Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa harmiddagen ?

Featured Replies

Publicerat

Nå vad har ni för hemligheter, jag har två harar liggande. Har ni något udda eller supergott recept ? Middag för 4

• 6 months later...
Publicerat

Prova Ginflamberad harfilé:

Putsa ytterfiléerna och gnid in dem med en blandning av krossade enbär och grovmalen svartpeppar.

Bryn dem runt om i rikligt med smör och efterstek några minuter så de fortfarande är rosaröda inuti.

Salta och häll på en knapp dl gin. Tänd på (men håll undan luggen och undvik fläkten! ;)). Släck elden med ett lock och lägg undan filéerna i folie tills vidare.

Smält ner ca 100 g Philadelphiaost i det som är kvar av ginen och häll på några dl grädde. Smaka av med soya och salt/peppar.

Häll i ev köttsaft som hamnat i folien och koka ihop såsen.

Filéerna kan man antingen servera i stora bitar (som man stekt dem) eller skära i skivor och lägga ner i såsen. Beror lite på vad man serverar till.

Personligen föredrar jag större köttbitar och en vitlöksdoftande potatisgratäng, men barnen brukar beställa denna rätten och då ska det vara skivat kött och klyftpotatis.

Funkar utmärkt även med t ex rådjurs filé (ytter & inner) eller hjortfilé.

Publicerat

Balo recept lätt kanontrevligt så jag puttar oxå in ett festligt sätt att ta tillvara på haren.

Skär bort ytterfilérna, lägg åt sidan

Skär bort allt annat kött i mindre bitar

Mal hälften fint (två ggr genom kvarnen)

och spara hälften till confit

Blanda det malda köttet med en skvätt cognac, örter salt och peppar

Lägg nu ena ytterfilen på en bit gladpack (hellre för stor än tvärtom), "bred" ut det malda köttet på filén och lägg

sedan den andra ovanpå.

Vik över gladpacken, nyp åt med tumme och pekfinger och rulla sedan paketet mot bänkskivan.

Paketet kommer nu bli en kompakt "korv".

Knyt ihop gladpackändarna och rulla in pakatet på samma sätt fast i folie...

Confit:

Fina bitar av hare som fräses länge i ankfett...avsluta med en näve finhackad scharlottenlök

Lägg i paketet i skudande vatten cirka 5 minuter, plocka upp, vila nån minut, strippa filen!

Nu har du en "harkorv" som ser lite blek ut så stek den runtom i stekpannan, skär upp den "snett", serverar med valfri sås alt bara confit och njut...

Smaklig spis...

Publicerat

Hylsan, var får du tag i ankfett?

Själv använder jag det till mina torrflugor, men då kostar en minimal burk en hel förmögenhet i fiskebutiken... ;)

Publicerat

Jag beställer det via jobbet och våra leverantörer där...

Vet att det kan vara svårt att få tag på men det är värt slanten och besväret  :P

• 4 months later...
Publicerat

Arggg, jag har två fina harar hängande som jag måste fixa till i helgen men måste krypa till korset och erkänna att jag aldrig flått hare själv tidigare (shame shame). Någon som kan tipsa om ett praktiskt sätt att flå hare (som är ganska stelfrusna) på?

Mvh

Bengt

Publicerat
Arggg, jag har två fina harar hängande som jag måste fixa till i helgen men måste krypa till korset och erkänna att jag aldrig flått hare själv tidigare (shame shame). Någon som kan tipsa om ett praktiskt sätt att flå hare (som är ganska stelfrusna) på?

Mvh

Bengt

det lättaste och snabbaste är att efter att haren är passad lägga ett snitt rakt över rygen sen dra av skiten mot fram respektive bakbenen..efter några harar så går detta mycket snabbt..

Publicerat

Tack för tipset, Linus. Ska testa occh återkommer med resultat :)

BAW

Publicerat
Tack för tipset, Linus. Ska testa occh återkommer med resultat :)

BAW

man sparar både tid och onödigt mycket skärande med kniven med detta sätt...