Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Martin Firecat pro 2009

Featured Replies

Publicerat

Sådär! Nu har man testat eldkatten lite.

Följande siffror har jag fått fram.

Dragvikt: Ställbar mellan 55- 70 pound

Draglängd: 28,5 tum

Pil: Trophy ridge crush 300 (Världens bästa pil!)

Vikt: 424,8 grains eller 27,51 gram

Spets; 100 grains fältspets

Hastighet: 277 fot/sekund eller 84.42 meter/sekund

Anslagsenergi: 98 joule

Med en Trophy ridge crush 350 (Fortfarande världens bästa pil) på 26.06 gram eller 402 grains blev farten 286 f/sek eller

87,17 m/sek.

Anslagsenergi: 99 joule

Har ännu inte testat med en 25 grams pil (Vilket är den lättaste som jag kan tänka mig som jaktpil).

25 gram är ju den nedersta gränsen för att jaga på Åland

Testade även att ta av min Scorpyon venom peepsight från strängen.

Peepen väger 6,24 gram och den ökade hastigheten på 300 skaftet från 277 till 281 f/sekund.

Skillnaden var så liten att jag inte ens överväger att vara utan den. Venom peepen ger en så fin siktbild jämnfört med t.ex shurz-a-peep som delar kardelerna i 3 eller 4 olika knippen. Dessutom får du ett hål som ser lite ovalt ut med shurz-a-peep.

Det är ju alltid roligt att testa hastigheter och joulemängder. men på riktig jakt har detta ingen större betydelse.

Jag blåser rätt igenom både älg och björn och de flesta afrikanska vilt (Utom tjockhudingar).

Pilen kan ju inte mer än gå igenom viltet och har därmed gjort vad den kan göra. Sen om du får hämta pilen 10 eller 20 meter bakom djuret spelar mindre roll.

Inte bryr sig djuret heller om ifall pilen kommer med 250 eller 300 fot/sekund. Den dör oavsett.

Det man ska prioritera är förmågan att träffa det man siktar på. Allt annat är egentligen ointressant.

Publicerat

Kul att du är nöjd med nya bågen JS! Den verkar ju stabil, eller är det du som är det? :rolleyes: Såg någon bild på en serie du sköt och den ser ju ut på det viset att hålla måttet ;)

Publicerat
  • Författare
Kul att du är nöjd med nya bågen JS! Den verkar ju stabil, eller är det du som är det? :rolleyes: Såg någon bild på en serie du sköt och den ser ju ut på det viset att hålla måttet ;)

Jag uppfattar mig själv som ganska stabil oavsett vilken båge jag väljer att skjuta. Hittills har jag skjutit bra med alla bågar jag ägt, förutom XI velocity som jag aldrig fick nån ordning på. Den hade så vassa kammar att den gick ur synk konstant.

Slet någe fruktansvärt på både sträng och kablar.

Vann min första tävling 1989 med en båge som jag gett 900 kronor för. Spöade skyttar med betydligt dyrare grejor.

Man kan inte köpa sig till precision. Man måste öva.

Efter helgen ska jag ge mig ut och skjuta in min Tru glo range rover sikte (Rekommenderas) med 1 justerbar pinne, på så långt håll som siktskalan räcker till (90 meter?). Men först ska jag trimma in den noga. Jag skjuter barskaft och jaktspetsar och ser hur de grupperar med fältspets på lite längre håll.

Sen trimmar jag rubbet på 70-90 meter. Då ser man direkt om man har ordning på intrimningen. Minsta lilla avsteg straffar sig på så lååååånga håll.

Publicerat
  • Författare

Midsommardagen till ära tog jag ut Firecaten för att skjuta lite mellan regnskurarna.

Avstånd 20 meter och hyfsade träffar på en vanlig 40 cm 3-spot tavla.

Frugan fotade mig genom att sitta på altanen 10 meter bort och lyckades fånga 3 pilar i flykten.

Märk även min otroligt koncentrerade min vid avfyringen. Förmodligen det som gör att man träffar så bra.

Det gick åt ett antal pilar för att man skulle lyckas få med dom i flykten. Pilen är snabbare än kameran ;)

post-1478-1245493274_thumb.jpg

post-1478-1245493283_thumb.jpg

post-1478-1245493290_thumb.jpg

post-1478-1245493299_thumb.jpg

Publicerat

mister bister...

Taskig spridning :lol:

/S

Publicerat
mister bister...

