jag inte än. Men skinnen är där och jag väntar på slutresultatet.
Publicerat Juni 19, 200916 yr där dom skurit av tassarna och klorna på skinnet. Var tassarna helt utflådda till klorna? och ordentligt insaltade skinn? Om inte så hade de nog surnat skulle jag tro.. Vi har skickat till tranås och bara fått bra resultat tillbaka
Publicerat Juni 19, 200916 yr när jag har skjutit en räv så brukar ajg skicka upp dom hela till en vän i vikmanshyttan som brukar göra iårdning dom sen skicka dom på beredning för en human summa och med gott resultat
Publicerat Juni 20, 200916 yr Författare Så tranås bereder rävskinn? Skulle vara intressant att få veta vad ni har fått betala där... JS: grattis till lodjuret, hoppas att de gör ett bra jobb - ser fram emot att få höra om resultatet!
Publicerat Juni 20, 200916 yr Så tranås bereder rävskinn? Skulle vara intressant att få veta vad ni har fått betala där... JS: grattis till lodjuret, hoppas att de gör ett bra jobb - ser fram emot att få höra om resultatet! Sist jag skickade dit tror jag de tog 450 + Moms.
Publicerat Juni 20, 200916 yr Planerar för en fantastisk rävjaktssäsong i vinter och tänkte kolla efter om någon har tips på var man kan få rävskinn beredda. Att sälja dem till uppköpare (om det nu inte är alltför naivt att tro att någon skulle vilja köpa svenska rävskinn) kan också vara intressant. Så.... någon som har några tips? Får man fråga hur många rävar för dig är en fantastisk jaktsäsång ? Om du inte vill bereda alla skinnen så skrapa/ tana och frys in dem och sälj dem senare till nån skinnhandlare. Ska du skjuta med hagel eller kula ? Mvh..
Publicerat Juni 20, 200916 yr Prova att kontakta Magnus Jansson utanför Arboga. Han har bland annat gjort en del åt Kungen. http://www.mjkonservator.se/ //Erik
Publicerat Juni 20, 200916 yr Författare @vakjägaren: 450 kr, det var inte billigt - det ska vara bra fina rävar som blir så påkostade - skinnhandlaren låter lockande, undra om vi har några sådana i Stockholmstrakten? Fantastisk säsong... det beror nog på hur mycket jag kommer ut. Jag har fått tillgång till en (för Stockholmstrakten) stor mark med (enligt ägaren) gott om räv, så förhoppningsvis är det mig det hänger på. Tänkte i första hand skjuta med kula på lock och vak/åtel. @Jacce: Tack för tipset, ska följa upp det!
Publicerat Juni 21, 200916 yr Har också lämnat in till Tranås. Har fått tillbaka skinn i blandat skick. En del har varit i jättefina medans andra har varit i sämre skick . Länge sen jag lämnade ngr så hur det funkar nu vet jag inte.
Publicerat Juni 21, 200916 yr @vakjägaren: 450 kr, det var inte billigt - det ska vara bra fina rävar som blir så påkostade - skinnhandlaren låter lockande, undra om vi har några sådana i Stockholmstrakten?Fantastisk säsong... det beror nog på hur mycket jag kommer ut. Jag har fått tillgång till en (för Stockholmstrakten) stor mark med (enligt ägaren) gott om räv, så förhoppningsvis är det mig det hänger på. Tänkte i första hand skjuta med kula på lock och vak/åtel. Jag är inte hundra på priset bara en summa jag vill minnas. Kanske har kvar nått kvitto nånstans. Starta gärna en dagbok här på forumet och låt oss andra få ta del av dina fram/motgångar inom jakten samt byggande av rävåtel och vakkojor. Jag med flera här på forumet har nämligen vakjakt på räv som ett av de största jakt intressena. Mvh..
Publicerat Juni 21, 200916 yr Författare Jag är inte hundra på priset bara en summa jag vill minnas. Kanske har kvar nått kvitto nånstans.Starta gärna en dagbok här på forumet och låt oss andra få ta del av dina fram/motgångar inom jakten samt byggande av rävåtel och vakkojor. Jag med flera här på forumet har nämligen vakjakt på räv som ett av de största jakt intressena. Mvh.. Kul idé med dagbok! Jag är purung här på forumet - finns det något verktyg för dagbok eller skapar man en ny tråd i forumet? Några andra som har dagbok man kan läsa för tips om förberedelser och jakt?
Publicerat Juli 25, 200916 yr Hello Är också ganska ny på forumet men tycker det är kul med diskussioner. Lyckades skjuta en bäver i våras som jag skickade upp till Viddernas hus utanför Jokkmokk, adress: http://www.viddernashus.se/default.asp?ID=...mp;menu_item=67 eller sök på Viddernas hus. 490 spänn med frakt tillbaka, kanske dyrt men det var det första skinn jag berett faktiskt. Plexus
Publicerat Juli 28, 200916 yr Författare HelloÄr också ganska ny på forumet men tycker det är kul med diskussioner. Lyckades skjuta en bäver i våras som jag skickade upp till Viddernas hus utanför Jokkmokk, adress: http://www.viddernashus.se/default.asp?ID=...mp;menu_item=67 eller sök på Viddernas hus. 490 spänn med frakt tillbaka, kanske dyrt men det var det första skinn jag berett faktiskt. Plexus Jag tycker nog att det kanske är i överkant - har hittat finländska firmor som bereder räv för €25... det kanske är dit man ska vända sig eftersom de ju har en ganska överlägsen volym på just räv. Annat vilt är jag osäker på. Någon som hört något annat? Hur blev skinnet förresten?
Publicerat September 1, 200916 yr Jag tycker nog att det kanske är i överkant - har hittat finländska firmor som bereder räv för €25... det kanske är dit man ska vända sig eftersom de ju har en ganska överlägsen volym på just räv. Annat vilt är jag osäker på. Någon som hört något annat?Hur blev skinnet förresten? Jodå, lite stelt men helt okey, har en syster som syr en del i fårskinn så kanske blir det en mössa Du har ingen adress till dina finska vänner? Skjuter en del kaniner som kanske skulle gå att göra något med.... Kaninmössa?