Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fäste för filmkamera till studsaren

Featured Replies

Publicerat

Har tänkt tillverka ett fäste för filmkameran till mooseklubban. blev sugen efter alla filmsnuttar som finns på youtube... men kommer inte hjälpa till att fylla på cyberspacen med filmer av usel kvalitet.. <_<

hur som helst.. nån här som har gjort/köpt något fäste? bilder? finns säkert att köpa,men ja gör ett själv.

fästet till pipan blir ett gummiklätt rörklammer i rostfritt, sen blir det att klippa till några plåtremsor bocka svetsa, klä med nått som inte skaver repar själva kameran.. de hela blir ju lite extra vikt att släpa på men de kan de ju vara värt om man får ihop en filmsnutt.

återkommer med lite bilder senare

Publicerat

Finns dåligt med sådan utrustning vad jag vet...finns ju kameror för andamålet men då är det ingen vidare valitutta tyvärr.

Anledningen till avsaknaden av sådana fästen är nog att det inte är någpn bra ide att sätta på en vanlig filmkamera på påken då dom antagligen inte pallar rekylen.

Finns däremot fina fsten som man kan montera på tornet eller på ett träd med svängar arm.

Publicerat

Finns ett fäste för videokamera till bösan på Cableas. Tror det kostade runt $50...

Publicerat
  • Författare
Finns dåligt med sådan utrustning vad jag vet...finns ju kameror för andamålet men då är det ingen vidare valitutta tyvärr.

Anledningen till avsaknaden av sådana fästen är nog att det inte är någpn bra ide att sätta på en vanlig filmkamera på påken då dom antagligen inte pallar rekylen.

Finns däremot fina fsten som man kan montera på tornet eller på ett träd med svängar arm.

ah men man måste ju testa... får väl köpa ny kamera om de går sönder..<_<..kanske skulle prova först på 6,5:an med ljuddämparen på

Publicerat

R. Boström kör med en vanlig kamera med nått fäste på framstock, klumpigt men det har ju funkat bra på björn/lo filmerna

mvh johan

Publicerat
  • Författare
R. Boström kör med en vanlig kamera med nått fäste på framstock, klumpigt men det har ju funkat bra på björn/lo filmerna

mvh johan

ah se där... hoppas man får lika tur med jakten som han åxå..:(

Publicerat

Kan inte träffläget ändra sig om man hänger på div. grejer på pipan??? Kolla inskjutningen i så fall!!

Publicerat

Jag har kört ganska mycket med kamera på bössan och har hittills haft samma hållare som Rasmus. Den fungerar men den är helt klart klumpig och påverkar balansen väldigt mycket. (Jag har den på blaser 9,3x62 och merkekl dbsd 9,3x74) Enklast är nog att skaffa en liten lös kamera med separat bandare som kan ligga i en ficka eller i ryggsäcken. Bildkvaliteten blir sämre, men du får med allt och du klarar bättre det där reflexmässiga skyttet som krävs när bamse eller gris plötsligt kommer rusande med mord i blicken. Dessutom klarar dessa kameror smällarna bättre då det inte finns några lösa delar. Har du en mini-dv-kamera direkt på t ex en 9,3:a, utan dämpning, skulle jag tro att den måste in på reparation efter första smällen. Och tyvärr kommer inte ens denna smäll med på film.

Publicerat
  • Författare
Jag har kört ganska mycket med kamera på bössan och har hittills haft samma hållare som Rasmus. Den fungerar men den är helt klart klumpig och påverkar balansen väldigt mycket. (Jag har den på blaser 9,3x62 och merkekl dbsd 9,3x74) Enklast är nog att skaffa en liten lös kamera med separat bandare som kan ligga i en ficka eller i ryggsäcken. Bildkvaliteten blir sämre, men du får med allt och du klarar bättre det där reflexmässiga skyttet som krävs när bamse eller gris plötsligt kommer rusande med mord i blicken. Dessutom klarar dessa kameror smällarna bättre då det inte finns några lösa delar. Har du en mini-dv-kamera direkt på t ex en 9,3:a, utan dämpning, skulle jag tro att den måste in på reparation efter första smällen. Och tyvärr kommer inte ens denna smäll med på film.

håller med om att det hade varit bättre med en lös kamera och resten i väskan. och visst blir de klumpigt och framtungt. det hela blir ett test (prototyp) ska testa först på toppjaktsbössan med dämpare sen på 9,3:an. och de är en mini dv..:D får se om de är någon kvalitet :D ska pula på imorron på jobbet om det finns tid, hemma finns de aldrig tid ;)

Vad har du haft för kamera?

Publicerat
  • Författare

fixat ett fäste till bössan, ett hydralklammer i plast med genomgående m6:or som passar som handen i handsken på fästet under kameran. filmkameran hamnar uppochner men de går ju fixa med redigering. fullt upp i kväll/natt så ja får återkomma med några bilder när allt är monterat, sen bär de av till skjutbanan.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Publicerat
  • Författare

tog lite tid med slänger in 2 bilder på fästet.. har ännu inte hunnit provskjuta, dels för att det ser lite rangligt ut..funkar säkert på 22:an.. måste byta till tumgäng på klamret...sen vill jag inte riskera kameran nu innan jaktenpost-1935-1251793509_thumb.jpg

såg nyligen rasmus nya björnjakt del2 vet någon vilket fäste dom använder??

post-1935-1251793460_thumb.jpg