Taskig spridning :lol:

/S

haha ! precis min tanke. allvarliga saker detta JS!

Duktig fru du har som lyckades med det där. Inte ofta man ser pilrackare i flykt på bild!

Fint skjutet också.

Kan du rekommendera din peep? Är det dendär Venom du har? funderar på att sätta peep i strängen igen för att få ett säkrare skytte.

Publicerat

Den är ju så långsam att man kan klappa pilen i flykten :D

Publicerat
  • Författare
Den är ju så långsam att man kan klappa pilen i flykten :D

Du får testa att klappa pilarna när vi ses! <_<

Publicerat
  • Författare
haha ! precis min tanke. allvarliga saker detta JS!

Duktig fru du har som lyckades med det där. Inte ofta man ser pilrackare i flykt på bild!

Fint skjutet också.

Kan du rekommendera din peep? Är det dendär Venom du har? funderar på att sätta peep i strängen igen för att få ett säkrare skytte.

Hon fick visserligen ta runt 30 bilder för att lyckas fånga 3 pilar i luften på bild. Sen har hon en ruskigt snabb och dyr kamera.

Jag har alltid förespråkat peepsight och kommer förmodligen alltid att göra det. Det ger ökad precision. Speciellt när du skjuter i konstiga lägen. Det finns ingen chans att fuska med ankringen om du har en peep monterad på strängen. Med munmärke går det att variera lite.

Venom peepen gillar jag för att den låter dig se bättre i skymning. Jämnfört med en svart peep så har du lättare att sikta med denna i skymning. Alla peep-sights stjäl ljus i viss mån. Men jag tycker att det inte är nåt större bekymmer.

Jag använde peep vid rent siluettskytte i afrika och det funkade bra. Man såg vårtsvinen som en svart siluett mot den ljusa sanden och det var inga problem trots peep.

Japp, det är venom peepen på bilden.

Den väger 6.24 gram och stjäl endast 4 fot/sekund av hastigheten på min båge. Klart acceptabelt!

Publicerat
  • Författare
mister bister...

Taskig spridning ;)

/S

Jag är en aning burdus också. Inte bara bister!

Ja, spridningen är verkligen taskig! Kunde ha fått vara lite in på det röda området. Nu var det ju bara gult! :D

Publicerat
Hon fick visserligen ta runt 30 bilder för att lyckas fånga 3 pilar i luften på bild. Sen har hon en ruskigt snabb och dyr kamera.

Jag har alltid förespråkat peepsight och kommer förmodligen alltid att göra det. Det ger ökad precision. Speciellt när du skjuter i konstiga lägen. Det finns ingen chans att fuska med ankringen om du har en peep monterad på strängen. Med munmärke går det att variera lite.

Venom peepen gillar jag för att den låter dig se bättre i skymning. Jämnfört med en svart peep så har du lättare att sikta med denna i skymning. Alla peep-sights stjäl ljus i viss mån. Men jag tycker att det inte är nåt större bekymmer.

Jag använde peep vid rent siluettskytte i afrika och det funkade bra. Man såg vårtsvinen som en svart siluett mot den ljusa sanden och det var inga problem trots peep.

Japp, det är venom peepen på bilden.

Den väger 6.24 gram och stjäl endast 4 fot/sekund av hastigheten på min båge. Klart acceptabelt!

Okej. Just nu har jag ingenting att ha som riktpunkt förutom strängen som helhet samt sikte. Ingen kisser eller peep. Vilket medför att dom bra dagarna skjuter jag ju jämnt o fint.. Dom normala dagarna skjuter jag åt helvete. O byter jag klädesplagg osv är det känsligt. så jag tror jag ska lägga venompipen på mina bågar faktiskt. Tycker dom stjäl lite mycket fart bara. ;( :D

Publicerat
  • Författare
Okej. Just nu har jag ingenting att ha som riktpunkt förutom strängen som helhet samt sikte. Ingen kisser eller peep. Vilket medför att dom bra dagarna skjuter jag ju jämnt o fint.. Dom normala dagarna skjuter jag åt helvete. O byter jag klädesplagg osv är det känsligt. så jag tror jag ska lägga venompipen på mina bågar faktiskt. Tycker dom stjäl lite mycket fart bara. ;( :D

Den skytt är inte född som kan dra nytta av +-4 fot/sekund. Faktum är att skillnaden mellan 230 till 270 är enorm. Från 270-300 är det inte alls lika mycket påverkan på dina siktpinnars inställning. Knepigt, men så har jag upplevt det.

Publicerat
Den skytt är inte född som kan dra nytta av +-4 fot/sekund. Faktum är att skillnaden mellan 230 till 270 är enorm. Från 270-300 är det inte alls lika mycket påverkan på dina siktpinnars inställning. Knepigt, men så har jag upplevt det.

kan nog stämma det du säger. Därefter 270 verkar allt gå lika rakt faktiskt! Har upplevt det på samma sätt. Men jag är ju hastighetsidiot. Fast jag vill ju även träffa det jag skjuter på, vilket jag tror kan underlätta om man har viliga siktesanordningar. Det blir TruGlo rödpunkt o Venompeep på nya kobran tror jag.

Publicerat

Har du inte flera bilder på dig o din båge när du skjuter? Kanske en liten filmsnutt ?

Publicerat
  • Författare
Har du inte flera bilder på dig o din båge när du skjuter? Kanske en liten filmsnutt ?

Ska kolla om man inte kan ta en filmsnutt och lägga ut på nåt sätt. Är inte så driven på den punkten. Kan fixa lite fler bilder framöver.

Publicerat
  • Författare
Ska kolla om man inte kan ta en filmsnutt och lägga ut på nåt sätt. Är inte så driven på den punkten. Kan fixa lite fler bilder framöver.

Har idag mekat lite med firecaten och kan rapportera följande.

Bytte mittlinding på bågen. Den gamla mittlindingen gick från strängstopparen och över rollguarden. Den var väldigt lång med andra ord. Fabriksgjord i maskin förmodar jag. Nu har jag två separata lindningar. En kort för strängstopparen och en kort precis där nockläget är. Jag tog även bort den ena av mässingsnocklägena och sparade hela 1 gram i vikt.

Jag vägde materialet på min krutvåg.

Sen gick jag ut och provsköt bågen genom kronografen och till min förvåning hade farten gått upp från 277 till 280 fps.

Tidigare när jag tog bort venompeepen på 6.24 gram så var vinsten endast 4 fps. Nu när jag avlägsnade endast 1 gram vikt från strängen så vann jag 2 fps. Det har till stor del att göra med var på strängen vikten ligger. I detta fall fick man ut, i förhållande till avlägsnad vikt, mer hastighet. Man lär sig nåt varje dag.

Publicerat
  • Författare

Var ute och provsköt lite olika fenor.

2 tums blazer vanes, 4 och 5 tums naturfenor.

Samlingen blev ju ganska hyfsad på 20 meters håll. Pilen med 4 tums svarta kalkonfenor har en jaktspets (Muzzy 100grains 3bladig). De övriga har fältspets.

post-1478-1246014371_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Då har det varit lite julafton här hemma igen när paketet från USA anlände. Snabbt och smidigt som vanligt.

Fick hem Martins orginal bågkoger för 4 pilar (Hur ofta behöver man mer på en jakttur? Ska vara i afrika kanske)

Monterade på den och irriterade mig direkt på att det satt gummigrepp för pilarna både uppe och nere. Nåja, ganska snabbt tog jag bort gummigreppet på ovnsidan och skar till ett inlägg av ethafoam och vips var det precis som man är van att bågkoger ska vara. Till på köpet visade sig gummigreppen vara lika uppe och nere, så nu har man en i reserv.

Vidare fick jag hem en pro chrono kronograf, gator jaws release, lite DVD bågjaktfilmer, en fjädringsapparat för 2 tums Blazer fenor och lite annat smått och gott.

Den här gången tog det 9 dagar från order tills paketet blev hemkört direkt till dörren.

post-1478-1246473990_thumb.jpg

Publicerat
Då har det varit lite julafton här hemma igen när paketet från USA anlände. Snabbt och smidigt som vanligt.

Fick hem Martins orginal bågkoger för 4 pilar (Hur ofta behöver man mer på en jakttur? Ska vara i afrika kanske)

Monterade på den och irriterade mig direkt på att det satt gummigrepp för pilarna både uppe och nere. Nåja, ganska snabbt tog jag bort gummigreppet på ovnsidan och skar till ett inlägg av ethafoam och vips var det precis som man är van att bågkoger ska vara. Till på köpet visade sig gummigreppen vara lika uppe och nere, så nu har man en i reserv.

Vidare fick jag hem en pro chrono kronograf, gator jaws release, lite DVD bågjaktfilmer, en fjädringsapparat för 2 tums Blazer fenor och lite annat smått och gott.

Den här gången tog det 9 dagar från order tills paketet blev hemkört direkt till dörren.

9 DAGAR?? Man kan ju undra varför det ska ta sån tid att få hem saker man beställer?

Publicerat
9 DAGAR?? Man kan ju undra varför det ska ta sån tid att få hem saker man beställer?

:);)

mvh !

Publicerat
  • Författare

Hade inte mer bråttom än så. Men det blir en ny beställning snart. Har tittat lite på en ghillie suit och ett gäng jaktspetsar som jag är sugen på att testa. Sen brukar det slinka med nån annan rolig pryl emellanåt.

Det är ju så lätt och bekymmersfritt att beställa direkt från staterna. Utbudet är ju enormt!

Publicerat
Hade inte mer bråttom än så. Men det blir en ny beställning snart. Har tittat lite på en ghillie suit och ett gäng jaktspetsar som jag är sugen på att testa. Sen brukar det slinka med nån annan rolig pryl emellanåt.

Det är ju så lätt och bekymmersfritt att beställa direkt från staterna. Utbudet är ju enormt!

Låter smart...Att köpa en ghillie suit. Vill du ha någon att dela frakten med? Hojta till.... <_<

• 10 months later...
Publicerat
  • Författare
Sådär! Nu har man testat eldkatten lite.

Följande siffror har jag fått fram.

Dragvikt: 70 pound

Draglängd: 28,5 tum

Pil: Trophy ridge crush 300 (Världens bästa pil!)

Vikt: 424,8 grains eller 27,51 gram

Spets; 100 grains fältspets

Hastighet: 277 fot/sekund eller 84.42 meter/sekund

Anslagsenergi: 98 joule

Med en Trophy ridge crush 350 (Fortfarande världens bästa pil) på 26.06 gram eller 402 grains blev farten 286 f/sek eller

87,17 m/sek.

Anslagsenergi: 99 joule

Har ännu inte testat med en 25 grams pil (Vilket är den lättaste som jag kan tänka mig som jaktpil).

25 gram är ju den nedersta gränsen för att jaga på Åland

Testade även att ta av min Scorpyon venom peepsight från strängen.

Peepen väger 6,24 gram och den ökade hastigheten på 300 skaftet från 277 till 281 f/sekund.

Skillnaden var så liten att jag inte ens överväger att vara utan den. Venom peepen ger en så fin siktbild jämnfört med t.ex shurz-a-peep som delar kardelerna i 3 eller 4 olika knippen. Dessutom får du ett hål som ser lite ovalt ut med shurz-a-peep.

Det är ju alltid roligt att testa hastigheter och joulemängder. men på riktig jakt har detta ingen större betydelse.

Jag blåser rätt igenom både älg och björn och de flesta afrikanska vilt (Utom tjockhudingar).

Pilen kan ju inte mer än gå igenom viltet och har därmed gjort vad den kan göra. Sen om du får hämta pilen 10 eller 20 meter bakom djuret spelar mindre roll.

Inte bryr sig djuret heller om ifall pilen kommer med 250 eller 300 fot/sekund. Den dör oavsett.

Det man ska prioritera är förmågan att träffa det man siktar på. Allt annat är egentligen ointressant.

Nu är Firecaten till salu! (Jag har gift mig med Rytera Alien X bågen) ^_^

Medföljer sprillans nya kablar och sträng. Aldrig använda! (ca 800-1000 kr för en sådan här uppsättning)

Tru glo 3 pinnars fiberoptik sikte.

Whisker Biscuit pilhylla. (Martins original montage, sitter stabilt i urfräst spår)

6 stycken Trophy ridge crush pilar. Fjädrade med 2 tums Blazer vanes. Kompletta med 100 grains fältspetsar!

Venom peep med slang (Jaktmässigt)

Bågkoger för orginalmontage, 2 delat. Dubbla grepp om pilen.

Prisidé 7500 kronor (Sprillans ny båge utan några tillbehör kostar runt 7000 kr)

Sen kan du räkna ut själv vad kolfiberpilarna och det andra kostar att köpa löst.

Hör av dig via pm på denna sida om du är intresserad!

Det du behöver komplettera med är:

En stabbe (Vibrationsdämpare och tyngd) Kostar från 200 kr och uppåt.

Handledsrem, Flätad läder ca 120 kr

Avtryckare (release) Olika priser och utföranden beroende på vad du vill ha.

Allt detta hittar du hos våra rekommenderade handlare.